Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
CalleN

V8 förbrukning i timmen?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet någon vad en Mercruiser 5.0MPI, drar per timme när man ligger på tomgång utan växel? Ibland vill man ladda batterier/köra defroster när man ligger still, frågan är vad det kostar...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men männisch, köp en solcellspanel, så slipper du göra denna idiotifundering till verklighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker frågan är intressant. Med tanke på hur solen lyser med sin frånvaro på min första semesterdagCool (idag) så hjälper nog inga solceller och i bland vill man ligga ute flera dygn med kylskåp och annat utan att använda elström. Har en 7,4 litersmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev i ett tidigare inlägg om alla Hästar i stallet. Här har de definitivt sprungit ut.

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, säg det till alla som har elverk i sina båtar, samma princip, att använda en förbränningsmotorn för att få ut energi såsom värme och el!

Har någon svar på frågan är det enda jag undrar över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu mot förmodan skulle göra detta så har inte generatorn nån vidare effekt vid tomgångsvarv utan måste upp minst 1500 varv för att börja ge något.

 

MVH Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då vet jag att det inte funkar så bra att ladda batterierna. Kommer mest att använda denna princip för att värma upp båten med en defroster....

Miljövännerna till ära i denna tråd så kommer jag hålla plattan i mattan ut till Sandhamn i helgen... Hoppas på att kunna spruta ut sisådär 3L/NM... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar inte många liter/h på tomgång troligen ca 4-5l/h.

Tror inte du kommer att lyckas nå 3l/nm om det är båten du har på din presentationsbild som du åke rmed! Kanske om du lastar 10 pers packning och håller runt 10 knop......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om det är en Finlandsfärja han har bestyckad med 5,0 mpi. Men då har han nog även göra 1 vecka dit, så patten i botten....................Flört

För övrigt så tar en 5,7a på full gas 40 knop i 2 ton båt 1,8 liter distansen. ( exakt flödesmätning i min båt) Så han har nog ett allvarligt fel på denna 5,0 MPi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det börjar närma sig gränsen här.

Varför kan ni (några stycken) inte svara på trådskaparens fråga istället. kan ni inte det  eller är ointresserade så behöver väl ni inte skriva massa onödigt skit bara för att klaga.
Gör som era medforumsvänner, försök och hjälp istället. Det är så mkt trevligare att läsa då.Glad



Senast ändrad av moderator | 12 juni 2009 | 19:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Henke har helt rätt... Räkna på ca 14-16 liter i timmen på dom varvtalen.

 

Det här med miljön är helt off-topic men bara som en parantes så finns det båtar med katalysator. Knappast båtkundrnas fel att båtbyggarna har börjat tänka på det nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken fråga från en förbipasserande...

Hur kom du fram till 14-16 liter/tim vid stillaliggande, egen erfarenhet eller?

Om motorn suttit i en bil och snurrat 1500 varv/minut skulle farten kanske varit 40 km/tim och den skulle då alltså dragit 3-4 liter/mil. Och då även flyttat hela bilen. I båten behöver den bara dra generatorn (1-2 hkr?) och defrostern går väl på spillvärmen från kylsystemet.

Som sagt, bara en nyfiken fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
För att din generator skall ladda fult krävs ca 800 - 1000 varv. Jag vet att en 7.3L Crusader vill ha ca 6 liter/timmen. Mätte för ca 3 år sedan med en flowmaster.Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om detta stämmer så borde det vara bättre för miljön och ekonomin att köra på tomgång än att ge sig ut på en tur. 1000 varv är ju inte speciellt mkt och laddar generatorn för fullt då borde det ge en hel del att köra 10-15 minuter för att ge batteribanken lite kräm. Har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag betänksam.  Det enda vi alla här inne har gemensamt är intresset för båtar och där tar likheterna slut.  I övriga frågor så spretar åsikterna isär ordentligt, vissa tycker t.ex. att miljö inte är en fråga för dem, medan andra brinner för det.  Att det då blir meningsskiljaktigheter när det talas om tomgångskörning i timmar med en icke katalysatorrenad V8 är väl inget konstigt, bara ett tecken på ett sunt och levande forum?  Lite då och då, speciellt vintertid då de flesta MGare inte har något annat att göra än att tjöta här, kan någon tråd totalt spåra ur ibland (mig själv inräknad).  Då träder Stävhammar eller någon annan in och kräver med all rätt rättning i ledet, men vem är du annonyme moderator som kommer med pekpinnar i en tråd där flera medlemmar påpekar olämpligheten (det må vara rätt eller fel) i att bränna litervis med bensin för att ladda batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju riktigt svårt att förstå det upprörande i att ladda batterier och värma vatten med ett par liter bensin jämfört med att förflytta båten med samma bensin. Det som borde vara upprörande i så fall är att en del bara åker båt för nöjes skull!

On topic: enligt min flödesmätare drar min båt ca 6-7 liter i timmen vid 1000 rpm och fart framåt. Utan växel borde det dra ännu mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och dom som åker bil, mc eller flyg på semestern, hur mycket bensin eldar inte dom upp för nöjes skull. Och dom som åker tåg på vintern fast el på marginalen produceras i tyska kolkraftverk. Och alla gatlyktor som tänds innan det är totalmörkt. Nä fy sjutton, det är inte lätt att vara miljövän!

 

För att återgå till ursprungsfrågan, vanligen tycks man anse att en fyrtaktare bensin tar 0,4 liter per hästkrafttimme. En generator på 100 A skulle då kräva grovt räknat  en halvliter per timme, resten åtgår till att snurra runt alla motordelar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen med mitt inlägg ovan var inte att ta ställning för eller emot att ladda batterier med en V8, det är upp till var och en, jag har också gjort så.   Jag bara undrar vem det är som lägger sig i och talar om för oss medlemmar vad vi får tycka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...