Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
j_bk

Fox vs hawk, evinrude vs mercury???? Vem vinner det långa loppet?

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

Jag har för tillfället en silver beaver från -97 med en 40 hk mercury 2 takt men jag tänker avancera upp till något större. Hawken 540 dc är det optimala jag skulle vilja ha men min budget ligger på ca 160 lax. Silver fox däremot med liknande modell med de två stolarna och soffan går på mycket mindre. Det står lite mellan dem. Båten ska användas mycket till vattensport och dagsutflykter. Frågan är bara om foxen är ett lite för litet som beavern vi har nu. För när vi åker familjen ( 2 vuxna, en 17 åring, en 16, åring och 12, åring) Så blir det lite småtrångt när vi ska ut och det är inte speciellt mysigt.

Jag hittade en fin silver fox, http://www.blocket.se/stockholm/Silver_Fox_485_Med_Evinrude_E_tec_60hk_22141843.htm?ca=10&w=2. Den verkar helt okej men jag har hört att evinrude har lagt ner sin produktion i Sverige. Finns det någon som har fortsatt deras produktion någon annanstans? eller ska man satsa på ett mer känt, typ mercury motor istället? Det vi vinner är ca 50 cm längd två stolar och 20 hk evinrude till. Är det värt det, eller ska man ta steget upp till hawken? Det är min fråga till er experter och alla er andra som har lite erfarenhet ;)

MvH Johan.B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude har aldrig tillverkat motorer i Sverige. Detta som har hänt är att generalagenten är inte svensk längre utan ett norskt företag

http://www.fischemarine.com/default.aspx?Cat=73

Det finns återförsäljare/ verkstäder runt om i landet, så detta skall inte vara en anledning att inte köpa båten. Och den nya 60 hp E-Techen är en väldig trevlig motor.

Ang. båten har jag tyvärr ingen uppfattning om, jag känner varken den ena eller den andra till.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Silver gör härliga båtar. Har själv haft silver fox. Jag tror nog tyvärr att du kommer uppleva foxen som för liten, den ger inte så mkt mer en beavern. Jag skulle spara pengar ett tag till och satsa på Hawken som är superfin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har funderat i de banerna, men sen såg jag foxen en dag och att ja det är ungefär samma koncept som hawken. Men det lutar nog åt hawk hållet i längden. Men motoralternativ, är det bättre med mercury? Jag vet att det är olika från person till person vad man tycker men det är inga stora skillnader på motorer om man köper en 90 hk? Suzuki, mercury, yamaha, evinrude, johnsson, finns det något märke man bör undvika?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är en väldigt bra motor, har en 75hk E-Tec själv. Kolla bara att den är servad, har senaste program varan(lätt att uppdatera i motsats till alla andra märken) och att den varvar 5600 - 5800 RPM med normal last, på topvarv. Om inte så är propellern eller monterings höjden på motorn fel..

Alla E-Tec motorer tillverkas i en fabrik i Wisconsin USA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite sent men bättre sent än aldrig kommer en uppdatering angående hur det gick. Det hela slutade med att vi åkte ner till stockholm och köpte en silver hawk 520 fårn -97 med 90 hk från -97. Är mycket nöjd med båten, den är praktisk och har ett bra drag. Det jag möjligtvis saknar med båten är dc-rutorna som kommit på de nyare modellerna samt sprayhood och kapell. Men främst en sprayhood. Sen en fyrtaktare är att rekommendera om man ska ha en så pass stor motor. Den väsnas om så mycket och går inte jättebra på låga varv vilket fyrtaktare är känd för att göra.

//Johan.B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...