Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
forgus31

Blir vattnet bättre pga. båttoaletterna

Rekommendera Poster

För ett par år sen slutade jag att köpa kvällstidningar. De säljer lösnummer med nåt spektakulärt påstående som sedan kan vara svårt att underbygga med fakta. Artikeln om båttoaletter verkar vara ett sånt exempel:

Enl. Aftonbladet tömmer samvetslösa båtägare sina toalettankar intill badplatser.

Varför är då inga badplatser i Bohuslän rödlistade. Där har vi hundratusentals båtar under badsäsongen.

Inte heller Stockholms skärgård. En hel del båtar susar runt i den översvämmade parken.

Är det så att vi åker med båtarna från Strömstad till Träslövsläge,Falkenberg och Höganäs för att lätta på skitlasten?

Eller styr in i Mälaren från Lilla Nassa och släpper vårt bajs i Sätrabadvattnet? Det är ju en trevlig tur man får men lite tjatigt blir det med slussningen och det eviga åkandet varannan dag åtminstone.

De otjänliga baden är Träslövsläge, Stensjö badet i Falkenberg, Strandbaden Höganäs och Falsterbo Strandbad i söder.

Sätrastrandbadet, Flatenbadet i Stockholm, Farstanäsbadet i Södertälje och Norderstrand i Visby.

Urk för bad där det inte finns några fritidsbåtar med spoltoaletter.

De baden kan man inte lita på. De kan vara en hälsofara. Bada vid båtarna om du ska hålla dig frisk.

Från Kungsbacka till Strömstad är alla bad godkända. Likaså i hela Stockholms skärgård!

Förklara detta den som kan.

T.v forsätter jag med min kvällstidningsbojkott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt slutsats!
Om händelserna A och B infaller på samma ställe samtidigt så bara måste A orsaka B!!

:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj oj! Själv slutade jag köpa dessa tidningar för minst tjugo år sen.Glad En annan miljögrej. Jag är pinsamt medveten om vad som kommer ur tvåtaktare och tycker det är bra att det börjar bli ganska glest med dom på vattnet. Det jag ändå vill veta är om man kan se någon förändring i vår natur när dessa föroreningar minskar. Eftersom dom skitar ner så kraftigt har jag förundrats över hur vissa små sjöar kan anses vara så friska trotts att tvåtaktarna används flitigt och blir uråldrigt gamla i avsaknad av salt. Uppskattar ett riktigt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var 16 år (50-talet) köpte jag kvällstidning  två gånger, det räckte.

Flatenbadet ligger väl vid en liten insjö där det väl inte finns någon båt? Däremot mycket barn vill jag minnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ack...ja... man skulle ha blitt journalist och skrivit larmraporter så had man vatt rik....

Såg en idiotisk inslag i maj i självaste felfria och fria (vafför batala licens om den är fri?) TV kanalen i ett Aktuellt program om algblomning. Kameramannen zommade med förtjusning in den gula sörjan.

Det måste ha varit en totalt okunning inbiten asfalt/betongbosättare som skolkat från samtliga lektioner i biologi och naturlära. Algerna på bilden var björkpollen.

Å inte en enda käft reagerade och detta skickades ut i hela Sverige utan att bemötas. Så har vi en larmrapport till att läggai till i högen.

Vi har en jättebjörk hemma på gården och vid vissa tider blir allting gult. Å inte f..n beror det på att jag spolar toaletten hemma eller pinkar i Mälaren från bryggan då och då när jag sitter där och njuter mitt otium. Däremot är vattnet alldeles gult några dagar tills det sjunker undan. Totalt ofarligt och totalt naturligt.

Eller skall vi förbjuda björkar?Skrikandes

Då kan inte medicinfabrikanterna sälja histamin och det blir arbetslöshet och apoteken säger upp folk och allergikerna får köra med munskydd och har inget  att gnälla på. Å meteorolgerna behöver inte rapportera björkpollen så det blir sändningstid över i TV och vad skall de gör då, avskeda TV folk för 1 minut?Tyst

Det är synd att jag aldrig köper kvällstidningar, för nu kan jag inte sluta köpa dem. Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flatenbadet ligger väl vid en liten insjö där det väl inte finns någon båt? Däremot mycket barn vill jag minnas.

Rätt! Det blir besvärligt. Jag skulle kuna offra mig för den goda saken, ta dit min båt med en kranbil och köra runt lite? För att förbättra vattenkvaliten?  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar med anledning av den senaste diskussionen om båttoaletter. Igen. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många hamnar dåliga på att klara av kryssningsfartygens toalettavfall 2009-07-18

Endast tre av de tolv största kryssningshamnarna i Östersjön – Stockholm, Visby och Helsingfors – uppfyller kryssningsfartygens egna krav på mottagning av fartygens toa- och avfallsvatten. De flesta andra hamnar i Östersjöregionen har låg eller dålig kapacitet, visar en granskning som WWF gjort. Det bidrar till att kryssningsfartygen fortfarande dumpar sitt toalettavfall till havs, vilket späder på övergödningen.

Börja med dom stora bovarna med stora ekonomiska vinster innan man ger sig på fritidsbåtar som är en droppe i havet mot kryssningsfartygen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kvällstidningar går ju o torka röva med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det e fan det ända dom duger till... expressen och aftonbladet är inget mer än skvallertidningar och är lika sanningsenliga som tex se och hör och dom andra tablå tidningarna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och algblomning i östersjön är bara normalt, inget att gnäll över.

Vissa påstår att det är en förutsättning för marint liv.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker fortsätta att tömma tarm och blåsa där det mig behagar under sommarmånaderna, det är ändå bara en fis i rymden om man jämför med den mängd kväve som jordbruket släpper ut och som kommer ut i våra vattendrag. Det är ingen som klagar på tusen ton svinskit för att kunna ha bröd på var sin sida om pannbiffen på gyllene måsen under den mörka årstiden!!!!! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör du så även om du befinner dej på land också? Alltså skiter och pissar där det passar dej. Moget.

Det var en sensation att utvecklingen gått så långt att framställning av nötkött ger upphov till svinskit. Eller är det de som äter hamburgarna som sedan skiter i havet?

Jordbrukets avfall bidrager ju du själv till när du äter mat och du hjälper ju knappast dem med en sådan inställning. Vad kan du göra själv som är betydligt mer kreativt än att sitta fast med ett egoistiskt beteende att du kan göra hur du själv vill oavsett miljön.

Om alla bidrar till förbättrad miljö, bådde stor och liten, så kanske vi får se en förbättring för Östersjön.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör du så även om du befinner dej på land också? Alltså skiter och pissar där det passar dej. Moget.

Yup. Det passar mig att pissa diskret i buskage när det tränger på ute i naturen. Skiter gör jag på lämpliga ställen där det inte stör andra, oftast typ toaletter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att försöka inta en någorlunda seriös inställning till båttoaletter så tog jag till mig lite av en utrednig, som jag såg i ett tv-program därför inget källmaterial. Men enligt nämnda utredning så var användandet av båttoaletter överdrivet, då åttio procent av båtägarna bara gjorde dagsturer även med större båtar. Problemet med båttoaletter vara överdrivet och skulle i stället bestå i att det fanns för lite bajamajor i land. om man inte besökte de större gästhamnarna där de redan finns. Det lilla som sedan töms i havet har ingen påverkan på miljön.

post-10016578-1394236623,5914_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga som gör mig lite mer bekymrad än båtoaletteten, är de faktum att jag inte alltid vet hur jag skall förhålla mig till alla, för båtägare gällande lagar. Gift-färgen är ett sådant problem då det är ett lagbrott att använda fartygsfärg som är bra och som miljöförstörare obefintlig i jämförelse med vad yrkestrafiken släpper ut. Jag bor i Göteborg och jag möter nästan bara stora fartyg när jag går ut i skärgården som har tonvis med giftfärg på sina skrovbottnar. Nu skiner solen här på Hisingen och det är ett bra tag tills det blir aktuellt med bottenmålningen men tanken kommer i takt med solen och drömmarna om öppet hav eller en grillafton vid solnedgången i någon naturhamn.

post-10016578-1394236623,604_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag dyker mycket i östersjön och ser på nära håll hur det ser ut på botten och även om mitt bidrag till övergödningen skulle vara försumbart jmf. med jordbruket så vill jag inte göra det värre än det är.

Träffade på en radioamatörkurs för några år sedan en av sveriges mest kända kvinnliga ensamseglare som just hade installerat torrdass på sin båt. Av henne fick jag en lång och detaljerad utläggning om toaavfalls (troliga?)påverkan, men kortfattat kan man säga att vi verkar ha en tendens att släppa ut tvättmedel och fekalier i grunda och kustnära områden, vikar och liknande. Lugna områden med lite vattencirkulation och som även kallas för sjöns/havets barnkammare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, fartygens tennbaserade färg släpper ju tyvärr ut en hel del gift. Men ett rimligt skäl till att just fritidsbåtar fått strängare krav är att de ofta ligger långt in i skärgårdens känsliga vikar/grundområden. Ställen som sas är barnkammare för många marina arter?

Själv kör jag med den iofs svindyra godkända bottenfärgen mikron WQ (segelbåt 5 knop) snålt påmålat med bara ett lager. (Funkar halvdant, vid sjösättning gör båten 5 knop men efter några månader bara neråt 4,3 vid samma gaspådrag. Men lite bad med borstning gör iofs underverk.)

Kan leva med det, däremot har jag en loggivare enligt bilden som tenderade att stanna löjligt ofta pga havstulpaner. Har på senare år krävt indragning/rengöring så ofta som var 14:de dag i juli/augusti. (Snäckorna har nog inte läst biologernas teori om att settling bara ska ske under försommaren?)

Provade därför förra våren att helt sonika måla bara rotor plus rotorhus med fartygs-tennfärg, och den funkade perfekt hela sommaren. Troligen denna säsong också, tennfärgen funkar nog flerårigt.
(Lossade därvid rotorn och pill-målade med en liten mellan tänderna tandborste för att få perfekt ytjämnhet/rotor-rörlighet. Färg på rotoraxelns glidyta måste undvikas.)

Skäms alltså inte det minsta, loggens giftyta är löjligt försumbar jämfört med det besvär som orsakades vid ideliga stopp. För genom att slippa loggtrasslet har jag sas mer fördragsamhet över till skrovets borstbehov, och nöjer mig alltså lättare med skrov-kopparfärgens rätt usla funktion.

Tipsar för att rikt marint liv ju klart ligger i vårt intresse, för vem vill inte se många växt- och djurarter när man har lagt till?
Om man kompromissar miljövänlighet/effektivitet/kostnad och hittar bra färger för ens egen båts olika våta ytor är nog mycket vunnet.
(Att måla rubbet supergiftigt kan ju vilken träskalle som helst, men att måla klokt minimalistiskt är litet svårare. Bra då att forum finns och erfarenheter kan jämföras.)  

/ Thomas

post-10006646-1394236623,6649_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...