bonnolle 0 Postad 12 Juni , 2009 Hejsan! Jag har precis skaffat mig en ny båt (crescent 405) med en liten motor (mariner 9,9hk) till.. man läser i tidningen ganska ofta att båtmotorer blir stulna vilket är rikigt drygt. Finns de något motorlås som tjuven inte klarar klippa/såga av igentligen? Hur har ni gjort för att slippa få era motorer stulna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 12 Juni , 2009 Det finns inga såna lås, tyvärr. Frågan är om 10 hk motor kan man bära med sig varje gång man skall ut, i alla fall utanför högsäsongen. Så gjorde jag med min 4 hk motor, men det var en tvåtaktare utan elstart med rorkult som vägde bara 17 kg. Själv använder jag numera safecap, men jag har 40 hk motor. En del förfular sina motorer, men det hjälper inte 100% heller, en motor som stals vid vår brygga nyligen var utan dekaler och förfulad, men det hjälte inte. Trailer och låst garage är ett annat alternativ, men jag antar att du inte har den möjlighet. Som sagt, om det fanns ett vettigt svar på din fråga så skulle antal motorstölder minska kratigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 12 Juni , 2009 Även om du har det bästa låset på marknaden så sågar de bara upp akterspegeln och tar med sig motorn... Gör det så svårt som möjligt för dem. Om du skaffar ett godkänt motorlås för att säkerställa att du får tillbaka pengar på försäkringen vid en eventuell stöld så kan du sen försvåra ytterligare med hjälp av kättingar, hänglås och övrigt som gör att de hellre stjäl en annan motor. De övriga prylarna behöver då inte vara godkända eftersom du redan löst den biten. Jag har en lång kätting med ögla som jag drar runt mittenbänken i båten, sen runt drevet på ett ställe som gör att man inte kan lossa kättingen utan att plocka isär motorn, sen låser jag den runt metallbågen framför motorn. Det gör att de måste kapa kättingen på två ställen, sen få loss motorn från akterspegeln via det godkända låset alternativt såga upp akterspegeln. Sen låter det kanske grymt men det finns alltid någon med sämre stöldskyddad motor som de hellre tar om din är krångligare att få loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonnolle 0 Postad 12 Juni , 2009 tänkte jag skulle köpa ett godkänt lås sen bulta fast den, sen får man väl hitta på något med en kätting me kanske... de jag e orolig för är att min motor är överlägset den finaste, nyaste i den lilla hamnen vi har.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Juni , 2009 Kolla om du kan hitta en billig lite risig motorkåpa till din modell som du kan måla i nån ful färg eller blommig nåt sånt, då kan du ha den på under säsongen för chansen är något större att tjuvar ratar en utombordare med risig eller målad etc motorkåpa då den blir lite svårare att avyttra då. Eller så kanske det finns nån färgad folie med nåt roligt mönster du kan klistra på kåpan så kan det få samma effekt (folien skall då vara möjlig att ta bort om du t ex skall sälja motorn i framtiden - kanske kan vara värt att fundera på i alla fall). /Bo Senast ändrad av bossee | 12 juni 2009 | 13:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 12 Juni , 2009 Ett godkänt motorlås klass3 har ju fördelen att tjuven kanske väljer en mera lättstulen motor. Om så inte är fallet så är försäkringsbolaget mera positiva till att betala ut ersättning om motorn varit låst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser