jonke_66 3 Postad 11 Juni , 2009 Hej hopp, Här brukar ju snackas en hel del om biltema och kvaliten på deras produkter. Men tydligen så har dom prisvärda och bra fendrar enlig PB. Tror jag ska handla 6st och testa i sommar. Någon annan som kör med deras fendrar? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 11 Juni , 2009 Ursäkta men jag bara måste... Har bara fendrar när jag ligger still, kör inte med dom. ;-) Du bjöd på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 11 Juni , 2009 Det som är skillnaden är att det inte är metallventiler så möjligvis kanske det inte håller lika länge. Marinhandlarna har dock billiga varianter som kostar det dubbla jämfört med biltema och de har inte heller metallventiler. Jag köpte deras fendrar för några år sen men vi sålde den båten så har ingen längre erfarenhet. I sverige har man dock alltid 3 år på sig att upptäcka fel på en vara så om de går sönder är det bara att få nya Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 12 Juni , 2009 Biltemas, fendrar är helt ok. Köpte en uppsättning förra året då jag åkte Göta Kanal, de fick ordentligt med stryk men funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Juni , 2009 I senaste Praktiskt Båtägande testades Biltemas fendrar och fick OK, så det är bara att åka handla, lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 12 Juni , 2009 Jag har derads fendrar seda 3 år tillbacka och hittills inga problem. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 12 Juni , 2009 De har bytt ut de gamla med plastventiler och säljs numera med metallventiler. Jag köpte förra året, kommer inte ihåg om jag har plast eller metallventiler men de funkar fint även om jag inte använder dem speciellt ofta. Har inte behövt fylla luft... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 12 Juni , 2009 2 av 4 mörkblå har gått sönder för mig, blivit en spricka upptill vid fästet, strax under där tampen sitter, inget bra då det är några millimeter pyspunka då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 12 Juni , 2009 Mörkblå? Vilken modell menar du då? Det här är den modellen jag pratar om: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 12 Juni , 2009 JAg köper en hel del på Biltema, skulle inte tveka att handla fendrar, förtöjningslinor, enklare beslag och utrustning där. Vad kan gå snett? Är mer tveksam till grejor som bara MÅSTE funka i alla lägen såsom vantskruvar, impellrar osv - då vågar jag inte snåla. Så köp fendrarna där du. Det är säkert inget fel på dem. Om de tagit bort texten BILTEMA som var tryckt på sidan på dem vill säga... Man vill ju inte skryta med det direkt... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 12 Juni , 2009 helblå, släta, hittar dom inte på deras hemsida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 12 Juni , 2009 Samma här. Fendrar och sånt köper jag oftast på Biltema. Går de sönder har man ju ändå råd att köpa flera. Däremot köper saker som bälgar och sånt orginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 12 Juni , 2009 Jag har hittills köpt Penta originalbälgar, men i år kunde jag inte motstå frestelsen att köpa Biltemas. Att testa själv verkar vara det enda sättet att få reda på fakta. Jag ställde en fråga om Biltemas bälgar för ett tag sedan och många svar blev det. Allt mellan att de tillverkades av samma företag som gör original, till att de var rena skiten. Det blir spännande i höst och se hur bälgarna har klarat sig. Senast ändrad av Lunde | 12 juni 2009 | 13:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 12 Juni , 2009 Hej Läste också tråden om Biltemas bälgar förut. Tror väl säkert egentligen att de håller och man är onödigt skitnödig vad det gäller bälgarna. Fast ändå håller jag nog kvar vid orginal vad det gäller vissa prylar. Kanske betalar några kronor extra för att känna mig säker, gör nog det ett tag till med. Hoppas de håller för dig. Har aldrig hört från någon att bälgarna går sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 13 Juni , 2009 Och idag kan man läsa att BT´ s fiskelina var bäst i en jämförelsetest (Göteborgs Posten, lördag 13.6.) Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 13 Juni , 2009 Läste testet och blev mäkta förvånad Biltemas lina var ju helt överlägsen! Biltema var överlag testets bästa lina. Framför allt gjorde linan anmärkningsvärt bra ifrån sig i momentet skavtålighet, där linorna löpte fram och tillbaka över en ståltråd till dess att brott uppstod. När andra linor, som till exempel Jaxon och Kevlon brast efter fyra respektive sex skavningscykler, höll Biltemas lina i hela 896 cykler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 13 Juni , 2009 Bäst i test! BT:s billiga torkarblad vann ju någon test som blev uppmärksammad. Troligen var den beställd av deras marknads avdelning. Testet utfördes i varma lokaler. Torkarbladen är faktiskt riktigt bra men fungerar bara vid temperatur över tjugo grader. Jag har flätad lina som håller båten kvar vid bryggan och det funkar kanon fortfarande efter fem, sex år. Att det skulle vara så stor nötskillnad mellan likvärdiga linor tror jag vad jag vill om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 Juni , 2009 Läs om testet här: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=166858 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Juni , 2009 Visst kan man hitta en del skit på ställen som Biltema och Jula. En hel del billigt Kina skräp. Men där finns även en hel del mycket bra eller tillräckligt bra saker. Köper man något och det visar sig att just denna var skit så blir man besviken och lovar att aldrig mer köpa billig skit. Men med visst urval så kan man handla prisvärda delar på Biltema och Jula. Däremot blir man grymt besviken när man köper riktig kvalitet och det visar sig vara riktig skit. Kan nämna de bromsslangar som på min Volvo V70 bara höll 3-4 år innan de sprack sönder (nu Mekonomens). Eller krängningshämmarstag som numera är Biltemas. Däremot den kamerem mm jag igår bytte vid 16.000 mila service fegade jag och valde Volvo orginal även om motsvarande finns på Biltema. (kostar ca 50.000 om det går fel) Däremot köpte jag en riktigt bra hyslnyckelsats på Biltema igår. Så visst duger en hel del på Biltem men svåra är att välja rätt. Testen av fiskelina var sensation och där var Biltema rejält bättre än kvalitetsmärket ABU Garcia. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 14 Juni , 2009 Frågan som inte besvarades i testet av fiskelinor var ju hur den var att andvända vid fiske. En ståltråd håller ju också bra för nötning, men är helt rutten att kasta med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 14 Juni , 2009 Fendrar o sånt funkar väl, men o köpa impeller eller bälg o sånt skulle jag aldrig våga. Sen vill man inte ha Biltema märket sitta på fendern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 14 Juni , 2009 För tre år sedan startade jag från Askersund med kurs mot Karlsborg för att tillbringa några dagar på Göta kanal. Jag hade precis bytt impeller till Penta original, man ville ju vara säker. Jag sparade den gamla för säkerhets skull och det visade sig vara en Biltema. Efter en timmes färd började motorn gå varm och jag stannade för att undersöka felet. Tre blad från impellern hade lossnat och hindrade kylningen. Jag bytte till den begagnade impellern och resan kunde fortsätta. Sedan dess har jag inte bytt impeller, jag kontrollerar den givetvis med jämna mellanrum och har en ny i reserv. Man kan tro att jag har aktier i Biltema eller jobbar i butiken, men så är inte fallet. Jag vill endast med detta understryka att vissa företag tar rejält extra betalt för att skriva sitt namn på sina produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 15 Juni , 2009 Fiskelina och fiskelina. De testar nylonlina. Det är ju som att man skulle publicera ett test på tv-apparater och bara ha testat de gamla tjocka tv-apparaterna och helt utelämna plasma, lcd och led. För övrigt så höll ju inte ens Biltemas lina de kg den lovade. Den var bara minst dålig. Jag ställer mig frågande till kompetensen hos de som håller i testen när de till och med nämner att man vill ha så stum lina som möjligt när man fiskar men inte ett ord om flätlina i kevlar... Låter snarare som de hittat ett gammalt test från 80-talet i en skrivbordslåda och publicerat. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 15 Juni , 2009 Har fendrar från Biltema, funkar alldeles utmärkt... åtminstone än så länge i de tre år vi haft vår båt. Köper en hel del grejer från Bt, dock endast utav slitochsläng-karaktär. Vågar mig inte på att köpa t ex bälgar o s vfrån dem.. det vill jag ha original VP... men annat - som olja, fendrar, fläktrem, putssaker o s v är Bt... NOTE: Redigerat p g a stavfel...! Senast ändrad av Keddy | 15 juni 2009 | 10:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 15 Juni , 2009 Jag har 6 st fendrar från Biltema som nu är inne på sin 7:e säsong. Behöver fylla upp någon inför varje år, men i övrigt och under fenderpyjamasarna är de som nya. Ser ingen anledning att köpa likvärdiga för dubbla pengen på annat ställe. Pyjamaserna har bara ett mycket diskret märke, så då slipper man fendertexten BILTEMA skrikandes lång väg. Likaså kör jag med Biltemaimpeller, byter bara vartannat år. Jag har aldrig haft några problem på snart 10 år, och den ser som ny ut varje gång jag byter. Jo, jag har hört det där om att man inte skall spara in på detaljer som impeller o.s.v. Men, vad är det som säger att jag sparar in, dvs att original skulle vara bättre per automatik ? Har en seglarkollega vars VP-impeller havererade efter mindre än en säsong. Tydligen hade VP stora problem med sina leverantörer av impellrar under en period häromåret. Finns en del på Bavariaforumet om dessa problem, även om det mer betraktats som olycksfall i arbetet. Hade det varit Biltemas hade det dock blivit ett jättedrev för samma sak. Tror ni inte det ? Sannolikt är Biltemas impellrar precis lika bra eller dåliga som andra. Man är i vart fall inte ett dugg säkrare för att man köper en fem gånger så dyr originalimpeller. Att det sedan känns bättre må vara hänt, och är man lagd åt det hållet skall man följa sin övertygelse. Annars mår man inte bra. Biltemas (och Julas) bränsleslang märkt ILO är dock rena skiten. Spricker i böjarna efter bara ett år. Men deras LED-interiörbelysning med varmvita dioder är både ytterst prisvärd och ger bra ljusmängd och ljusfärg. Senast ändrad av IngemarE | 15 juni 2009 | 14:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 15 Juni , 2009 Nja, nu testade man ju en lina med knop på, och som säkert många vet minskar knopar hållfastheten med ett antal procent. Dock inte artikelförfattaren, verkar det som. Någon som är förvånad?http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/ga-inte-bet-nar-du-valjer-fiskelina-1.890422 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 15 Juni , 2009 Inte vet jag, men själv har jag aldrig fiskat utan betesknop, att kasta i linan ensam känns lite *konstigt* hur stark den än må vara utan knop. Testets kraftigaste lina, Jaxon Crocodile Spinning, gick av redan vid 6,9 kilo trots att den sägs klara upp till 16 kilo43% styrka kvar bara man fäster betet ? Kevlon Steelon, som klarade 7,5 kilo. Men den påstod sig klara hela 11,9 kilo.63% styrka kvar ? Biltemas egen lina, som hade en deklarerad styrka på 7 kilo och klarade av 6,3. 90% styrka kvar. Anmärkningsvärt i högsta grad tycker jag Senast ändrad av Gunnar_ | 15 juni 2009 | 22:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 15 Juni , 2009 Du gör som du vill Gunnar! Vi andra splitsar våra linor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 16 Juni , 2009 Nej inte kan man köpa linan från Biltema Säkert stel som pianotråd Ful form på rullarna Troligen fel färg så den skrämmer fiskarna Inget sägs om livslängd och blir säkert spröd som porslin efter en vecka Tänk om kompisen kommer på att du har Biltema skit, oops Man får säkert dålig fiskelycka med billiga grejor Säkert fejkt och de som testat var nog mutade Så regeler enligt följande ska tillämpas Allt är skit som finns på Biltema Om det finns bra saker på Biltema så gäller regel nr 1. /Roland (som handlar en hel del på Biltema) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 16 Juni , 2009 Inte jag...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser