robline 0 Postad 11 Juni , 2009 Tänkte åka till Läsö på semestern och sen vidare in i Limfjorden och stanna till vid Ålborg.. Någon som har erfarenhet av Limfjorden ? Är Ålborg en trevlig stad ? (start Göteborg) //Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juni , 2009 Limfjorden är fin och kan man tänka sig att göra stopp på vägen med cykel och bussutflykter så finns det fantastiskt mycket fint att se (förutom själva Limfjorden). Skulle kunna rekommendera Danska nordsjökusten, väldigt speciell och det går bra att ta bussen dit. Hirtshals t.e.x. uppe i norr är inte så kul i sig, där finns ett skumt sjömanshem, en fiskehamn och ett gatukök men landskapet runtomkring är väldigt vackert, öppet hedlandskap med gräs, ljung och låga buskar, utmärkt att utforska om man kan ta cyklarna med på bussen en bit. Har man, som ni ser ut att ha, en grundgående motorbåt så är Limfjorden ett utmärkt färdmål. För oss med pinne på taket och stenletare under bottnen så blir den mer en transportsträcka. Tycker i.a.f. jag. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Juni , 2009 Seglade Limfjorden sommaren 2007. Det var egentligen min fru som ville dit. Hon trodde att det var lungna och skyddade vatten. Dessvärre fick hon förhinder i sista stund så jag seglade själv. Från Hals till Thyborgön hade jag västanvind (mellan 0 - 25 m/sek) och ösregn i stort sett varje dag. Jag låg en natt i Thyborgön. Denn natten vände vinden så att vägen tillbaka till Hals och vidare till Hönö hade jag östanvind och ösregn. Jag hade köpt vanliga papperskort i Göteborg. Då frugan inte var med funderade jag på att gå ut på Nordsjön vid Thyborgön och gå Hansthol, Hirtshals, Skagen och hem. I skeppshandeln i Ålborg hade de båtskortkort (Tyska?) över Limfjorden inklusive Danska västkusten och runt till Skagen. De kostade mindre än de vanliga papperskorten jag köpt över enbart Limfjorden. Jag köpte dem, och skall du köpa sjökort så är de att rekomendera. Nu var vädret sådant att det inte lockade mig att gå ut på Nordsjön vid Thyborgön utan jag gick samma väg tillbaka. Jag skulle inte ha något emot att segla i Limfjorden igen. Jag hade bara tre veckor till förfogande och det var som sagt dåligt väder. Får se nästa år om jag och frugan möjligtvis kan få semester samtidigt. tommy Senast ändrad av toaen | 12 juni 2009 | 11:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunmalm 0 Postad 14 Juni , 2009 Ja, Ålborg är en trevlig stad och ni får säkert en fin tur. Börja med Läsö Österby som är lätt att nå och har bra hamn. Runda sedan nordsidan (längre än man tror) och angör Läsö Västerö. Mycket mer utvecklat, spännnande och kanske lite svårare att få plats. Har du tid så missa inte Säby på den danska sidan. Sedan söderut i Läsö Ränna som kan ha motström. Infarten till Hals är spektakulär. Sandbankar och två inseglingsfyrar som liknar UFOn. Nu börjar navigeringen kräva mer för att följa djupfårorna. Men det är väl bojat. I Hals känner man verkligen att kontinenten närmar sig. Stora chanser till stora upplevelser. / Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 15 Juni , 2009 Vi var på Läsö nu i påsk, de har höjt priserna ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser