Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
mikeline

Genomskrovsgivare Garmin till Bayliner 175

Rekommendera Poster

Hej gott folk

Har precis köpt en Garmin 525s men jag förstår inte exakt hur jag ska intallera genomskrovsgivaren

Är det någon som tidigare har gjort detta och kan tipsa mig om var den bäst ska fästas

Kanske en dum fråga men jag fattar inte har det går ihop att den ska fästas med ex Sikaflex men ska vara under vatten

mvh

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte om detta e ett skämt eller inte...

men jag provar, borra hål i botten, och trä in givaren i hålet, täta med sikaflex under arb gång. båten ligger förhoppningsvis i vatten, mao så är botten åxå under vattenytan, således åxå givaren...

självklart kan du inte göra detta när den ligger i vattnet.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklare om du byter till antingen en inomskrovsgivare eller en akterspegelsgivare (den kan även sättas inomskrovs med Sikaflex funkar i regel bra) Inomskrovs: sätt den i så fall ca 0,8-1 meter framför akterspegeln och 2-3 dm vid sidan av mittlinjen där brukar det funka för där har skrovet kontakt med vattnet i alla farter, har monterat så på min båt.
Visst funkar det med en genomskrovsgivare som du har nu och skall montera men det är väl inte det man i första hand brukar sätta på mindre sportbåtar.

Kan du ta en bild på din givare får vi se hur den ser ut?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ledsen, att vara ny båtägare är inte lätt med alla nya ord att lära sig

Det är en akterspegelsgivare jag fick med

Försäljaren sa att den fungerar utmärkt som inomskrovsgivare

Det som jag inte får ihop är om det räcker att fästa den i skrovet enl. era förslag eller om jag måste bygga in den i någon typ av burk så den ligger i vätska

Tacksam för hjälp så jag gör bort mig totalt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja, du kan limma fast (så horisontellt du kan) på insidan skrovet som jag beskrev. I en stor klick Sikaflex (du kan behöva stötta upp med tejp runt så det ej rinner iväg när du trycker ner givaren i Sikaflexen). Låt torka 24 tim eller nåt sånt. Om man vill prova sig fram var givaren ger bäst signal kan man lägga den i en vattenfylld plastpåse och prova olika ställen innan man bestämmer sig var den skall limmas fast.
Det funkar även att ha givaren i ett västkefyllt rör med tätt lock men det brukar ej krävas, prova först med att bara limma fast den i Sikaflex, det fungerar i de allra flesta fall.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 12 juni 2009 | 15:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...