Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
plastikpadding

Problem med Yamaha 40hk

Rekommendera Poster

Då var det dags att ta årets tredje tur med båten. Motorn - en yamaha 40 hk från 93 har gått som en klocka men nu vill den plötsligt inte varva ur. Den går kraftlöst i halvfart och lämnar mycket olja i vattnet. Har bytt tändstift och märkte då att den inte gick på ena cylindern. Provade då att byta tändspole, tycker att den går lite renare, det verkar också som om den går på alla cylindrar, men ändå inte bra. Fortfarande i mina ögon massor av olja i vattnet runtomkring båten när jag står stilla. Vad har jag råkat ut för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen blandat förmycket olja i soppan?

Om det är separat oljeblandning så är det kanske oljeblandarpumpen som har gett upp. Prova i såfall att tömma oljetanken och blanda manuellt i soppatanken. Bara för att testa om det blir skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan vara hål i bränslemembranet i bränslepumpen då går bränslet rakt in i vevhuset.vid kontroll lossa 2 st bultar som håller bränslepumpen i motorblocket i bak kanten av pumpen finns et litet hål tryck på bränsleblåsan kommer det bränsle ur hålet är det hål på membranet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår provade jag att koppla ur den separata oljetanken och blandade manuellt. Nästan direkt försvann oljan i vattnet, och det kändes som motorn gick mycket renare. Jag tog båten på en provtur och den gick kanon! Jag provade fullt gaspåslag från stillastående för att känna hur pigg den var, och då rosslade den lite i början men sen stack den iväg.Efter ett par minuter så började den dock gå ojämnt igen, den liksom slog av och på med ett par sekunders mellanrum. Jag lät den gå på tomgång, och då dog den och sen tog det en stund innan den ville starta igen. Det är helt klart en stor skillnad mot förut och viist måste det vara oljeblandarpumpen som är knas. Men varför går den inte hundraprocentigt nu? Det känns inte helt säkert att ta ut familjen på sjön än, utan att förbereda sig på en längre paddlingstur...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nä du får nog göra ren förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gjort rent förgasarna. Ingen skillnad - Tog tillvara på Wanmar´ s tips ang bränslepumpen. Lossade pumpen, kunde dock inte se någon bränsle komma ut ur hålet, plockade då isär pumpen och såg då att membranet var helt sprucket!!! Åkte direkt till Yamaha center och hade turen att få köpa en bränslepump som någon inte hade plockat ut för typ två år sedan, för 900.-. rena fyndet med tanke på att bara två nya membran med packning hade gått på 960.-. måste till jobbet nu men ska montera pumpen i morgon och rapporterar direkt efter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på min yamaha 30hkr var det samma membran som till suzuki, fast halva priset mot yamaha. Jag måste iof plocka ihop den själv.. om det nu finns andra som inte har tur att hitta en billig komplett!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fantasi priser  680:- ska de kosta 2st membran o en packning yamaha orginal delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

350 kr betalade jag för suzuki delarna, så nästan halva priset! å då tror jag det var suzuki original..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag betalde 1800,- för ALLA packningar inkl bränslepump. Alltså varenda packning, o-ring och tätning till hela motorn. Marinshopen. Yamaha 85hk.

Och ytterligare 800,- för samtliga packningar i riggenSkrattande

Senast ändrad av Chronic | 26 juni 2009 | 15:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...