CalleN 2 Postad 11 Juni , 2009 Hej, Tänkte installera en sådan här defroster i min Daycruiser, tanken är att kunna värma upp utrymet under kappellet vid gång på vintern samt få ur all fukt under regniga sommardagar. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8913 Nu undrar jag om det ens kommer att göra någon nytta när man har den under ett kapell samt hur svårt den är att installera. Måste man använda rör från det slutna kylsystemet eller går det bra med slangar? Sen undrar jag om den fungerar trots att motorn är avstängd men varm? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 11 Juni , 2009 Den fungerar exakt likadant som defrostern i en bil. Gör absolut nytta om den får varmt vatten att *värmeväxla* till luftvärme. Slanganslutning funkar utmärkt. Motorn varm men avstängd = inget varmvatten cirkulerar == finns efter en kort stund ingen värme. Själv har jag en MINI...hålller i vart fall helt imfritt på rutan även vid minusgrader och styrhytten på kanske 10-15 grader.. men är lite för klen när det är runt 0-gradigt eller kallare .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 12 Juni , 2009 En defroster gör nytta även om du har kapell. Visst blir det en del kråk-eldande men energin är ju faktiskt gratis i detta fall. Montera även något utblås i fothöjd för bättre komfort och att kunna torka ur båten bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser