Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
PCP-Roger

Spänningsfall????

Rekommendera Poster

Funderar på att flytta 2 ev. 3 av förbrukningsbankens 4 batterier från aktern till fören

för att viktkompensera för jollen motor som hänger i dävertar bak.

Kablarna blir ca. 7.5 m långa, tänkte använda 50 kvmm. Jag tycker inte det lila lilla spänningsfall som ev. blir i början av laddfasen när laddströmmen är som störst borde orsaka några problem med att de främre batterierna får en lägre spänning än de/det som sitter akteröver,  men det vore fint med lite åsikter från er andra.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är *småbatterier* i 70-80 Ah-klassen, altså max 240 Ah som ska flyttas, och att dom 7,5 metrarna kabel är *fram-och-tillbaks* ?

Då är 50 mm2 kabel är nästan *overkill* så det kommer säkert att funka hur bra som helst.

Även om totala kabellängden är 15 meter (2* 7,5 meter) , så är det fortfarande ok.

Men..då är det typ bara 60 kilo som flyttas..vikten av en person..är det värt investeringen/jobbet ?
Alternativ skulle kunna vara en extra reserv-vattentank i fören =mer nytta ??

Senast ändrad av Gunnar_ | 11 juni 2009 | 20:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter helt OK för förbrukning tycker jag, blir inga större strömmar där. Startbatteriet bör däremot sitta med så korta kablar som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är 100 Ah AGM batterier som väger 34kg /st så jag flyttar drygt 100kg från aktern till fören-

borde göra en del på gångläget  upp till planingsfart. Totala längden blir 15 m.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 11 juni 2009 | 21:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som kan vara bra att tänka på är att tyngd som ligger långt framför eller bakom rörelsecentrum försvårar båtens rörelse i sjögång.

Det blir större tröghet som gör att bogen sätter sig hårdare i sjöarna.

Några större strömmar blir det ju inte vid laddning så 50 mm2 är långt över vad som behövs. Speciellt om du har generator med avkänningsledning. Då skulle även c:a 6 mm2 skulle jag tippa. Det går lätt att räkna på eller kolla i nån tabell. Koppar är svindyrt och drar till sig en speciell typ av fattigtjuvar. De kan ägna en hel natt till att riva av kopparstuprännor för nån tusenlapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...