hundemil 0 Postad 11 Juni , 2009 Vad inkluderas i deplacement, bara skrovet eller båten totalt utrustad med mast, segel o motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juni , 2009 I deplacementet räknas egenvikten, last, besättning och förråd. I fallet med en segelbåt borde det vara skrovet, riggad och klar med fyllda diesel och vattentankar. Fendrar, ankare och förtöjningsgods. Kort sagt en seglingsklar båt. När det gäller fritidsbåtar så är det nog lite tveksamt om man räknar in besättningen i deplacementet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Juni , 2009 Varken besättning, mast eller motor, bara vikten av vattnet som båten tränger undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 11 Juni , 2009 Så masten och allt annat slyter ändå??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hundemil 0 Postad 11 Juni , 2009 Så deplacementet varierar beroende på lasten då? Tillverkarna anger ofta deplacement, varför frågar man sig om den är beroende på hur mycket man lastat... Vattnets vikt rätt ointressant! Hur får man då reda på båtens vikt utan last, mast, segel och eventuell motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 11 Juni , 2009 Vattnets vikt = deplacementvikt Om båten skulle tränga undan mindre vikt än vad den väger så skulle den sjunka... Det är lite intressant att veta vad som ingår i båtens nominella deplacement. Själv står jag för 10% av min båts deplacement så min placering är viktig. Huvudsaken är att man flyter och seglar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hundemil 0 Postad 11 Juni , 2009 Jo jo, väga båten, men det är ju inte alltid så lätt. Kan man väga mast segel eventuell last (ankare tampar o.dyl.) och motor dra av det från deplacementet och på det sättet få fram båtvikten för transport? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 11 Juni , 2009 Om man litar på uppgifterna från leverantören så skulle det nog gå... ...mycket som görs på båten adderar vikt så att båten väger mer än uppgifterna. Är den hemmabygd eller halvfabrikat så finns det nog många kg extra i lamineringarna mm. Om man sjösätter med mobilkran eller liknande så brukar de ha vågar inbyggda. Om inte det finns, så sätt upp den på trailern och väg den på närmsta fordonsvåg (som man frågar en chaufför till en lastbil med flak). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomAh 0 Postad 11 Juni , 2009 Från Wikipedia: Deplacementstonnage Deplacementstonnage anger massan av det av fartyget undanträngda vattnet, fartygets deplacement, vilket enligt Arkimedes princip bör vara fartygets totalvikt. Anledningen till att denna definition används är att deplacementet är enklare att mäta än fartygets vikt. Ett fartygs deplacement är alltså lika med fartygs totala vikt, inklusive egenvikt, last, besättning och förråd. /thomas Senast ändrad av ThomAh | 11 juni 2009 | 20:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hundemil 0 Postad 11 Juni , 2009 Så att från det angivna deplacementet är det alltså rätt omöjligt att kunna räkna ut båtens nakna vikt för transport när inte last, föråd och besättningens antal och vikt redovisas! Med tanke på att det i värsta fall kan kosta körkortet att köra till en fordonsvåg med fel vikt på kärran, så bör man alltså alltid utgå från båttillverkarens uppgivna deplacement som båtens vikt oavsett om man plockat ur allt löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 11 Juni , 2009 Om du pratar normala fritidsbåtar så brukar de siffror som anges i specifikationer vara ett lätt deplacement eller light displacement och då har du den normala utrustningen som till hör en standard båt typ mast och segel men inte besättning och framförallt INTE fyllda tankar. Om du tar med allt dvs bunker i form av fyllda vatten och brännoljetankar, mat och allt som behövs av personlig utrustning samt besättning brukar man beteckna detta som standard deplacement men det är inte det som normalt används för fritidsbåtar utan där brukar man användalight displacement Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juni , 2009 Jag vägde min havsfidra vid ett tillfälle. Det var en tom båt men med sån utrustning som sitter fast inkl mast och bom. Sailguid uppger 1,4 ton. Jag har för mig att jag sett nån uppgift från Fisksätravarvet på 1,1 ton, men det kan ha varit utan motor. Min båt vägde 1,7 ton och det var innan jag började bygga om och plocka på en massa grejor. Men jag fick höja vattenlinjen på den också. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hundemil 0 Postad 11 Juni , 2009 Ok, då är det bara att räkna med att båten (Hurley 18) väger minst 1100 även strippad för säkerhets skull. 0ch inse att det är e-kort som gäller för trp med släp. Enligt uppgift så tar lilla bilsläpet 990, och stora 1500, men med stora släpet gäller automatiskt e-kort. Hade hoppas på att strippad båt vägde under 990... Sånt är livet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 13 Juni , 2009 Oflyt i fingrar och ögon måste jag säga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 10 Juli , 2009 I mätbrevet till min båt (Banner 30) anges nettotonnage 1,3 samt bruttotonnage 4,3. Jag antar att det innefattar spannet på deplacementet med tom respektive fullastad båt. Enligt Sailguide´ s båtfakta ska deplacementet på samma båt vara 2,5 ton (halvlastad i så fall...). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 10 Juli , 2009 Om din Banner har ett deplacement på 4,3 så heter jag Bengt........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser