perlez 0 Postad 11 Juni , 2009 Hej! I min snipa sitter en md17c. Motorn var ur och varvsrenoverad för att par år sedan så det mesta är iordninggjort. Jag har dock noterat i år att den blåryker mer när man går över 1800rpm. Det jag gjort i år är att göra rent luftfilter genom att doppa dem i diesel, låtit detta torka och sedan doppat dem i motorolja (till en mc). Har ingen aning om detta är kopplat till blårök men det är en teori då jag läst att om luftfilter är täta kan motorn blåryka mer. Är det ngn av er som har någon teori eller tankar kring detta fenom vore jag tacksam! Hälsn Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juni , 2009 Varför i hela friden har du doppat luftfiltret i olja!? då har du nog tätat det ordentligt. Blårök brukar vara motorojla som bränns. Prova att köra den utan oljefiltret en stund och se om det blir bättre. Annars skulle jag nog gissat på slitna kolvringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 11 Juni , 2009 Det var korrekt gjort att olja luftfiltret, men om det ryker blått även utan luftfiltret monterat så är det oljerök kanske från ventilstyrningarna eller att kolvringarna släpper igenom olja fråb vevhuset. Är motorn nyrenoverad så är det dåligt gjort och kanske du kan hävda garantin. Svart rök är dåligt förbränd dieselolja, och vit rök indikerat vatten i förbränningsrummet, kanske en läckande topplockspackning. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 11 Juni , 2009 För att utreda frågetecken så citerar jag ur verkstadshandboken, Doppa ner insugningsljuddämparen i dieselolja och skölj ur den ordentligt. Dränk därefter in insatsen i motorolja och låt den rinna av en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Juni , 2009 Säkert korrekt, men förklara för en novis varför man doppar oljefiltret i olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 11 Juni , 2009 Om man kör motorn utan oljefiltret, slutar den garanterat att ryka. När den skär! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2009 Det var skrämmande! Varför skulle motorn skära om man kör utan luftfilter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juni , 2009 Se där! Man lär något nytt varje dag. Nästan i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juni , 2009 Det gör den inte Men Rollen pratar om oljefilter medans vi andra pratar om luftfilter. Han har ju helt rätt förstås, även om det i den här tråden är fullständigt irrelevant. Red: Hmmm... Nu när jag läser vad jag skrev så ser jag att JAG har skrivit oljefilter. Menar såklart luftfilter. Senast ändrad av cerber0s | 11 juni 2009 | 23:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 11 Juni , 2009 Orsaken till att man fuktar filtrets metallull med olja är att eventuellt damm ska fastna där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2009 Nu har jag gått en kurs i läsa svenska! Rollen skrev faktiskt oljefiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 12 Juni , 2009 Jag skulle vilja utreda några frågetecken? Hur mycket olja är det i luftfiltret? har du låtit det rinna ur ordentligt eller blev det mycket olja kvar efter att du doppat dom? Ingen omöjlighet att det är därför det ryker om motorn, men jag tycker det borde sluta rätt fort. Jag tycker du ska komptesta dieseldoris för att se hur kolvringarna mår. Kör utan luftfilter och se om det hjälper. har du justerat ventilspelen det senaste? Du ska ha 0,30 för inlopp och 0,35 för utlopp, varmkör motorn innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 16 Juni , 2009 Härligt att oljefilter vs luftfilter nu är utrett Frun, jag o vår son Gustav (ett år i morgon) var i helgen ute och låg över vid Styrsö och jag gjorde då lite test. Monterade bort luftfilter vilket innebar att motorn uppvisade samma symptom dvs den ryker. Så då är motoroljan i luftfiltren borta som teori. Röken är väldigt vit och det luktar mkt diesel. Den har färskvattenkylning vilket innebär(?) att vattnet i expansionskärlet borde minska om topplockspackningen rykt. Har någon någon koll på hur snabbt det minskar? Än så länge har det inte minskat vattnet och då har jag säkert kört minst 20h i vår. Kan ett felaktigt ventilspel göra att den ryker? Jag hör inte att det tickar från motorn men det kanske inte behöver låta så mkt på en dieselmotor? Tacksam för ert fortsatt intresse i denna fråga. Är det någon som känner till någon vettig mekaniker i närheten av Sannegårdshamnen i Göteborg som skulle kunna kolla på ett sådant här problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 Juni , 2009 Ulf på Tånguddens båt och motor är duktig och ligger ju nära. Annars kan jag rekomendera Stanley på Fiskebäcks Marina, han är kanon. /B Senast ändrad av Bosse | 16 juni 2009 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 16 Juni , 2009 Hur som haver bör du justera ditt ventilspel om du aldrig har gjort det. Kan det vara så att en spridare inte ger rätt dimma utan mer pissar ur diesel. Om det är vatten som bildar röken borde det väl synas på oljan kan man tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 16 Juni , 2009 Har färgen på röken nu plötsligt ändrats till VITT??? BLÅ rök tyder på oljeläckage in till förbränningsrummet, kanske via ventilstyrningarna eller kolvringarnas dåliga tätning i cylindern. SVART rök är oförbränt bränsle För lite syre i förhållande till bränslemängden, alternativt droppar från spridarmunstycket i stället för dimma. VIT rök är vattenånga, (oftast) och kan bero på för dålig kylvattentillförsel så att avgasröret blir för varmt och ombildar det utgående kylvattnet till ånga Senast ändrad av HenrikGbg | 17 juni 2009 | 16:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stjarna 1 Postad 16 Juni , 2009 Hej jag tror att det är tätningarna som sitter i impeller pumpen för sjövattnet det sitter två stycken en som tätar så att vatten stannar med vatten och en som tätar så att oljan stannar med oljan, hadde samma symtom på våran motor för några år sen. stjarna Senast ändrad av stjarna | 16 juni 2009 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 17 Juni , 2009 fast hade det varit sjövattenpumpen så borde det droppa vatten ur evakueringshålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 17 Juni , 2009 hej lennart. till att börja med LUFTFILTER har du gjort alldeles rätt. rensa med diesel o sen doppa i oljan och låt rinna av..för att dammet skall fastna som du skrev. och sen skär motorn inte om du kör utan..det var det dummaste jag läst för bövelens, såvida du inte kör motorn igenom ett grustag samtidigt, allt annat e skitsnack. jag har en likadan, går som en klocka, drar inte mycket, men ryker också. har kollat filter, rensat det ena och det andra men det kom tillbaka. min maskin är renoverad för 8 år sen det enda jag inte gjort och blivit rekommenderad att göra är att provtrycka spridarna och vistt kan det nog va bra o kolla ventilspelet, men hav förtröstan våra motorer är nästan evighetsmaskiner sålänge du är noga med att mata den med kärlek och en god kvalitets-olja. ulf i tångudden är väldigt bra och jag kan rekommendera honom, men jag tycker du kan kolla med en vanlig bilverkstad också tex nära vattnet i ringön eller liknande. detta är ju trots allt en gammel dieselstånka som i en gammal traktor så det kan inte hända nåt större. har själv en liten fiskebåt o ibland ryker det ibland inte. dessutom har jag också färskvattenkylning och har inte behövt röra på 2 säsonger, mao inget vatten som kan komma ut som ånga. mer intressant kan också vara tanken. är den ren o torr, oring på tanklocket, luftning okay, slangar rena, bränslet rent osv. behöver du en handbok, sprängskisser eller nåt kan jag skicka pdf till dig. lycka till och var inte rädd för att köra om du inte ryker som ett gammalt engelskt kolkraftverk eller nåt men det låter inte så. mvh ps jolly har också en intressant synpunkt men då har inte motorn blivit ordentligt genomgången och det har blivit nån miss men tat lungt, så farligt tror jag inte att det är. ulf kan du ringa till men du lär inte få något bra svar om du inte ber honom titta på plats och det kostar ju. nä kolla med nån snäll gammal bilverkstad isf Senast ändrad av Zaphir | 17 juni 2009 | 20:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 17 Juni , 2009 Tack för alla svar och klargöranden! Nu vet vi skillnad på oljefilter och luftfilter och jag har koll på blått och vitt... röken är vit och inte blå som jag skrev från början. Tog en sväng utan luftfilter och felet kvarstod. Monterade av ventilkåpor och kollade spelet, de var lite för tajta ca 20mikrometer men det får vara så, motorn låter bra och jag börjar lära mig att man inte skall pella om det fungerar. Gick då över och kollade på vattenpumpen till pentryt som glappat lite i säkringen och fick då syn på kulventilen till sjövattenkylningen, den var halvstängd! Jag har slarvat med att stänga den efter jag kört och därmed inte kollat att den var öppen när jag varit till sjöss. Efter jag startat maskin nöjer jag mig att kolla att det kommer ut kylvatten men har inte funderat över mängden vatten. Har sedan normal koll på tempmätarn till motorn så jag har inte misstänkt detta problem. Öppnade kulventilen, åkte ut en tur unt vips inga problem! Precis som du skriver HenrikGbg så var den vita röken kondensrök! Jag har färskvattenkylning men sjövattnet som pumpas in går ju genom värmeväxlaren och sedan ut genom avgasröret. Jag har märkt att maskin varit någor varmare än vanligt men inte så mkt att jag anat oråd. Men när motorn varit lite varmare och avgasröret varmare så har ju givetvis vattnet kondenserat. Så nu ryker den som vanligt igen dvs lite grann. Gött! Tack så mkt för alla glada tillrop och förhoppningsvis har inte bara jag lärt mig lite mera om motorer. Ha en god sommar allihopa! Hälsningar Lennart Senast ändrad av perlez | 17 juni 2009 | 22:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 28 September , 2009 Säg den lycka som varar! (skulle vara kärleken till min fru då...) Båten ryker blått igen och nu mer blått än tidigare. Har provtryckt spridare och de är bra. Så här kommer några frågor: 1. Föregående ägare lämnad in motor och bytte vevaxeltätning m.m. Måste man lyfta av toppar och foder för detta? 2. Anledningen till fråga 1 är att om det är gjort så bör de också bytta kolvringar och då bör sannolikehtern att det är ventilstyrningarna som är kassa öka. Har någon erfarenhet av kolvringare kontra ventilstyrningar? 3. Att byta ventilstyrningar kostar ca 12000 efter prisuppgift från firma och att byta även kolvringar innebär att jobbet går på ca 25000. Har någon kontakt med någon som kan utföra jobbet billigare (men det skall bli utfört med kvalitet, annars är det inte billigt...) Vad anser ni om kostnaden? 4. svart rök innebär att det är dåligt med syre enligt ovan skribent, är knepet att testa detta att lyfta bort insugsmunstycken eller finns annat som kan vara knas? Tack för alla tips jag kan få! Häls Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 September , 2009 och jag har koll på blått och vitt... röken är vit och inte blå som jag skrev från början. Båten ryker blått igen och nu mer blått än tidigare. Hur var det nu med färgen på röken blå eller vit?????????. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 September , 2009 Kompressionsprov bör göras så man inte fixar fel ställe i motorn. Styrningarna kan mycket väl behöva bytas. Där kan läcka kompression och komma in olja som blåryker. För att avgöra om det är kolvringar/cylinderlopp som läcker kompression kan loppen oljas in. Oljan tätar då så kompressionen ser bra ut vid kompressionsprovet. Blir det ingen skillnad med/utan inoljning av cylindrarna så är det troligen ventilstyrningarna (eller packning eller rosthål eller..) Jag ångrar att jag inte gjorde ett ordentligt kompressionsprov innan jag bytte kolvar och cylindrar på vår MD11C. Kanske hade jag sparat in kostnaden för dessa och att det räckt att renovera topparna. Maskinen du har är en trecylindrig variant av MD11C och rätt lättmekad. Som vår motor sitter kan man riva motorn på plats och slipper lyfta ut motorn. Men då får man nog göra jobbet själv då en motormek gärna har den på bordet i verkstan. Frågan är dock varför den inte blev OK efter renoveringen! Har ni kört för lite med den? Har ni kört den för snällt? Nya kolvringar eller imontering av gamla ringar kräver idogt inkörande för att de ska täta. Har ringarna roterat i loppet som det ju blir vid hopmontering ska de nötas in i nya läget. Även nya cylinderfoder och kolvar/ringar som jag bytte krävde flera års inkörning för att oljeröken skulle upphöra. Felet med en lättgående segelbåt eller snipa är att motorn aldrig får gå med nån större belastning och kolvringarna trycker för svagt mot loppen och då tar det lång tid för inslitning. Vi kör vår motor ofta med bara en bråkdel av full effekt och då tar inkörningen längre tid. Har du bara kört ett femtiotal timmar och kanske med låg effekt föreslår jag att du väntar med blåröksproblematiken och kollar efter ytterligare en säsong och gasa lite extra. Kolla blåröken efter att ha kört hårt några timmar. Jag har märkt en avsevärd skillnad mot att köra sakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 29 September , 2009 Litet förtydligande: Motorn har rykt lite blått sen jag köpte den. Sen under sommaren gick det över mer till vitt vilket löstes med att öppna kulventilen till sjövattenkylningen och då var en liten blå rök tillbaks. Men efter att ha stått stilla ca en månad efter semester pga sugdåligt väder så ökade blåröken markant när jag startade motorn. Jag har nu provtryckt spridare men de var ok så det var inte felet. Därför ställer jag nu kompletterande frågor. Men denna gång är det blått och inte vitt, dock lite åt blågrå hållet... ;-) jag provade att köra utan luftfilter igen tidigare idag men det hjälpte föga. Den är också svårstartad när den stått någon dag, tidigare har den startad direkt nu måste man köra ca 5 sek innan den startar. Jag tycker dock inte att man ser någon tydlig puff i blårök när man startar (dvs om ventiler släpper igenom olja). Hur tydligt syns puffen i förhållande till någon minut senare om ventilstyrningarna är kassa? Kan ett sådan fel bara uppstå? Massa frågor för en upptagen småbarnsfar. Kallt börjar det bli ute också... Hälsn Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 29 September , 2009 Efter allt jag läst känns det som en cylinder läcker olja in i förbränningen, Eftersom motorn även är svår att starta har jag på känn att du har kolvringar som inte är som dom ska. Jag tycker du ska komptesta motorn, blir lättare att utesluta då. Så hitta någon som är villig att komptesta så vi kan utesluta om det är ventiler eller kolvringar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 5 November , 2009 Hej på er! På lördag skall båten upp ur plurret, skall bli gott att få upp den även om det kommer bli för jädra kallt att täcka göra klart för vinterförvaringen. Har iallafall haft båten inne på varv för att åtgärda blåröken. Så nu har jag provtryckt spridare, inga fel på dem. Lyfte topparna, styrningar var inom toleranser, bytte ändå styrningar och gjorde iordning ventiler. Men mekanikern trodde inte att det var orsaken till blårök så vi fortsatte med att lyfta toppar och bytte kolvringarna. Sen återmontage och betalning, tjugofemtusen bagis... inte billigt med båt men det är ändå värt det. Båten ryker fortfarande men jag hoppas att det försvinner efter ca 15h inkörning. Det verkar som att det ryker mer också nu när det är kallare i vattnet och i luften. Angående kompression så ansåg min mekaniker att det är något man kan göra på bensinmotorer då de har lägre kompression. Det är enligt honom svårt att göra det på ett vettigt sätt på en dieselmotor pga högre kompression. Nu hoppas vi på en rask vinter och en varm vår så att båten kan sjösättas så snart som möjligt! Har funderingar på att byta till en Polar 29, är det någon som känner till något om sådana båtar? All info mottages tacksamt. Hälsn L Senast ändrad av perlez | 05 november 2009 | 21:38 Senast ändrad av perlez | 08 november 2009 | 12:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perantoniohansson 1 Postad 1 November , 2013 Fixa komp och kolvringar enkelt på 4-taktare Det är mycket vanligt att kolvringar fastnar på kolven av sot och motorn drar olja och/eller får dåligt komp. Enkelt är att fylla upp fullt med lacknafta i loppen genom tändstift eller glödstift hålen som får stå så länge du har tid. Glöm ej att ställa kolvarna i mittläga så att du kan behandla alla cylindrar samtidigt. Kontrollera efter en dag om naftan står kvar i loppen eller om det har runnit förbi kolvringarna. Fyll på mer nafta och rucka kolvarna någon mm då o då för att röra på ringarna. Har du igensotade kolvringar så luckrar naftan upp detta och ringarna kan fjädra ut igen som dom ska. Byt motorolja om mycket nafta runnit ner i oljan. Blir inte komp läkaget förbi kolv bättre så blir det renovering. Hur vet du om du har komp läckage förbi kolv? Jo förutom det vanliga komptestet så gör du ett där du för sprutar in lite motorolja på cylindervägarna som kommer täta där vid det nya komptestet. Skulle du nu få mer än ca!!!! 1-2kg (bensinare) extra i komp så har du läckage som säger att kolvringarna inte tätar pga slitage eller koks På min plogbil som drog 3dl olja/mil botade jag problemet och givetvis höjdes kompressionen efter en 2dagars behandling men en vecka rekomenderar jag. Det finns en olje tillsats som stärker oljefilmen rejält som heter Powerup Oil Additive men tillsatsen har en starkt koks lösande förmåga och kan därför få kolvringar att vakna till liv igen. Det har dock hänt att det har lossnat så mycket skit att oljesil o filter har täppts igen och att oljetrycket försvunnit då. Det är därför bra att hålla koll på oljetryck och byta filter ofta i början av behandling (efter 5-10 timmar och vid 20.......) osv om du vet att din motor är skitig. Skitig blir motorn av icke syntetolja som inte byts så ofta. Svara på detta inlägg om ni haft nytta av mitt inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser