Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Elias

Växeln vill inte gå i... Kan ngn hjälpa mig?

Rekommendera Poster

Jag har en Suzuki 25hk -89 utombordare som alltid har startat utan problem och går hur bra som helst, men förra veckan hoppade väseln ur när jag var ute och körde. Den startar fortfarande utan problem, men rör inte på sig när jag flyttar reglaget fram eller bak. Växeln går inte i... Vet ngn vad det kan bero på och om det är dyrt att få fixat? Mvh Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info... Jag ska ner till båten och försöka ta en mer ingående titt på motorn. När jag flyttar fram gas-reglaget så klickade det till förut när växeln gick i. Nu låter det ingenting. Det finns en liten spak utanför motorkåpan på en sidan som rör sig när jag flyttar gas-reglaget framåt och bakåt. Om jag tar bort motorkåpan så ser jag att en metallpinne rör sig fram och tillbaka.... Det låter inget konstigt alls från motorn. Endast det där klickande ljudet som försvunnit... Antagligen pga att växeln inte går i... Mvh Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

metall spaken på utsidan är den manuella växelspaken. låter nog som dom andra säger att något hoppat ur. men när något går sönder brukar ja gå till någon lokal meckarmulle och fråga vad han tror det är för fel, och på samma gång fråga om man för en lite billigare summa pengar får vara där och laga felet själv och fråga honom om man inte kan. men det brukar inte fungera met penga snåla större firmor=) lycka till ps. jag hade ett fel med en gammal utobordsmotor att när jag lag i backen så måste jag hålla fast den i läget annars slog den tillbaka en bit ock lämnade i fritt läge men ändå så att kuggarna tog i varandra och förde ett jävla oväsen, felet: växeln behövde spännas på något sätt, men det var när jag var 12 år så jag vet ej hur de gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Om jag inte har helt fell, så sitter det en justerskruv på axeln som går från motorn o ner till växelhuset, denna skruv sitter isåfallprecis under motorfästet som sitter mot båten. Svårt att se den utan att ta av snurran från båten. Om den lossar så läggs det inte i någon växel als. E den fäl instäld så får du i fram eller back växeln. Kan va värd o kolla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag är jättetacksam för alla svar, men jag är så otroligt dålig på motorer, så jag kommer ändå ingen vart. Jag har varit nere på två verkstäder för utombordsmotorer i området, men ingen av den reparerar Suzuki (!!). Den enda Suzuki verkstad som jag känner till har sommarstängt!! Jag undrar om det finns ngn som bor i Sthlms-trakten som är superbussig och vill titta på min motor och förhoppningsvis hjälpa mig laga den... Självklart får ni en slant för det och jag kan även bjussa på käk ;) // Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det kan i stort sett vara vilket fel som helst och kosta allt ifrån gratis till många tusenlappar att fixa. Har du tur så har bara länkaget hoppat ur eller på annat sätt spökar med dig. Har du otur så har växelhuset eller drivaxeln gett sig. Har du så att du ser en arm ca 6mm i dia går ner i växelhuset just ovanför växelhuset i dess framkant, dvs in mot aktern? Kika på den samtidigt som någon växlar o se ifall den rör sig upp o ner. Gör den det så sitter felet längre ner och du får då sannolikt ta ner växelhuset o riva isär o felsöka. Skulle justeringen ha ändrat på sig så skulle i alla fall fram eller back gå att få i. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du han före Mikael, men jag låter det stå kvar ändå ;-) Innan du lämnar bort den kan du göra en enkel felsökning själv. Om du tar upp båten/motorn på land till att börja med, om du inte redan har det. Titta sedan på riggen ungefär på mitten, det borde sitta någon sorts bricka där delningen till växelföraren sitter. Öppna på skruvarna till brickan, som inte är särskilt stor. Rör sedan på växelreglaget på motorn bort och fram. Titta om stången inne i motorn rör sig. Gör den inte det , kan clutchen hakat sig eller lossnat. Det innebär en nerplockning av växelhuset för felsökning. Om du inte är så kunnig på motorer skall du nog låta bli att göra det själv, för det finns en hel del prylar i ett växelhus som måste sättas tillbaks på rätt ställe när det skall ihop igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som kanske är helt korkad... Har man brytpinnar på såpass stora snurror som 25hk eller är det ett gumminav som ska skydda vid grundstötning? Kanske är väldigt långsökt men har du riktig tur kanske problemet kan sitta där? Trasig brytpinne skulle få samma resultat som du har. Kanske någon annan som vet konstruktionen och kan avfärda det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Nej jag tror att en såpass ny motor som en 25hp av 89 har avgasutsläpp genom propellern o gummi slirkoppling. Men man bör ju naturligtvis först kolla så att det inte är en så simpel sak. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg! Jag hade en kille som kollade på den idag. Det var tydligen helt o hållet mitt (idiotens!!!) fel! Jag har inte bytt växellådsolja på flera år (visste inte att man skulle göra det) och den var nu helt förstörd. alldeles tjock och stinkande... Ett av dreven (det som är lite mindre och tjockare som kommer ovanifrån o går ner ihop med ett litet större som ligger nertill) var helt förstört! Fanns i stort sett inga kuggar alls kvar.... Hoppas det inte blir en alltför dyr historia bara........ :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det är inte så där värst jätte mycket man måste göra varje år med en utombordare. Men växelhus oljan är en av de viktigaste. Det kanske inte har så mycket med ditt växelhus att göra men lite skötseltips för att slippa framtida haverier på grund av okunskap kan ju vara på sin plats. Ska båten stå kallt på vintern så skall denna bytas på hösten. Då skall man syna oljan på om den blivit mjölkig (vit sörja). I sådant fall har den tagit in vatten o packboxarna vid prop axeln och under vatten pumpen bör bytas. Kolla efter metall spån eller glänsande metallglans i oljan. Det är tecken på att det bör ta isär o servas. Varför ska man då tappa oljan på hösten? Har man fått in mycket vatten så fryser det sönder när kylan slår till. Växelhuset spricker kort o gott. Vidare så bör man konservera motorn för att undvika korrosions skador i cylindrarna. Man kör motorn i söt eller ännu hellre färskvatten o blåser in konserverings olja i förgasaren tills den stannar. Då får man en rostskyddande film i vevhus, lager o cylindrar. Särskilt vikitigt är det att köra ur den i färskvatten om den går i salt eller bräckt vatten. Tar man bort motorn så bör man förvara den stående. Vatten kan annars rinna in från riggen i cylindrarna o den rostar trots närvaro av olja. Man bör också tömma förgasaren på bensin. Detta är dock ett väl debatterat ämne. Dom som förordar detta påstår att bensinen lämnar avlagringar i förgasaren som sätter igen munstyckena. Andra säger att det är bs men det är ofta de som sen får förgasarproblem. Det kommer inte med en gång men efter många år så visar de sig o kan vara besvärliga att lokalisera o komma till rätta med. Till varje vår sedan så skall man inte glömma bort o fylla på olja om man bara tappade ur på hösten. Sedan så bör man på motorer med oil injektion köra första tanken med oljeblandad bensin innan man har fått bevisat att den tar olja i rätt mängd ur olje reservoaren i motorn. Denna olja tank skall sedan innan varje tur kontrolleras att det har tagit olja sedan sist. Varje år skall man även kolla anoderna på motorn. Helst så bör dessa rengöras varje år. Är dom kraftigt eroderade så skall dom utan undantag bytas. Impeller rekomenderas typ var 5'e år att man byter. Jag skulle säga varannat år. De är ju inte så fruktansvärt dyra och följderna om den ger sig på en äldre motor utan temperatur vakt är ju många gånger katastrofala för motorn. Ytterligare så behöver man en fettspruta ifall det finns smörjnipplar för lederna. Lackskador först o främst på växelhus o rigg bör bättras innan varje säsong. Det låter kanske mycket att göra men är totalt sett inte mera än max en kväll varje år om man tar det i lugn takt o njuter av en pils medans man fixar. Vinsten är att man slipper kostsamma haverier, motorn håller sig rakt över lag fräschare och man kan lita på den i större omfattning. Det är ju inte kul med haveri i skitväder långt hemifrån. En väl omhändertagen motor som fått olja av bra kvalitet o fått den service den förtjänar varje år kan tjäna sin ägare med pålitlig drift minst dubbelt så länge som en misskött. Det är i ärlighetens namn ganska naivt o tro att en utombordare ska tuta o gå varje år utan att bli servad. Man ska komma ihåg att en utombordare faktiskt får känna på ganska stora påfrestningar. Dels så går den långa stunder på max eller näst intill max effekt på 5-6000varv. Vem kör en bil på det sättet? Sedan så går den ofta i en korrosiv miljö som vi aldrig skulle ens tänka tanken på att utsätta bilen för. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Kom på att man även ska med jämna mellanrum kolla termostaten o byta den. Oftare om man kör i salt eller bräckt vatten. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias

Hejsan kolla på på din motor på riggen där växelhuset delar på sig bör det sitta en plastkåpa innanför sitter växelreglaget med en sprint och den har en låsning med saxpinne om du har otur så kan saxpinnen gått av och sprinten trillat ur då får du ej i växeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...