Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
menorka

Hål i gelcoat - behöver tips&tricks!

Rekommendera Poster

Jobbet har satt käppar i hjulet för sjösättningen, så jag ligger lite efter i år...

Tvättade av och vaxade på segelbåten i förra veckan och upptäckte då två små hål i gelcoaten, ett på var sida om båten. Dom är knappnålshuvudsstora och sitter strax ovanför vattenlinjen. Med ficklampa kan ana en ruggad yta ca 3-5 mm in, antar att det är fiberduk man ser?

Hur bör man enligt konstens alla regler reparera en sådan skada? Fräsa upp hålet och gelcoatspackla? Bottenmåla, sjösätta och se om problemet förvärras till nästa säsong?

Var på biblioteket och kollade i lite plastbåtsböcker men där behandlar man mest repor eller större skador. Är helt grön på det här med plastbåtsvård så all hjälp uppskattas verkligen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fräs upp hålet, lite aceton.

Spackla i så noga du kan och sätt en tejp över som håller spacklet på plats och även jämnar ut ytan.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom hål jag har är liksom djupare än bara rena sprickor. Är det samma förfarande ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur djupa är skadorna? Är det mer än ett par millimeter skulle jag börjat med att fylla igen dom, och sedan lägga ett tunt lager topcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då testar jag att fräsa upp, tvätta ordentligt med aceton och fylla dom med gelcoatspackel. Vad är skillnaden mellan top- & gelcoat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Topcoat vs. gelcoat kan förvirra vem som helst. Cool 

Gelcoat: Målas i gjutformen FÖRE glasfiberlaminatet plastas ovanpå det. Ytan mot formen härdar helt, men mot luften förblir många sorters gelcoat lite kladdig vilket gör att laminatet fäster bra när det plastas.

Topcoat: består av gelcoat plus några procent vax, vaxet bildar en hinna som stänger luften ute och topcoaten kan därmed härda helt även på ytan. Målas på färdigt glasfiberlaminat som insidan av båtskrov. Eftersom det blir hårt går det slipa = utmärkt till lagningar som ska slipas jämna och poleras.

Gelcoatspackel: Består av topcoat och förtjockningsmedel. Namnet kommer väl av att folk ska förstå att man lagar gelcoat med det, inte direkt en beskrivning av innehållet...

Känner du dig förvirrad än?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...