Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Lohi34

Båtel - Hur koppla in extra startbatteri?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har idag 2 st 100A. förbrukningsbatterier som även fungerar som startbatteri. Nu skulle jag vilja ha ett extra 50A. startbatteri som bara används som start och som laddas när motorn är igång.

Någon som har någon bra idé på detta?

Tack på förhand: Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Enklast är att koppla ett skiljerelä mellan betterierna. Det finns två typer av skiljereläer som du kan använda. Den enklare varianten styrs av generatorn och kopplar således ihop batterierna när generatorn börjar ladda, kostar cirka 400kr. Den lite mer avancerade varianten styrs endast av spänningen vilket gör att den är oberoende vilken laddningskälla du har. Exemplevis kopplar den ihop batterierna vid t ex 13.7V och kopplar ifrån dem när spänningen understiger 13.0V. Dessa kostar 700-900kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på skiljerelä så får du nog upp några trådar i ämnet. Eftersom du ska ha ett så litet batteri som 50 volt till starten så är antagligen motorn och generatorn liten. Då kan du nöja dig med ett helljusrelä eller dylikt som bara kostar några tior.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Observera att det inte är storleken på batteriet som avgör vilken ampere ett relä ska klara utan styrkan på generatorn eller laddaren. Ett vanligt ljusrelä är anpassat för 15-30A och det är oftast mindre än vad en vanlig generator laddar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle satsat på en gammaldags manuell brytare så du själv väljer mellan batteri 1 (startbatteri) eller batteri 2, (de två förbrukarna) bägge bankarna, eller helt avslaget. Att kunna fimpa helt är bra när man lämnar båten, alltid är det nåt som ligger och drar lite grann.

Om man kopplar ihop det med ett automiskt relä av enklare modell så laddar generatorn sämre eftersom den även känner av det fulladdade startbatteriet. Om man kört ur förbrukarna rejält och måste laddköra kan man vrida över till startbatteriet emellanåt och lyssna på motorn. När man nyss startat hör man stor skillnad i hur tungt det går för motorn när man laddar förbrukarna. Sen när man kört en bra stund blir det ingen, eller nästan ingen skillnad i hur tungt det går, då vet man att man har ganska bra laddat utan dyra batterimonitorer.

Om du inte har någon solcell tycker jag det är en bättre idé att lägga pengar på en sån i stället för ett elektriskt skiljerelä.

Sen finns det ju Battbrain också, en batteriakt som stänger av innan det blir helt slut i batterierna. Sån har jag det är kanonbra. Förr eller senare glömmer man nåt på och drar ur batterierna helt, det förstör dem fort. Med Battbrain behöver man inget separat startbatteri, när den slår ifrån finns det kräm kvar att dra igång motorn. Så om du har trångt om plats för en massa batterier är det en bra lösning. Även annars. Jag satte dit min i höstas, och sen dess har kjag aldrig dragit ur batterierna ens ner till 12 volt. Det hände då och då förr. Nu har jag köpt fyra nya batterier och är skiträdd att förstöra dem i onödan.

Senast ändrad av Luffarn | 11 juni 2009 | 13:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Här finns lika många ideer som båtägare. Men bäst lösningar tycker jag du hittar under www.skyllermarks.se . Dom har verkligen gjort en utomordentlig insats i sina beskrivningar. Följ också förslaget om Skiljerelä och rejäla kablar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...