ThomAh 0 Postad 10 Juni , 2009 Om allt går som det ska så tänkte vi transportera båten sjöledes från Mälaren (Fiskarfjärden) ut till Värmdö (Saltarö). Då måste vi på ett eller annat sätt slussa, och vi tänkte ta Hammarbyslussen. Då är frågan - hur gör man när man slussar? Vad bör man tänka på? Vi kommer vara två personer, och jag vet att man ska lägga ut fendrarna - men vad mer behöver man tänka på tro? Jag har gjort ett par sökningar här i forumet men inte funnit nån bra tråd för detta. Håller på att leta på Google också, men finner jag inget skulle jag vara tacksam för er hjälp. /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 10 Juni , 2009 Hej, Att slussa mellan Mälaren och Östersjön är busenkelt eftersom det är så låg nivåskillnad. I Hammarby slussen och Carl-Johan slussen brukar det t.o.m hänga tampar på plats för att underlätta. Men här kommer ändå några tips: 1. Häng ut fendrar på bägge sidorna av båten 2. Utrusta en kompis med en båtshake 3. Kör in i slussen när det är dags, åk fram så att andra båtar får plats bakom 4. Låt kompisen fånga en tamp med båtshaken och ta en själv också 5. Stäng av motorn och betala slussvakten 6. Släpp efter eller dra in på tamparna beroende på åt vilket håll ni slussar 7. När det är klart starta motorn och kör ut ur slussen 8. Ta bort fendrarna http://www.stromsholmskanal.se/slussning/praktiken.html#slussning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomAh 0 Postad 10 Juni , 2009 Det där borde till och med vi klara av Tack /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 11 Juni , 2009 Gör inte fast tampar i din båt bara, finns sköna exempel på folk som knopat fast och sen rätt var det är så försvinner vattnet under dig, blir liksom hängande, inte sett men hört Dödsenkelt efter någon gång, slussar ibland själv utan problem, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomAh 0 Postad 11 Juni , 2009 Höll på att säga men sånt händer väl bara på tv?? - men vid närmare eftertanke... Fan, så kanske jag själv hade gjort /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 13 Juni , 2009 Måste bara slänga in en fråga! Vad händer och vad gör man om man inte får igång motorn igen när man ska ut ur slussen? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 13 Juni , 2009 Då ber man någon vänlig skäl att dra ut en bara med en tamp Jag fick göra det på Tyska i Södertäljeslussen förra året. Men det kanske hade fungerat på vilket arabspråk som helst. Teckenspråk fungerar också. Ut ur slussen kommer man alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomAh 0 Postad 13 Juni , 2009 Måste man stänga av motorn alltså? /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 13 Juni , 2009 Ja, det på talas på skyltar och det blir nog rätt mycket avgaser om alla skulle ha motorn på. Litar du inte min din? Har lärt mig att ta det lugnt, det är som att lägga till vi en brygga och kommer vi fel i raden av båtar är det bara att dra fram båten till framförvarande båt. Brukar låt de stressade få åka in först och sedan puttra in. Känner jag inte till slussen egenskaper lägger jag mig långt bak för att inte hamna i vattenströmmen när slussen fylls vid uppslussning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Juni , 2009 Hamarbyslussen är jätteenkel! Norra sidan har bra plastpinnar på väggen så man slipper ha fendrar ute. Bara lägga till och ta tag i ett snöre så man ligger still de minuter som slussningen tar. Gärna stänga av motorn också. Norra sidan ska man ligga på för att betala 150 kr för att komma ut. Jämna pengar rakt i handen uppskattas. Slussningen är odramatisk och bara ca en halvmeter. Ett tips om den andra utfarten från Stockholm; Karl-Johan-slussen. Den har slussportar som går upp i taket. Dvs det droppar skitvatten från underkanten en stund efter att porten öppnat. Det är trevligast att inte vara först båt in/ut ur den slussen... :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser