Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Andyh

Kylskåp, vad är rätt?

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Funderar på att köpa nytt kylskåp. Var inställd på detta ända tills jag fick offerten.12000:-, monterat o klart för ett Isotherm 65 inox med ASU. Vad skall det kosta? Behöver vi ASU på en motorbåt? Det kylskåpet vi har nu är 19 år gammalt, original. Funkar bra, men slukar säkert mkt ström.

Är det rätt pris?? Är det rätt kylskåp/märke

Hoppas på svar!

MVH//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Visst får du svar. Idag, eller dagens väder kräver inget kylskåp. Däremot ett kölsvin, garanterat 8 grader!

Nejdå Glad visst kylskåpen kostar så fort det har anknytning till marint.
Ett icke marint husvagnskylskåp är billigare.
Skillnaden? Ingen aning.
Men se till att du får ett med kompressor och termostat bara.
Fast termostat har väl alla.
Kylskåp är dyra, kanske att boxar är billigare. Iaf billigare i drift är dom.
Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tror du det gamla drar mycket ström?

Det är samma teknik som nuförtiden eller har du ett av peltiertyp? Finns även av absorptionstyp. De drar en hel del mer.

Har du ett med kompressor redan så är det nog inte mycket bättre med ett nytt. Det som skiljer ett skåp som drar mindre är nog mest att ioleringen är tjockare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylskåpenär ena riktiga eltjuvar. Har haft olika tekniker i mina båtar men har ändå kommit fram till att kompressorskåp drar mindre absorbtions teknik. Jag har nu ett nytt 140-liters Waeco kompressor (Ca 12.000:- här också) som ersatte ett 100-liters Norcold 1992 kompressor som levde rövare men funkade i övrigt. Har nu kollat vad som skiljer som man kan se. Det nya skåpet har nyare typ av isoleringsmaterial samt att kompressorn är kyld av en liten fläkt, typ större datafläkt och som förstås kräver frisk luft för att fungera. Det är de skillnader jag kan se. Borde dra mindre ström i så fall, fast å andra sidan lär det bli minimal skillnad. Men jag och övriga i familjen slipper lyssna på det gamla brummet för ett nytt lite tystare brum. Tja, vi båtägare är nog lite galna. Mitt råd till dig Andreas, funkar ditt gamla kompressorskåp, om det är ett sånt Du har, använd de 12.000:- till lite rostfria muttrar, skruvar och beslag i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Svenska kryssarkliubben gjorde en ganska bra översikt år 2000

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/kyra1.htm#ankare1146079

Om du behöver ASU och kylmagasin beror en hel del på hur du använder båten. På vår sista segelbåt hade vi en ny Isotherm med ASU och kylmagasin. Då gällde kort motorgång, segling och relativt långa pauser i naturhamnar. På nuvarande motorbåt har vi en kylbox med kompressor. Den är, skulle jag tro, 15 år gammal. Vi ligger forfarande stilla långa tider i naturhamnar men laddar batterierna hela tiden på vägen. Min uppfattning är att ASU möjligen är motiverat i en segelbåt, men inte i en motorbåt. Tror, precis som Forgusgrabben, att skillnaden i strömförbrukning mellan gammal och ny kompressorkyl är marginell och beror mest på isoleringen. Alternativ till kompressor är enligt min uppfattning uteslutna.

Du kan räkna med att en kompressorkyl har en medelförbrukning på i storleksordningen 0,7A. Om du räknar pessimistiskt klarar du dig ändå uppåt tre dygn med ett fulladdat 100 Ah  batteri. Med en 50W solcell kan vi utan vidare balansera kylens dygnsförbrukning så länge solen skiner om dagarna. Det gjorde vi också i segelbåten och hade alltså inte så mycket nytta av den dyrbara ASU-n.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns lite att funder på vad det gäller kylskåp, men vi förutsätter att det är kompressormodell som vi talar om.

Ett vanligt kylskåp och de billigaste för båten har en kondensor på baksidan. Det är där värmen som tas bort ur kylen ska kylas bort. I en båt när man sätter in kylskåpet så hamnar denna oftast i ett trångt utrymme med dålig ventilation. Detta med för att det åtgår mer energi för att kyla. OM man ser till att ha god ventilation i detta utrymme, d v s till och frånluft så blir det i bästa fall lika kallt där som i den omgivande luften (utetemperaturen).

Om du väljer en modell med ASU så säger tillverkaren att du kan lagra kyla när motorn körs. D v s du lagrar energi. Kylan (energin) lagras en trög behållare. När du kör motorn laddar du batterierna och lagrar energi. Om du lämnar båten en vecka, en månad och kommer tillbaka så har du fortfarande energi kvar i batterierna, men inte i ASU:n. Den har tömts på sin ackumulerade energi. Så i denna jämförelse så måste det vara bättre att köpa ett billigare kylskåp utan ASU och har en större batteribank. Ventilation behöver de båda.

Ett annat alternativ som är dyrare, men mycket effektivare är kylskåp med kompressor och kondensor i sjövatten. (Detta har jag själv). Då är den omgivande temperaturen för kondensorn inte lufttemperaturen utan vattentemperaturen. Hur många dagar per år har du 25 grader i vattnet?

Så min uppfattning är att ASU är en dålig energilagring, bättre med batterier. Använder du båten mycket och det är svårt att få en god ventilation av kondesorn bakom kylen (gäller även ASU), så satsa på en vattenkyld (dyrt).



Senast ändrad av Diesel_Pelle | 10 juni 2009 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sådant kylskåp och kan rekomendera det. Tyst och bra samt att det går på full laddning när motorn går och kyler ner till 2 grader.

Jag upplever en ganska stor skillnad på ljudet på kompressorn mot mitt gamla kylskåp som var från-82.

Jag skulle inte lämna bort asufunktionen på mitt kylskåp.

Skåpet kostar väl ca 9500 idag i butik, monterar du det själv så spar du en slant.

Det var ganska enkelt i min båt, fick bygga om lite men kabeldragningen var ju färdig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Sen finns det solceller! Det kanske kan vara något? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det du egentligen gör är att lagra energi i ASU:n. Det kan du även göra i dina batterier. Men läckaget av energi är större från ASU:n än från batterierna. Säg att du har en genomsnittsförbrukning på ca 1Ah. Med ett batteri på 72Ah så kan du dra ur det till ca hälften, d v s 36 timmar med full effekt på kylen. Får du det ur en ASU?



Senast ändrad av Diesel_Pelle | 10 juni 2009 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för alla uttömmande svar, det här är ett suveränt forum ! Problemet med det gamla skåpet är ljudnivån. Kompressorn går ju hela tiden, på natten hör man skåpet, en kompressor som går hela tiden måste ju dra en hel del!Jag fick ett bättre pris, med inbakad service av värmare o provar nu ASU. Återkommer med fakta efter semestern!

 

MVH//Andy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din tanke.

Men jag har ett skiljerelä så att när motorn startar så laddas endast startbatteriet tills det uppnår full kapacitet ( Ca 13,8 volt),samt även asun. Sen övergår laddningen till förbrukningsbatterierna.

Förbrukningsbatterierna har jag laddade på landström så där har jag full effekt när jag far ut.

 

Det har ju tagit bort laddning av startbatteriet, men det viktiga är att jag har full kapacitet på förbrukningsbatterierna. För start batteriet har jag aldrig haft tomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Solcell är problemet löst! Har du problem med ström så är det såå mycket billigare att bygga ut batteribanken! Då kan man göra mer än att ha en isklump, titta på tv eller annat. Segelbåt så kan det kanske vara lite nytta med denna gamla teknik som uppfanns när skåpen drog oerhört mer ström än idag. Idag är nog alla Kompressorspåp lika ström snåla och tysta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Coolmatickyl med frysfack.

Jag har två välskötta förbrukarbatterier, ett Bosch 100AH från 2000 och ett Varta från 2009. Hade kylen igång i en vecka utan landström eller laddning. Varför ASU?

När kompressorn på mittt kompressorskåp är igång drar kylen 1,8A, den är igång kanske halva tiden, låt oss säga snittförbrukning 1A.

100 75Ah =175Ah, 1a FÖRRUKNING= ca 175 timmars drift.

175 timmar är ca sju dygn.

Så länge kylen är v kompressortyp tror och tycker jag att man kan skippa ASU´ n. Men det är min motorbåtsåsikt.

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt 15 år gamla coolmatic lade av förra veckan - kostar runt 10.000 för ett nytt. Tog ner en kylkille som kontrollerade, fyllde på gas och sedan var allt frid och fröjd igen. Kostnad 500 spänn.

 

Nu till saken - han tyckte vi båtägare får skylla oss själva att vi blir blåsta på så mycket pengar för kyl. Köp en inverter på 800 - 1.000W så kan ni köra på ett vanligt 220 V kylskåp. Ett sådant kylskåp drar runt 80 w så genom att ha god kapacitet på invertern förhindrar man uppkomst av värme eller att den får arbeta hårt.Ett skåp i normal båtstorlek kan man få för 1500 spänn om det är 220V. Detta var ett råd från en proffsig expert, så när mitt skåp lägger av för gott tänker jag följa hans råd. Det drar absolut inte mer ström än en båtkyl även om du omvandlar 12V till 220V enligt honom. Kanska något att tänka på. En sådan inverter kostar bara 4 - 500:- på Biltema. har en själv.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

 

Jag tror stt kylkillen gör bäst i att hålla på med kyl och inte el...

Det är så att i ett 230VAC kylskåp drivs kompressorn av en växelströmsmotor, denna har en väldigt hög startström då det är en reaktiv last och inte en resistiv som tex ett elelement.

Jag har själv provat att överdimensionera genom att koppla en omformare som klarar 1200W konstant och 2000W momentant till min kyl i köket. Kylens kompressor är på 180W men trots detta så löste omformaren ut innan kompressorn stampat igång. Innan dess hade jag provat med min 600W inverter (1200W peak) med samma resultat.

Det är klart, min kyl är 7- 8år gammal och kompressorn på 180W, kanske kräver nyare kompressorer lägre effekt och är försedda med mjukstartrelän mm så att de startar skonsammare, men jag betvivlar att man lyckas så lätt som experten säger.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt - killen har stor vana vid båtar och husbilar, men visst kanske måste man testa noga innan man ger sig ut på långfärd. Jag tänker i vart fall prova när min kyl lägger av.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Akvavit.

Sen..icke att förakta är omvandlarens tomgångsström..som ligger och suger typ en Ampere hela tiden när belaastningen (kylskåpet) *sover*.

Det lönar sig aldrig att gå omvägar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Era svar har gjort mig osäker - och inte faen höll kylskåpet. Det gick i 4 dagar sedan var det slut, så nu står jag där igen. Letar förtvivlat efter ett skåp som passar - men gud vad dyrt.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju fundera på att helt enkelt behålla själva skåpet men byta ut den aktiva delen, då passar ju skåpet fortfarande men blir som nytt.

Exempelvis Isotherm Classic Compact 2001.

4500 :- hos Hjertmans (köpte min på julrean för två år sen för typ 3900 :- )
4190 :- hos Erlandssons Brygga & PerMarin.

För boxar upp till 125lit (max frysbox 40l).
Förångare L240xB210xD85mm.
Medelströmförbrukn 0,6A.
Levereras med O-för- ångare med 4 liters frysutrymme
.



Senast ändrad av Gunnar_ | 22 juni 2009 | 18:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu när du laddat ur batterierna till noll så är de inte så välskötta längre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolmatic är en intelligent kyl, den stänger av innan den laddat ur batterierna till skadlig nivå, och så börjar en lysdiod blinka för att göra en uppmärksam på att batterierna är urladdade. På liknande sätt fungerar de flesta seriösa elektriska båttillbehör.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förstår jag, men ändå lyckades du plocka ut 175Ah timmar ur dina små batterier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur insatt du är inom kyla/el men i min båt har jag monterat en 12/230 omvandlare till ett kylskåp och det fungerar perfekt. Omvandlaren är på 500W och kostade 600:-.

Kylskåpet köpte jag nytt på Elgiganten för 999:-, med inbyggt frysfack och allt.

Drar i princip ingen ström alls.

Skulle aldrig köpa ett så kallat marint kylskåp för 6-7000:-.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...