Skogstokig 0 Postad 10 Juni , 2009 Sen har jag lite frågor om kamaxlar!!! Har ju haft en seg B 18 o misstänkt länge att det sitter fel kam i den! på den står det C D8CC Någon som vet vad det kan vara för kam??? Sen har jag oxå en kam som jag vet suttit i en marin B 20 o på den står det S-733 instansat i änden. Sen står det gjut nummer oxå! LYD3 K-235C Tacksam för svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 Juni , 2009 Vilken kam du har står instansat i änden på kamaxeln Bokstav A är för personbilar, sedan så finns det fler för t.ex. insprutningsmotorer mm. PROFIL V-LYFT 0-SPEL NOCKVINKEL DURATION PRIS A std i B18/B20 med enkelförgasare 8.9 111° 248°C std i B18/B20B med dubbla förgasare 9.9 111° 264° D std i B20E till och med 1973 10.8 111° 280° K std i B20E från och med 1974 10.8 111° 277° F kräver minst ett steg 2 topplock och dubbla 45:or 11.4 111° 300° R kräver minst ett steg 2 topplock och dubbla 45:or 11.6 102° 287° S kräver minst ett steg 3 till 4 topplock och dubbla 45:or 12.9 101° 300° P std kamaxel för marint bruk. Bra vridmoment. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 10 juni 2009 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstokig 0 Postad 10 Juni , 2009 Så S-733 ska alltså vara en trimm kam??? Som de rekomenderar steg 3 topp minst? Det satt steg 2 så det kan nog stämma!!! Men den ser inte ut att vara så hög lyfftande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 Juni , 2009 Sitter märkningen i ändan på kamaxeln? Alltså i den inre ändan, yttre ändan är där drevet sitter märkning --> OOOOOOOOOOM <---- drev Gjutnummer är fullständigt ointressant. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstokig 0 Postad 11 Juni , 2009 Jo det är jag med på att det är de instansade nummren som anger vilken topp det är!! Vet inte varför jag skrev gjut nummer!!! Men S-733 är alltså säkert en S kam???? Då passar den nog inte så bra i min båt??? Finns det inga länkar till där man kan översätta nummer osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstokig 0 Postad 12 Juni , 2009 Förlåt Kam såklart.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 12 Juni , 2009 De original Volvo-kammar jag har sett har alla varit märkta i framändan (den gängade ändan) med bara en bokstav. Hur eftermarknadskammarna är märkta vet jag inte, det varierar säkert mellan olika tillverkare. P-kammen satt bara originalmonterad i den sista varianten av marin B20, AQ130D. Alla tidigare AQ-varianter av B18/B20 hade C-kam (undantaget race-B20'n AQ155 som hade G-kam). Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser