Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Gäst Lidman

Renoverad B20, ändå bara 15 knop?

Rekommendera Poster

Gäst Lidman

Hej Har en Becker 21 (fot) med en B20 (130 hk) med 100-drev. Förra ägaren som hade renoverat motorn (borrad till 2,1 liter, K-kam mm.) säger att han har kört 22 knop med den, men den gick bara 12-13 knop då vi sjösatte den. Nu har vi låtit renovera den igen med ny marinkam, nya lyftare, nya inslipade ventiler bl a, på en firma, men den går ändå bara ca 14-15 knop. Har provat tre olika propellrar, 14*10, 13*10 och en med lite större stigning kanske 13*12 (stod inte på den), men den varvar inte fullt ut. Ca 4300 med 13*10:an 4000 med 14*10:an bara ca 3500 med den andra och ingen större skillnad i hastighet mellan dessa tre. Vet någon vad som kan vara fel? Kan det vara så enkelt som propellern och i så fall vilken stigning är optimal på en 21 fots båt med en B20 motor och vilket varvtal är rätt för den motorn? Mycket tacksam för svar då sommaren snart är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lidman

Hej igen Glömde säga att det sitter en Weber 36/36 på den. Vi har provat med en annan gasare också (en mindre som förra ägare påstod att han hade på då han körde 22 knop). Men den gick inte bättre för det. Tändningen är också inställd efter konstens alla regler. Hoppas nån har en lösning på problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis har en AQ 130 med 250-drev på en Gullringen och han har full sjå att få upp den i 18 knop. Båten väger mycket men motorn orkar i alla fall varva ut till 4600 RPM. Om du har effektförluster i drevet på grund av dåliga lager så hjälper det inte om du har trimmat motorn så att den har runt 130 hk. Med den låga stigningen så borde du kunna varva ut motorn till minst 4500 RPM. Hur mycket väger båten? På min förra båt 19 fots styrpulpet med AQ 115 så varvade den lätt 5000 RPM med en 13*13 propeller och då var motorn långt ifrån nyrenoverad. Dock vägde båten inte så mycket vilket var en bidragande orsak till orken. Idag så maxlastade jag in nuvarande båt med 4 passagerare och en del picknick-bagage och dessvärre så hade den långt ifrån problem att orka och även tangera maxvarvet 4800 vilket innbär att jag måste nog testa en stigning högre (14,25 x 23) och därmed behöver lägga ut ytterligare ett par tusenlappar på rätt propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

E det inte så att alla (motor)båtägare tar i lite extra när man frågar hur fort båten går!? :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst är det ganska så kul att läsa motorbåtsannonser där den ena av två likvärdiga båtar gör 42 knop och den andra bara 35 ....... Undra om det beror på vegetationen under skrovet ?? :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lidman

Hallåj Jo, de flesta överdriver nog hastigheten men när man som köpare frågar om den och han säger 22 knop, så blir man ju klart besviken när båten bara går att skrämma upp i 12-13 knop. Fy för luriga säljare. // Lidman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när Gullringen går för fullt!

post-669-1394234285,0891_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat knopmätaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lidman

Hallå Vi har kört med GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du ju utesluta knopmätaren ;-) Kanske knopmätaren står på 22 knop? Och du använder GPS som den förra ägaren inte gjorde? Då har inte han farit med osanning iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lidman

Hej igen Förra ägaren hade samma GPS som också föjde med köpet. Han är en riktig lurendrejare har det visat sig. När han körde 22 knop hade han haft en annan propeller, en annan förgasare och en massa annat som han försökte slingra sig med när ställdes mot väggen. Han har också bittert fått känna på sitt lur då han skrev i annonsen att motorn var helrenoverad, men det var den inte alls. Nu har vi som sagt fått motorn för renoverad och säljaren har fått stå för dessa kostnader, allt enligt köplagen. Det kan straffa sig att skriva för mycket osanning i annonserna. Däremot kvarstår det ett problem, nämligen att båten inte går så fort som den borde. Den går ju lite fortare nu efter renovering men inte 22 knop, men det kanske den inte kan göra. Det kanske är någon som vet HUR fort en BECKER 21 med en AQ130 ska gå. I så fall, svara på det här inlägget. // Lidman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lidman

Hej en gång till Jag kan ju tillägga att en Hajen DC 21 med en Mercruiser 120 hk gör 35 knop enligt GPS:en. Det är ju en ganska likvärdig båt om än inte riktigt lika hög, så där är det ju en väldig skillnad i hastighet trots samma längd. Men det kanske är ett bättre skrov på den. Vem vet... // Lidman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Hej, Jag lyckades skrämma upp min T17, från 1973, i 25 knop (SOG), med en B20 (115hk) och ett 100B drev. Sedan tänkte jag vara lite snäll mot motorn, eftersom det var första turen för säsongen, och sänkte faten till 18 knop (ca 3800rpm). Efter 20 minuter rasade drevet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Detta är ett stort mysterium för mig. Köpte en liten Smuggler med B20, den gick bara 28 knop förra året. Inte så konstigt då motorn var helslut och nockarna på kammen lyfte några ventiler 4 mm istället för 10mm. I vintras helrenoverade jag motorn monterade vassare kam, större ventiler, planade toppen, nytt bränslesystem osv osv... Efter allt detta går båten 28 knop ???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Kanskje skalan på knopmätaren stannar vid 28 knop :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Tyvärr är det inte så, Jag har klockat den både före och efter renoveringen för att vara helt säker. Jag fattar inte att den kunde göra 28 knop förra året, med otäta ventiler som knappt öppnade sig mer än en glipa. Med slitna lopp och risig status på alla delar i motorn. Nu fattar jag inte vaför den inte gör mer. När den var ny en gång i tiden gjorde den nog 35-40 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, själv har jag erfarenheter i samma båt (Jurmo Trimaran HT 5,65m/2,15m 1000kg) av några B20 baserade motorer och en AQ171. AQ115B/100B gick 29kn då jag i tiderna fick båten, då var där fast en 13x13 propeller, och 1 Solex förgasare och orginal C-kamaxel. Drack ca 1l/distans, varvade ca 5000rpm, men propellern var trasig. AQ115B/100B gick 30kn med A-kam efter en översyn 1999, och samma Solex förgasare. Drack 1,06l/distans. Samma 13x13 propeller, 4400rpm. AQ115B/100B som var en jävlig oljetjuv (2,5% olja per bensinenhet :D ) och hade A-kam 2x Solex 44mm förgasare från AQ130C gick i samma båt med 13x14 propeller 29,5kn. Drack 0,96l/distans AQ130D/280D med samma 2x Solex förgasare, K-kam och borrat block kört 10000km efter renovering av Volvo verkstad, ca 120hk DIN (140hk SAE) 33,5-34kn med 2 personer i. Drack 0,86l/distans. Varvade ur aningen under 5000rpm med en 14x19 propeller. AQ171A/290D i samma båt med 167hk DIN toppar nu 38kn, och dricker 0,83l/distans. Det konstiga är, att när jag i år bytte från AQ130D motorn och drevet till AQ171:an, fick jag ca 47hk och 60-65Nm till, men ändå bara en ökning på 4kn (38kn enligt GPS) ?????? Då varvar motorn ut aningen över 5000rpm, fast rekommendation är 5700rpm. Kompisens lika tunga och stora båt (nog med djupt V-botten) med en AQ151 (146hk) gick 42kn, och drack aningen mer bränsle än min. Den varvade ut 5500-5600rpm, med samma propeller som min (14x21). Jag räknade med 40-45kn minst åt min båt, men efter 35kn börjar man höra ett visslande från skrovet, vet inte vad det är, men har funderat, att eftersom min båt är trimaranbottnad (3 kölar), så slukar båten luft under sig mellan kölarna, och pressar bottnet mot vattnet. MEN, farbron min hade i tiderna en likadan båt, bara att med 140hk utombordare, och han påstår att den gick en bra bit över 40kn. Men till själva saken, har ni alla som har problem med B20 prestanda, tändningen justerad rätt, och samma med förgasarna. Tändningen är B20:an SPECIELLT känslig om. AQ130 modeller vill ha 27-29ºFÖDP @ 2000rpm tändinställning, och AQ115 modeller 24-26ºFÖDP @ 2000rpm. En B20:a som är i livets skick skall orka varva ut 5000rpm, en som börjar vara i behov av renovering 4000-4500rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vill inte vara den som är negativ och kommer med tråkiga ideer, men kan inte släppa tanken med att båten väger mera än normalt, orsaken kan vara vatten i skrovet. Finns det någon möjlighet att det finns vatten i skrovet som du ej har upptäckt än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Jag kör med en 14 * 19 propeller Teoretsikt ger detta 4300 rpm 2.15 utväxling 10%slip 19 tum = 28.1 knopm dvs exakt vad den faktiskt gör 28 knop. Motron borde varva til 5500 vilket skulle bli 36 knop men det orkar den inte. Att byta propeller verkar vara fel väg. Den verkar rätt men motorn är för svag. Tändningen har jag ställt under färd till max hastighet. Kompen är ok och det är inte mycket läckage till vevhuset, (fri ventilation ej återcirkulering) Kan min kam vara heltokig, jag monterade en ny KG17 som ska vara lite vassare än K-Kam, den har 11,1 lyft 107 nock och 285 duration.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tycks ha precis samma problem som jag hade på min, och har ännu på nuvarande motor. B20:an som jag körde i förra år hade K-kam, och 14x19 propeller, teoretisk maxfart var runt 40kn, och riktig skulle varit runt 37-38kn med 5500rpm, men min orkade bara 5000rpm. Samma hade jag, 14x19 propellern var bra med 1-3 personer, men med stor last orkade den inte mera ordentligt. Med 5pers orkade den nog i planing ännu, men det var SUPERTRÖGT. Om jag monterade en 14x17 propeller, planade båten otroligt lätt, men man måste varva ut motorn 4000-4500rpm för att man skulle få bra marschfart, men den toppade då 5500-5600rpm. Kan du Leif berätta, hur stor båt har du, och hurudan(a) förgasare du har? Kamaxeln din låter nog fullständigt vettig, K-kammen som jag hade, orkade ok att köra med 1100-1200rpm. Enda motorn som jag haft, som orkade gå framåt utan extragas på tomgång, var min fullständigt slitna B20:a med A-kam (super bottenvrid) och 100B drev, alla andra ville ha 1100-1200rpm. Nuvarande AQ171A orkar dock gå jämt på 800-900rpm framåt, dock med extragas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Hej Volvoman Trevligt att prata med någon som också håller på med likande saker. Jag har en smuggler18, en äkta smuggler tror jag till och med, den är väldigt liten, den har bara en liten vindruta och ingen ruff. Se bild Väger kanske 750 kg och v-botten, med två stolar. Motorn är en B20 med ett 280 drev, propeller 14*19. Förgasarna är två Solex 44 fallförgasare (original) på insug med ett utjämningsrör mellan förgasarna (origial också). Jag har ett nyrenoverad toppen med större ventiler kanaler, jag har provat med originaltopp nyrenoverad, 3 stycken olika toppar faktiskt, 28 knop med alla. Med nya kammen så är tomgångnen lite orolig, låter som en lite vässad bil, kan dra ner den till 800 rpm men då kan den dö när jag växlar, 1000 är rimligt men då dunkar det lite när jag växlar istället. Jag fick sätta i lite mindre munstycken med nya kammen, annars fick den för mycket bensin och bluddrade lite och varvade bara ut till 4000. Fundera på andra förgasare men är rädd att byta till t.ex dubbla 45or och den går 28 i alla fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en smuggler 18 med en 85hk suzuki på. Den gjorde 44knop. Fast min båt vägde inga 750 kg. Under 500kg. Jag hade viljat ha med en inombordare för mer stabilitet. Men jag var ändå väldigt nöjd med båten. Också stabil vid bryggan. Min överbyggnad var för racing. Därför aviker den sig från andra båtarna. Drömmer nu om en 21:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mest på att det är vatten i skrovet eller onormalt hög vikt i båten tillsammans med beväxtlighet på botten vilket påverkar otroligt mycket. Kan detta vara felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle b

prøv frem på tenningen........ jeg kjørte 2 år og syntes b20 gikk dårlig....... såvidt opp i plan prøvde alt...... justerte tenningenflere ganger...... plutselig etter og justert tenningen gikk den som et helv........ jeg har drevet mye med gamle volvo biler har aldri hatt noe tull med tenning osv men i båt ... er den kansje veldig følsom på nøyaktig riktig tenning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt. Nyrenoverad motor och man försöker vrida ur skiten ur den fullständigt. Nyrenoverade (om det verkligen var så) behöver köras in på nytt så att renoverade delar (lager, kolvringar) mm slits in på rätt sätt. Därefter kan man börja gasa. Speciellt dumt med en tung båt eller tveksamt propellerval att försöka få ut max ur motorn. Då kan resultatet bli ganska kortlivad motor med dålig prestanda. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lidman! Jag har bara snabbläst igenom denna tråd och kan ha missat en del, men det första som du måste göra (om du inte redan vet) är att du måste ta reda på vad motorn har för max tillåtna varvtal/rpm. Och då menar jag exakt och inte ungefär! När du vet det ska du se till att du väljer en propeller som uppnår det max angivna varvtalet på fullgas. Så exakt som möjligt, men di får inte överskrida max gällande varvtal. När detta är gjort detta är du trygg i att du vet att du har rätt drivning i alla fall och att du kan utesluta just detta. Då är det dags att mäta hastigheten på nytt. Om du fortfarande tycker att hastigheten är för låg mot vad den borde vara så kan du då vara ganska säker på att något annat är fel och då får du väl gå vidare med felsökningen. Vad jag är ute efter är helt enkelt uteslutningsmetoden, och det är ju bara att konstatera att mitt tips här ovan är en enkel åtgärd som också torde vara billig eller tom. kostnadsfri. Dessutom är det ju den rätta vägen att gå vad gäller prioriteringsordningen eftersom det också gör dig uppmärksam på om du ligger rätt i varvtalet som ett skydd för din nyrenoverade motor. Slutsatsen av mitt resonemang/tips är att ska du kunna hitta svaret på vad felet är måste du först ge korrekta förutsättningar. Är det fel propeller så har du också fel förutsättningar. Sedan vill jag hänga på Rolands resonemang att en nyrenoverad motor ska behandlas som en helt ny. Med inkörningstid med olika varvtal och allt annat som detta nu innebär. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihop! När jag var i tonåren höll jag på med båtracing, körde s250 klassen som toppar ungefär 35 knop. En otroligt viktig detalj är drevets intrimning! Detta är näst intill lika viktigt som propellerns stigning. Missade man med bara nån centimeter minskade toppfarten till 25 knop. Jag hoppas att ni tänkt på det men ingen har nämnt så jag tänkte jag skulle göra det. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkade tyverr inte läsa igenom hela svarslistan, men hittade snabbt ett fel i din motor: AQ130 ger 130hk SAE med 2x44mm förgasare. Med en 32/36mm eller motsvarande 2ports Weber ger den kanske 100hk DIN. Jag vet inte hur många gånger jag har påpekat detta, men 2ports Weber förgasarna ÄR INGA TRIMFÖRGASARE ens jämfört med AQ130 orginal. Jag tror jag har hört 15-20 olika ägare, som tyckt att webern är nog prima sak i en B20 penta motor, jaa-a, kanske i bränslekonsumptions-synvinkel, men INTE I effektsynvinkel. Och jag vågar säga, att en B20:a med orginal 2x44mm förgasare drar precis lika mycket bränsle, som en med en 2ports weber, om allt är rätt inställt. Och även marschfarten är en MYCKET stor faktor för bränsleförbrukningen, om båten bara orkar runt 14-15kn, så går den MYCKET o-ekonomiskt, kanske går det 2l/distans, medan on båten skulle marscha 20kn, går det kanske 1,5l/distans, och då med större förgasare. Kasta webern i bilen hellre, i båten är den oduglig, tycker jag, speciellt om du vill ha mer än 100hk ur motorn. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Miklos

Lyft ur blyklumpen du har där bak. Sätt på en bracket å häng på en tvåtaktare så ska du få se att du får fart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...