Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Gäst Lidman

Renoverad B20, ändå bara 15 knop?

Rekommendera Poster

Jag har en Alfa 24 -68 med en AQ 130 med 230 drev... jag får inte upp den i mer än c:a 15 knop och då ligger den runt 5000 rpm...eller var det 4000 rpm..., iaf.... vad kan jag göra för att få upp den i 20 knop iaf?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse kan jag berätta att min båt en Nordkapp 17 HTmed ganska moderat V-botten 16 grader och B20 med 100A drev gör 24 knop (SOG) vid 4200 rpm, vilket är maxvarv för den propeller jag hittade

Motorn nyrenoverad med P-kam och en enkel Zenith-Stromberg 175 CD förgasare, Prpellern av stigningen 13 X 12 med 13 x 13 varvar den bara 4000 rpm och gör 22 knop (SOG) Motorn har även elektronisk tändning så tändkurvan är rätt.

Nu bygger jag om lite i båten för att få plats med dubbla 175CD fögasare och då vill jag varva upp mot 5500 rpm med 13 X 13 propellern.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många tycks tro att Weber = Trimning. Så är det inte. Orginalförgasarna på en VP 130 ger bättre effekt an t.ex Webe 36*36.  Stromberg eller SU ger bättre effekt. I  ditt fall måste jag fråga om du har kollat så att inte du har vatten i skrivet? Har du ställt drevet? Det räcker med att drevet står 1-5 cm fel för att du skall få ordentligt med effektförklust

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan.

Hade en lika stor båt förut Ryds Rydö 21 en 70 talare och dom var tunga på den tiden plasten var ju billig då. Den hade en VP 130 Hk., alltså samma motor som din, den maxade 27 knop ( mätte med GPS'n ). varvtalet var ca.5600. Vilken propeller den hade vet jag inte. Marschfart var ca. 17 knop ( 4500  varv ) då gick den billigast ca 1,4 l. sjömilen. Motor'n var ny när jag kjöpte båten. En fråga, går motor'n ner i varv och tappar den orken efter ca 30 sec. ( går den bättre när den är kall ) ?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta problem upplever jag med min *Ockelbo T17 med Weber 36/36 förgasare i, den böar på höga varv och jag har provat massor med saker, bränsletillförsel, nålventil, tändning m.m men det är precis som att den tappar orken när den blir varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...