Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Oldenburg

Vattenläckage i motorrummet

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har nu snart nått vägs ände när det gäller ett envist vattenläckage i motorrummet på min DC Cobra 5,8L V8 (Ford 351w) VP280.

Det återstår numera endast ett irriterande droppande eller snarare droppar som rinner på insidan akterspegeln från bockhornets ingång i skölden. Det verkar pågå i nån dag eller så efter att motorn varit igång och upphör därefter. Jag håller f.n. på och utreder exakt hur länge! Det blir iaf en 10-20 liter till slut.

Länspumpen tar ju det mesta med dom återstående 1-2 literna måsta svabbas ur med en trasa under motorn. Man vill ju ha det så torrt som möjligt i motorrummet.

För mig är det västa scenariot om båten måste upp på land och motorn lyftas ur för att demontera bockhornet och byta tätring (om det nu är problemet). Jag har inte riktigt tillgång till dom resurserna.

Jag har därför 2 frågor:

- kan en sådan läcka tätas med silikon eller dylikt från utsidan (inne i skölden) när drevet har tagits bort?

- känner någon till nån hjälpsam hobbymekare eller liknande i Göteborg med omnejd som skulle kunna ge mig ett handtag utan att det kostar skjortan? Jag vill inte verka alltför snål men en sådan här operation låter grymt dyr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert på drev och stora v8or, när mina kunder får problem så rör det sig till 99% om små dieslar. 

Jag tycker det låter som om  allt sjövatten i motorn tappas ut, vad händer om du låter kranen till vattenintaget stå öppen?

Min erfarenhet är att det mesta går att lösa utan att lyfta motorn även om det brukar vara jobbigare, dock kan det alltid vara en smart tanke att lyfta ur båten ur vattnet när man mekar med kylsystemet och då speciellt på sjövattensidan!

Ett misstag kan leda till att båten sjunker!

Jag kan hjälpa dig med ett handtag och hjälpa dig att brainstorma lite, dock är jag som sagt ingen expert på detta men ändå hyffsat duktig på att felsöka. Skulle det inte lösa sig så känner jag iaf 2 pentamekare som enbart jobbar med motorer.

Skicka mig ett PM om du är intresserad, jag brukar lösa det mesta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nu helt säker på hur läckaget yttrar sig!

Ju längre motorn är igång desto fler liter. 10 minuters körning vid bryggan ger några liter dom kommande timmarna och upphör sedan. Man borde kunna dra slutsatsen att det är det utgående kylvattnet som ger läckage. Om knutbälgen läckte eller det exempelvis fanns en spricka i akterspegeln skulle ju läckaget pågå kontinuerligt - eller hur?

Så då är det förmodligen läckage av utgående kylvatten vid bockhornets ingång i skölden.

Bockhornet sitter med 4-5 bult från insidan enligt min verkstadshandbok men tätningsringen som hindrar havsvatten att tränga in bör vara OK.

Vilket ger det värsta scenariot - ur med motorn mm.  SUCK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det läcker i infästningen sköld-bockhorn borde det  läcka det hela tiden då den punkten ligger under vattenlinjen.

Det kommer alltså inget vatten när du kör/ eller bara har motorn igång stillaliggande? Allt läckage efter motorn stängts av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

att lyfta ur och i motorn tar inte mer än totalt 4-5 timmar för en van mekaniker. Det behöver alltså inte kosta skjortan och halva byxorna. Jag skulle rekommendera att du fixar det ordentligt och inte försöker med silikon eller liknande, det kommer ändå inte att hålla tätt.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När jag konstaterar att det rinner droppar på akterspegeln från bockhornets nedersta punkt har jag en sladdlampa och en stor spegel till hands och min 2-meterskropp halvvägs nerstoppad i motorrummet. Jag måste erkänna att jag inte gjort samma sak under gång.

Skämt åsido - eftersom det slutar sippra efter några timmar (gissningsvis) kan det väl knappast vara något annat än det utgående kylvattnet? Slangarna från knän till bockhorn har jag bytt och där är snustorrt. Det man kan se av bockhornet ser väldigt helt ut och känns helt torrt. Skulle vibrationerna skapa läckage som sedan upphör verkar väldigt osannolikt - men jag är bara en hobbymekare - ingen expert! Jag har självklart detaljstuderat allt övrigt kring motorn med sladdlampa/spegel - inga droppar!

Beträffande motorlyft så borde det ju räcka att lyfta motorn tillräckligt mycket för att kunna flytta den ett par decimeter föröver och palla upp den på lämpligt sätt. Det är ju 2 motorfästen föröver och i aktern hänger den i skölden. På VP280 är bockhornet bultat med fyra bult iskruvade från utsidan skölden så man behöver ju egentligen bara ha plats för att komma åt att smärgla rent på insidan skölden innan återmontering.

Men ett motorlyft krävs nog (300 kg? inkl.limporna?). Man borde kunna rigga något inne i båten för en sådan operation - jag sitter inte och tittar ner i motorrummet just nu - mera filosoferar hemma!

Vet någon vad den lilla o-ringen på bockhornet fyller för funktion - den stora begriper jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tidigare inlägg - Om det läcker i infästningen sköld-bockhorn borde det  läcka det hela tiden då den punkten ligger under vattenlinjen. - känns klockrent! Men vad kan då orsaka läckan? En eventuell spricka i bockhornet ovanför vattenlinjen kan väl inte ge många deciliter efter att motorn har stängts av? Det kanske inte är det utgående kylvattnet? Men observera att det inte läcker in en droppe efter dom första x timmarna. Problemet har egentligen funnits ända sedan jag köpte båten 2006 (grrr - impulsköp !!! en säljares dröm!) men det är först nu när jag har åtgärdat diverse småläckor (hyvlat en limpa, bytt en del slangar och dragit åt alla slangklämmor mm. mm.) som jag tycker mig ha viss koll på läget. Det droppar endast under bockhornets infästning och måste alltså läcka nånstans ovanför denna punkt.

Om vi utgår ifrån att jag inte kan fixa detta själv och att problemet ligger nånstans i och omkring akterspegeln så skulle det vara lite kul att få höra era gissningar om vad notan kan sluta på för att få det torrt - en liten gissningstävling alltså!

Eller skall man bara strunta i problemet - inte så kul - vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i problemet tycker jag absolut inte du ska göra.

Ett 280 drev har ju inte så många ställen att läcka på.

Drivknutsbälg, har du kollat så bälgen är hel, när byttes den senast? Här kommer vattnet på undersidan av sprängkåpan. Har du kollat att den är torr?

Infästning sköld- bockhorn har vi redan diskuterat. Rostpor på bockhorn.

Tätning akterspegel-sköld kan rinna så det ser ut att komma från bockhornet.

Läckage genom sköldbultarna.

Läckage genom styraxel, kan rinna ner på bockhornet. Har du tryckt in rejält med fett i nippeln?

Växelwirebälgen defekt då kommer vatten in.

Sedan kan ju skölden vara sönderkorroderad.

Men allt detta borde läcka hela tiden. Förutom sköldbultarna pga plyfan i akterspegeln sväller och tätar, när du kör så vibrerar det och läckage uppstår igen för att sedan svälla och täta. Detta är jävl... långsökt men kan inträffa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ändå rätt många möjliga (och äckliga) orsaker till läckage.

Man skall nog inte hålla för otroligt att det inte är helt tätt vid sköldbultarna. Det är ju en åttitalsbåt. Jag har inspekterat bälgarna noga men man vet ju inte! Jag skall kolla under sprängkåpan. Styraxeln skall jag trycka i mer fett - har faktiskt inte gjort det tidigare. Samtidigt är det ett faktum att inget läckage förekommer när båten ligger oanvänd vid bryggan så det känns ju inte enormt akut.

Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...