Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
trisberg

Vad är skillnaden mellan självläns och regnläns

Rekommendera Poster

Ja, vad är egentligen skillnaden betr dessa 2 begrepp? Går det att få förklarat på ett enkelt pedagogiskt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att det handlar om olika tillverkares benämning på samma sak precis som BMW kallar sina kombibilar för touring och tex Peugeot (kallades iaf) Break, Opel Caravan

Detta är dock endast som jag tolkat det och det kan ju vara helt fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört begreppen tidigare men skulle det inte kunna vara så att självläns normalt ska klara överbrytande sjö/stora mängder vatten relativt kontinuerligt medans regnläns inte är lika kraftigt dimensionerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, kanske borde jag skrivit att jag syftar på båtar typ styrpulpet som ett förtydligande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnläns så rinner regnvatten ut ur båten

Självläns så rinner regnvatten och annat vatten som du häller i båten ut.

 

Alltså måste Självläns vara bättre.Tungan

 

/Roland

 



Senast ändrad av Ringhede | 10 juni 2009 | 20:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört uttrycket regnläns, men gissar att man syftar på att man på något sett ordnat få man får ut regnvattnet. Det finns då två huvudmetoder - självläns där vattnet rinner ut med självfall samt någon form av mekanisk länspump som t ex kan vara automatisk och elektronisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte självläns något som segeljollar har i botten på båten

Öppnas när jollen har fart och vattnet sugs ut.

Regnläns säger ju sig själv vad det är.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så har tex Terhi-båtar så kallad regnläns, medans tex Ryds-båtar har självläns. Så vad är egentligen skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som jag tolkat skillnaden mellan regnläns och självläns är att med regnläns rinner vattnet ut när båten ligger förtöjd, men om båten belastas så fungerar inte regnlänsen utan kan behöva stängas av annars riskerar vatten rinna in i båten istället.

Självläns ska även fungera vid normal användning av båten. Regnläns finns oftast på mindre båtar och självläns på lite större. Men jag tror inte alla båttillverkare använder dessa begrepp på samma sätt som jag tolkar de.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är självläns ett avlopp från sittbrunnen där vattnet, i första hand regnvatten, rinner ut i havet. Det är naturligtvis meningen att vatten från överbrytande sjöar skall rinna ut samma väg, men det är sällan vi i våra farvayyen råkar ut för sådana. Nån enstaka gång har jag fått in vatten översittbrunssargen och då i ganska små mängder.

 

I min lilla båt, jullen till vänster som inte har någon självläns utan regnvatten och annat rinner ner på kölen. Det är betydligt lättare att segla in vatten i den öppna båten. I jullen har jag en automatisk länspump som går på ett 75 Ah batteri. Det håller båten läns för regnvatten en hel sommar på en laddning.

 

Annars kan det nog va populärt att hitta på egna beteckningar för att skilja ut sig.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du märker är det ingen som riktigt vet.


Jag antar att du planerar att köpa en båt och då får du helt enkelt titta på länskonstruktionen.

Är själv gammal jolleseglare och då menas att självlänser får ut vatten när man får upp lite fart. Har även kört RIB-båt och då fanns det i vissa fall några hål i akterspegel som vatten kunde åka ut.

Så om jag också får gissa :)

Självläns: vatten åker ut när man har fart

Regnläns: regnvatten åker ut när man står stilla (och vid fart).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har reggnläns på min lilla styrpulpet. Den måste du stänga av när du klivet i båten annars blir det blött om fötterna (ventil under aktertoften). Detta då nivåskillnaden mellan sittbrunnen och utloppet under vattenlinjen är väldigt liten. På segelbåten har jag självläns. Den är alltid öppen och fungerar även om man är 7 personer i sittbrunnen, nivåskillnaden är hög och utloppen är dubbla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en idé om hur det kanske funkar....Foten

tog bort min teori eftersom den inte bara var felaktig utan dessutom fysikaliskt omöjlig.

 



Senast ändrad av MattaP | 15 juni 2009 | 10:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så har du fel om Ryds --- de använder ordet regnläns i sina broschyrer (står med mot slutet, i tabellen med vilka tillbehör som ingår i olika tabeller).

Håller med de ovan som skriver att regnläns = vatten rinner ur när båten är olastad. Men med max antal passagerare så rinner vatten bara ut under fart, ligger båten still så har en tungt lastad Ryds durken under vattenytan.

Tror att begreppet är ett sätt att lyfta fram fördelen med båtar med dubbla skrov. Små styrpulpet med enkelt skrov blir vattenfyllda om det regnar mycket.

Självläns = vatten i sittbrunnen ska alltid rinna ut, även med max antal passagerare och sned belastning så är durken ovanför vattnet när båten ligger stilla. Fast om man kör på grund och kabinen i en segelbåt blir vattenfylld, så hjälper väl inte självlänsen. Då krävs en rejäl elektrisk länspump.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Men går man in på deras styrpulpetare i katalogen, så står det hos några att båten har självläns. Men i övrigt så har du gett mig, och kanske andra, en bra förklaring, vilket jag naturligtvis tackar dig förGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller faktiskt med dig om några Ryds med självläns, för när vi köpte vår 478 för fyra år sedan, så har jag ett minne av att vissa andra lite större påstods ha självläns och jag antog då att det var lite bättre än regnläns.

Men nu när jag letade i min katalog från 2005 så kunde jag bara hitta regnläns. Och på ryds sajt tittade jag i katalogen 2009 för modeller med utombordare -- bara regnläns där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på deras typ styrpulpeter i nya katalogen, båt för båt när det gäller utombordare/styrpulpet, så står det i reklamtexten att båten har självläns.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, eller om man ska vara petig, ordet självlänsande hittar jag med Ctrl F om modellerna 520 GTS och 485 RSI, på adressen

http://www.ryds.se/Media/Pages/Kataloger/Lowres/308350_Ryds_SV_Utombordare_2009_web.pdf

Gissar att den som skrev dessa två texter, om två nya modeller, inte höll sig till Ryds normala definition...

Eller dessa båtar kanske är självlänsande tack vare sin regnläns... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick det här svaret av en mycket känd designer i marina sammanhang, John H.V. Lindblom:

Citat;

Hej Thomas,
Tack för vänligt mail!
Regnläns innebär att båten tömmer sig själv vid regn. Det innebär att vattnet naturligtvis måste rinna till läns öppningen i durken och inte stanna tex i båtens främre del. Den skall även länsa med full tank ombord. En person skall även kunna gå hyfsat torrskodd till självläns kranen/eller proppen för att stänga den. När man lastar båten skall kranen/proppen vara stängd!
 
Självlän (Eng. selfbailing) innebär att båten tömmer sig själv med den last den är godkännd för vid stillaliggande en viss marginal. Man kan även överlasta en båt genom att stänga kranen momentant för att öppna den vid gång i planade läge med överbrytande sjö för att stänga igen när båten övergår i deplacementfart. Detta förfarand kan även användas med regnläns förutsatt att båten länsar under gång. Många tillverkare använder ordet sälvläns felakigt i sin reklam. Som båtägare bör man naturligtvis som alltid på sjön veta vad man sysslar med och vad avsikten är med systemet.
 
Mången förbistring  har även uppstått i samband med att man har övergått till dom tyngre 4-taktarena med bibehållen durkhöjd och akterspegelbredd, (båten var ju urspungligen  konstruerad för dom lättare 2- taktarna), och nu blir man våt om fötterna före man hunnit stänga kranen!
Man föredrar ofta regnläns på små båtar av den anlednigen att man vill ha så höga sargar inne i båten som möjligt för att skape en trygg miljö ombord.
Ofta använs en kompromiss av dessa två system men då skall man fortfarand kalla det för rengnläns.
Det finns ganska vidlyftiga CE regler idag som beskriver detta i detalj för nyare båtar.
Ha en fin sommar!
John

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är den att den till höger är billigare för den är köpt på Ö&B Haha...Skrattande

kunde inte låta bli...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att jag hade hyfsat rätt -- men bra att få proffset Lindbloms fullständiga förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...