Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Trophy2

Risk med för lågt varvtal?

Rekommendera Poster

Hej

Har nu monterat en Smartcraft gateway med tillhörande kabel kopplad på motorn(Mercruiser4,3 MPI -07) Får upp en massa rolig info på min Navman Fish 4433Glad, bl.a Troll kontroll där jag kan ställa motorvarvet på tomgång till vad jag vill! Fantastiskt  användbart för att få rätt trollingfart! Undrar nu om det finns nån risk att ställa varvtalet FÖR låg? Normalt ligger det runt 800-900 RPM, och jag har provat att ställa ner det till 500 RPM. Allt verkar ok, men kan nåt ta skada av att ligga på så lågt varvtal länge? Har ett Alpha One Gen II drev.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gå ned till 500 varv är ingen fara, jag har för mig att rekommenderade varv i friläge, för att spara växellådan vid växling, ligger på ca 600. När Du får vibrationer som hörs och känns ligger Du för lågt, men inget går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Hplar!

Då kan jag lugnt trolla vidare! Glad

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trolling funktionen går ner olika långt beroende på vilken motor du sätter instrumentet på. Vissa utombordare går bara ner till 750?varv medans vissa går ner till 550 Det har med årsmodell och motortyp att göra så det borde inte vara någon fara om det går... Verkar Foolproof.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du man en motor på för lågt varvtal kommer oljetrycket sjunka vilket medför att motorn kommer skära. Gå inte under rekomenderat tomgångsvarvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå!!

Det där lät inte bra! Har dock märkt att oljetrycket sjunker ner till runt 30PSI vid 500RPM och faktiskt varit lite orolig över det! Kanske får tänka om vad det gälller detta att ställa ner varvet till så lågt som 500RPM. Verkar dock vara lite olika bud på hur allvarligt det är, men det är väl dumt att chansa.Obestämd

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I handboken till min motor står det vad oljetrycket bör ligga på när man kör. Om tomgången står det bara att den kan vara lägre då. Men det kanske blir annorlunda om man kör på så låga varv samt belastar den samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30Psi är ju lika med 2bars olje tryck och det är inte för lågt, på bilar (Wv, audi, bmw, volvo)tänder inte olje trycks lampan förrän så lågt som 0,4bar, du kan lugnt trolla på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, trodde nog också att om oljetrycket blev FÖR lågt, borde väl varningssignalen börja tjuta? Så jag kanske kan trolla på i alla fall!  Samtidigt ekar det bak i huvudet motorn kan skära, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra...Obestämd

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är på båtar om det är summer men det är verkligen ingen fara om du har så högt som 30psi, bilar har ju en del på tomgång inte mer än 15psi=runt 1bar..

Hade det vart min båt så hade jag trollat vidare och tänkt på all fisk du kan fånga istället för oljetrycket :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte dra ut den här tråden i oändlighet, men en sista tanke bara; kan det va nån skillnad om motorn går på tomgång obelastad eller med växel i...?

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så länge trycket är så pass högt som runt 30psi är det ingen skillnad, skulle sen trycket sjunka ner till typ 8-12psi då ska du nog kolla upp det men innan dess är det bara att tuta och köra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för alla svar!

Får nog anse att detta är löst, och att jag fortsätter trolla, så länge trycket ligger runt 30 Psi i alla fall!Glad

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...