Utbult 0 Postad 10 Juni , 2009 Hej! Tänker trycka i nytt fett sprängkåpan men har inte gjort detta förut. http://www.marinepartseurope.com/sv/zoom.aspx?src=../PentaPictures1000/3374.jpg Länken visar en sprängskiss på anslutningsdelarna till 100-drevet som jag har och nummer två på skissen visar själva fettnippeln. En dum fråga kanske - måste man skruva av någonting för att komma åt nippeln? Ser ingenstans där jag skall koppla på fettsprutan. Hur mycket skall jag trycka i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 10 Juni , 2009 Det brukar vara en fettkopp som sitter där. Såg även så ut på bilden. Skruva av hatten och fyll den med fett och skruva sedan tillbaka den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 10 Juni , 2009 Ok! Skall testa det. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 10 Juni , 2009 Är det ett 100A- drev du har? I så fall är lagret i kåpan oljesmort, och det som ser ut som en smörjnippel, är en luftventil. Det är nämligen så att på dessa drev cirkulerar oljan i knutbälgen. Är det däremot ett 100B-drev, är lagret fettsmort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 10 Juni , 2009 Det är ett 100B-drev. Har skruvat av hatten till påfyllningen men blir inte riktigt klar över hur det skall vara. Min fettspruta passar inte. Behöver man någon speciell nippel/anslutning? Senast ändrad av Utbult | 10 juni 2009 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 10 Juni , 2009 Nej det är ingen anslutning för nån spruta, utan fyll själva hatten med fett och skruva sen tillbaka den. Då pressar du ner fett till lagret. Altså du behöver inte ha någon spruta alls utan det går bra med lagerfett på tub. Senast ändrad av Grundlurad | 10 juni 2009 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 11 Juni , 2009 Det blir ju en väldigt liten mängd fett om man bara skall fylla hatten? *Edit* Det var ju visserligen fett ända upp till kanten av påfyllningen så det kanske räcker ändå. Senast ändrad av Utbult | 11 juni 2009 | 07:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 11 Juni , 2009 Ja det blir inte så mycket men gör om det några gånger så blir det nog bra. Det går ju inte i så mycket i lagret heller. Brukar själv bara fylla en hatt per år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 11 Juni , 2009 Ok! Då tackar jag för svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser