Sparre 5 Postad 10 Juni , 2009 Detta är den tid på året då jag tror att man gör absolut bäst båtaffärer. Kan möjligen bli något bättre någon vecka efter midsommar. Speciellt vid sådan här regnig väderlek. Varför? 1) De som tänkte sälja sin båt vårrustad och klar inför säsongen och ännu inte fått den sålt. Ja, de börjar mjukna rätt ordentligt nu. De vill inte riskera att bli sittande med båten ett år till. 2) Fyndköparna, dvs de som tänker sig att göra ett kap genom att köpa en båt billigt till hösten. De har inte riktigt vaknat till liv ännnu. 3) Sedan har vi konjunkturen. Över 10% arbetslöshet i slutet av detta år och i början av nästa upplever nog en del köpare som ett hot och avstår eventuellt köp. Åtminstone borde det gälla lite dyrare båtar. För att sammanfatta det hela. Det finns denna tid på året hyggligt gott om säljare, men ganska svalt på köpfronten. Vår och höst är de årstiderna då köparna är som mest på hugget. Det är i alla fall så jag uppfattat marknaden. Rätt eller fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 10 Juni , 2009 Jag tror inte att man kan uttala sig så kategoriskt. Det beror ju helt o hållet på vad det är för typ av båt och i vilken prisklass. T ex så tror jag det är högsäsong för ungdomsbåtar...dvs mindre daycruisers för ca 100 000. Den kundgruppen håller på och vaknar till nu och vill ha en båt över sommaren. Att låna den summan är inga problem... Även allt under 100 000 går nog åt nu... Däremot kan det kanske vara tvärnit för dyrare bruksbåtar. Där inbillar jag mig att man planerar mer långsiktigt. För att få en annan vinkling: 1) De som tänkte sälja i våras har redan lagt i båten och har accepterat att de kör en sommar till. 2) Fyndköparna har säsong hela tiden nu när räntan är låg och marknaden lättprutad pga allt prat om hur svårsålt det är, hur osant det än må vara. 3) Konjunkturen...90% av folket har jobb och kan låna till låg ränta. Att köpa båt som man bara har råd att äga under högkonjunktur låter inte rimligt. Tror att de flesta har med en dipp i beräkningen när de köper båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juni , 2009 Å andra sidan på hösten när man skall ta upp båten, serva motorn osv, plocka undan prylar, ev upp med täckställning etc - då är det nog många som önskar de ej hade en båt att ta hand om, mest besvär och kostnader inför vintervilan. Tror det är en en del som då försöker sälja båten men jag kan ha helt fel, bara spekulerar. Men om det är så kan man kanske göra lite mer fynd på höstkanten än på vårkanten/strax innan sommaren. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 10 Juni , 2009 Det som verkar påverka folk väldigt mycket är vädret, har man en bra sommar så ökar suget efter båt medans om det regnar och är eländigt så är det inte fullt lika lätt. Sedan är det väl så att stabila märken och produkter brukar sälja även i sämre tider även om det blir till ett lägre pris, det kan vara värre att na något som är lite mer udda. Spekulationer i högsta grad. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 10 Juni , 2009 Klart att vädret spelar roll, men det gör nog det mesta och inte minst konjukturen. Kanske 10% arbtslöshet, men så många fler som lever i hotet om att bli uppsagda. Så betydelse det har allt i och omkring. Men för en båtgalning så spelar det inte så stor roll tror jag. Genom sig själv känner man andra! Tittar på blocket och drömmer, glömmer. Sedan så står man där med en båt och bra tunnare plånbok. Men vad gör det, suget efter sjön är tillfredställt. Åtminstånde för stunden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 10 Juni , 2009 Det har du rätt i. Det finns alltid undantag. Å andra sidan drar jag nog motsatt slutsats vad det beträffar spontanköpen (eller vad man nu vill kalla det). Båtar under 100 tkr. De är väl om något väderberoende? En resa till Cypern med polarna lockar nog mera nu än en halvsunking DC som ligger och möglar i kapp med regnet... Fyndköparna inbillar jag mig har störst möjligheter när utbudet är som störst och efterfrågan som lägst. Jag inbillar mig att vi är rätt nära den punkten nu. Efterfrågan är som störst i mars-april tror jag. Sedan är det hur otroligt det än kan låta skaplig efterfrågan på hösten, då det finns skapligt med köpare på jakt efter höstfynd. Mitt i en regnig sommar är efterfrågan rätt mjugg. Likaså under smällkalla vintern, men då är å andra sidan utbudet rätt klent också, då de flesta säljare räknar med att sälja till våren då de tror de får bättre betalt. Bara spekulationer och självupplevd verklighet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser