Gå till innehåll
tisdag 08 april 2025
Alf_Von_Sil

Hmm läcker min vattenberedare tro?

Rekommendera Poster

Har sett att vatten finns bakom varmvattenbereraden på golvet i båten. Jag undrar om den läcker vatten kanske? Det har ju regnat så mycket sista tiden, så det är svårt att veta vart det kommer ifrån. 

Beredaren värms upp av motorkylvattnet, (sjövattenkyld) Tyker det låter konstigt att den skulle läcka sötvatten som är i behållaren. Jag kan förstå att den rorstar sönder, men då borde den läcka havsvatten. från kylsystemet om ni förstår vad jag menar.

Ni som haft läckande varmvattenbererade som gjort sitt, hur märker ni att beredaren gjort sitt? Börjar de bara läcka sötvatten från själva behållaren?

Därför jag är tveksam är ju att båten är tyngst på den sidan av båten så det skulle lika gärna vara regnvatten som hittat sig ner någonstans. batteribank beredaren sitter bredvid varandra så det tynger ner båten lite på den sidan.

Kan jag på något annat sätt märka att det finns en läcka på beredaren? Dåligt tryck i vatten kranen eller på något annat sätt? Skulle helst vilja slippa riva ut den nu när det snart är sommar.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenpumpen är ju den som upprätthåller trycket i sötvattensystemet - både varm- och kallvatten. Om den går igång en kort stund utan att något vatten tappas någonstans är beredaren läck - annars inte. Lyssna av vattenpumpen alltså (förutsätter att du har en elektrisk vattenpump)

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går inte igång någongång förutom när man har använt en större mängd vatten. Så då kommer nog vattnet från himlen. Skönt... då slipper jag investera i någon ny beredare.

Det blir att krypa in och leta vart vattnet kommer in. Är det något jag inte kan med så är det att vatten existerar där det inte skall finnas vanligtvis.

Min gamla båt är otroligt torr annars. Inte en droppe vatten någonstans trots sina 12år.

Många tack för rådet.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde sitta en säkerhetsventil på vv-beredaren, som öppnar när det blir varmt i beredaren och trycket ökar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte löser säkerthetsventilen ut för att kärlet blir varmt - det är naturligtvis bara om termostaten inte fungerar och det blir FÖR varmt = för högt tryck. Kanske var det de du menade. Visst, termostaten på varmvattenberedaren kan för all del vara kass och ventilen löst ut - men det märker du så fort varmvattenberedaren varit igång ett tag

Glömde också skriva - kolla din kylvattennivå i motorn. Det kan ju faktiskt läcka från den sidan, dvs att det vatten som troligtvis kommer från regnet kommer från motorns kylsystem (som ju också är sötvatten) Koll på pumpen alltså så den inte startar i otid och en koll på vattennivån i motorns kylarvatten. Om allt är OK kan du vara lugn.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kom jag ner till båten för att undersöka vidare. och nog fan är den en pöl där bakom beredaren. Men så har det ju regnat mycket också.

Har tömt beredaren på vatten. och torkat upp. Skall bli intressant och se om det är en pöl där imorgon.

Är det vatten där i morgon, är det regnvatten. Om inte så måste beredaren läcka vatten från behållaren. Det konstiga är att tryckvatten pumpen går väldigt sällan. Det är typ bara när jag använder en mängd vatten ur någon kran.

Vattnet smakar sötvatten och båten är ligger i havsvatten. Så någon läck på kylarvattnet är det inte. Motorn är sjövattenkyld (inget slutet kylsystem alltså)

Imorgon vet jag. Uschh vilket jobb det skulle bli att behöva häva ut denna beredare.

post-43007-1394235968,9553_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry - noterade inte att den var sjövattenkyld. Konstigt på en båt som verkar så fräsch (att döma av bilden i vart fall)

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst är båten i mintcondition :) förra ägaren var väldigt noga med allt, och jag är ännu värre.

Här kan ni se bilder på min båt:
http://www.smwebhead.com/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=3766

Åkte ner till båten idag för att greja lite, igår tömde jag beredaren. Kollar bakom batteribanken.

Jo då det där finn lite vatten, torkade helt rent igår. Det har ju regnat så det är regnvatten som letar sig in någonstans. Det är ju rätt trångt så det blir nog svårt att hitta läckaget. Det får nog bli att ta en vatten slang till nästa vår när båten är på land och man kan greja på ett bättre sätt. Hur som helst, så är det inte vatteberedaren i alla fall. Skönt på sitt sätt.

Tack för all hjälp

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min vattenpump går igång en kort stund var 5:e minut men hittar inget läckage har följt vattenslangarna i hela båten så nu misstänker jag vattenberedaren, så är det någon som vet hur jag kan koppla ur denna för att se vad som händer utan att montera ut hela fanskapet?

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min pump går också igång med jämna mellanrum, har ingen vv beredare....än. Har lärt mig att det troligen beror på tryckfall i systemet, beroende på inre blödning i vattenpumpen. Kan lätt fixas med en backventil innan pumpen.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min historia slutade med att det ändå var varmvattenberedaren. Såg hur fin ut som helst, men jag tog ut den. Och kollade under den... Aluminiumen hade flera små hål, korrision längt under. Men å andra sidan så är den ju typ 13år gammal så jag investerade i en ny. Och problemet med mitt vattenläckage var historia efter bytet av beredaren.

En ny bild på min nuvarande installation.

mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...