tjabojohn 0 Postad 9 Juni , 2009 Hej motorkunniga. Min båt (örnvik 630 WA) med en mercury 115 efi -04. Har efter vinterförvaringen tappat kraften ganska mycket. Motorn har gått ca 70 timmar, och var på kontroll (ej servce) förra sommaren, och allt var då i toppskick. Innan vintern bytte jag drevolja, fyllde kylsystemet med gykol, hade i bränsletillsats. Nu på våren bytte jag motorolja, oljefilter, stift, externt bränslefilter. tömde det inbyggda bränslefiltret. Motorn startade direkt och gör fortfarande det, men med växel i orkar den inte upp i varv, maxar på 3500 (ifjol upp mot 6000) I friläge drar den på bra, men inte vid belastning. Hade kanske 20 liter kvar i tanken, körde på det lite gran, har fyllt på med 20 nya liter (95) men fortfarande inget bättre drag. Kan det vara så att jag måste i med mer färsk bensin och att bara det skulle påverka så mycket? Har någon nån annan ide, har jag missat något? Har lyckats få servicetid i mitten på juli (stockholm.....) men jag vill ju ut nu då har haft båten i sen slutet på april Tacksam för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 10 Juni , 2009 Har du kvar dom gamla stiften? Prova att skruva i dom isf. Hur ser dom nya stiften ut? Startade du motorn med nya stift efter vintern, kan vara så att dom nya stiften beckat igen av olja efter vinterkonserveringen, Prova att köra med extern trycktank (finns billiga på biltema) bara för att se så att bränslet inte är problemet. Tänder motorn på alla cylindrar?, kolla gnista. Möjligen någon tändkabel som gett upp. Börja med stiften och efter det bränslet. skulle tro att det är en baggis att fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabojohn 0 Postad 10 Juni , 2009 jag bytte stift när jag märkte att den inte orkade upp i varv, Så det borde inte vara stiften. Dom gamla stiften såg rena ut, så jag bytte aldrig dom direkt vid sjösättning. Tror inte jag får på en extern trycktank på den, har inte sett någon sån kopplning. Har en gammal trycktank som jag kan testa med om jag bara kan koppla på den. Funderade på om det kunde vara nått med ett externt bränslefilter som jag bytte. Tändningsinställningen är väl elektronisk på den där motorn, så där vågar man väl sig inte in...eller Hur kollar jag annars gnista på en så ny motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Juni , 2009 ta ur et tändstift i taget o håll stiftet mot jord så ser du,optimax eller fyrtakt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabojohn 0 Postad 11 Juni , 2009 fyrtakt. Och förlåt min okunskap. Men du menar att jag tar ut tändstiftet, sätter det i hylsan och jordar stiftet mot typ blocket? Med tändning av eller på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Juni , 2009 just det o kör på startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabojohn 0 Postad 16 Juni , 2009 Nu har jag haft båten på verkstad. Efter testat bensin, gnista och luft kom han fram till att det kunde vara injektornor. Vid kontroll så såg han att den var mycket skitig. Han säger att det är bäst att byta allihopa (4 antar jag) samt plocka ner och rengöra hela bränslesystemet och att blir dyrt. Nu undrar jag, Finns det andra sätt att lösa det på..Typ hälla i ngt. renande/lösande i bensinen eller så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 16 Juni , 2009 Finns spridarrengöring på mekonomen typ stp det är ju billigare än att lämna in för rengöring, ibland så funkar det klockrent ibland händer ingenting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 Juni , 2009 prova med injector cleaner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser