magbor 0 Postad 9 Juni , 2009 Hej alla glada! Jag undrar om nån har en uppfattning ungefär vad en Maxum 2100 från 2000 bör kosta? Tacksam för svar från nån som har lite koll :-) Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 10 Juni , 2009 I original skick, mellan 0:- till 200.000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 10 Juni , 2009 Jag har handlat med Maxum och om det är båten på bild och den är i det skicket som den ser ut och Svensksåld så torde ett rimligt värde ligga på 250-260. 000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 10 Juni , 2009 En liten fundering bara, Vad var det för fel på motorn? Fick du ordning på denna? Du har ju gjort inlägg om det tidigare eller har du bytt båt till denna Maxum nu? Gick Sea Ray helt paj? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magbor 0 Postad 10 Juni , 2009 Nä det var bara impellern som var sliten. Den byttes och allt fungerade kanon :-) Att den pep var bara ett larm som larmar när tempen stiger så man hinner slå av vilket gjordes så frid o fröjd :-) Man blev ju lite orolig så klart men den har ju flera säkerhetsvakter som går in och stoppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 10 Juni , 2009 Det var ju skönt. Har du bytt till mindre båt utan larm nu Jag blev lite nyfiken på det du skrev tidigare bara för att du även skrev att motorn inte gick runt förens den svalnat. Min larmade oxå men det var inga problem med att få runt motorn, så jag blev bara nyfiken om den värmenöp och därför satt fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magbor 0 Postad 10 Juni , 2009 Nej, Jag fick det förklarat för mig av Mercruiser att det är en säkerhetsgrej som gör att man inte ska kunna starta en för varm motor vilket kan medföra skada, därför måste den stå en stund först. Larmet är satt på en så låg temp att om man stänger av den då så är det ingen risk för skador. Annars vore ju larmet onödigt! Att sedan motorn går lite ojämt beror helt enkelt på att den fortfarande är över normal temp och bensinen kan skapa ånglås dvs den förångas för tidigt, vilket kan ge en lite orolig gång.Jag gjorde ett kompressionstest på alla cylindrar innan jag visste med säkerhet att det var impellern och det visade helt normala värden. Efter impellerbytet gick den som en klocka igen. Men visst var jag lite orolig måste jag erkänna. Så nu över vintern plockade jag ur den nya impellern vilket man bör göra så håller den mycket längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magbor 0 Postad 10 Juni , 2009 Jaha du har alltså handlat med Maxum? Jag är lite intresserad av en sådan, har du några synpnkter, brister, tips etc på denna typ av båt? Priset 250.000-260.000:- känns lite mycket men du menar kanske hos en handlare? Efter att ha lyssnat runt lite så är jag villg att hålla med föregående talare att nånstans kring 200.000:- verkar vara rimligt på privatmarknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 Juni , 2009 Det är en båt med ett skrov som går ruggigt bra i sjön (och billigt) För övrigt så håller dom genomgående hög kvalité. 200 loppor om det är en importbåt utan CE men är det en svensksåld och helst sötvattenkörd båt så blir priset högre eftersom är det en importare utan CE så är den helt värdelös som inbytesbåt hos handlare eftersom vi inte fårbefatta oss med icke CE märkta objekt utan att riskera höga viten. Vidare så är en tex Floridabåt som varit där tex 5 år betydligt mer slut av all salt. 5 år i Florida = 15 år i Sverige med vårt klimat. Därför min prissättning. Är det däremot en importbåt utan CE så ska du givetvis ner mot 200 loppor. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser