Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
btc_andersson

Behöver jag ett skiljerelä?

Rekommendera Poster

Tjenare..

Jag har ett startbatteri, jag vill ha ett till som förbrukningsbatteri men som även blir laddat av motorn, har endast en generator.

Hur gör jag? Är det så enkelt som att koppla ihop två batteri bara eller är det farligt?

dvs, till och minus tilll minus med kraftiga kablar mellan två batteri??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är så enkelt!
Man får då ett stort batteri av alltihopa.

Sedan kan man blir lite harig och är rädd att stå utan ström när man ska åka hem från skäret efter en dag/kväll med radio och lampor igång.
Då är det listigt att sätta in en stor strömbrytare eller ett stadigt skiljerelä, iden är att koppla ur ett batteri så det inte kan laddas ur av misstag.
Innan man startar och under laddning kopplar man ihop båda batterierna igen.

Man kan ju glömma brytaren i fel läge nån gång så man likf-rbannat står utan ström. Ett automatisk skiljerelä som styrs av generaton eller över startnyckeln behöver man inte komma ihåg, det gör rätt i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i samma läge i vår och jag köpte två batterier, kopplade ihop dom som du beskriver, men jag satte på en batterivakt som säkerhet ifall man skulle glömma någon förbrukare. Den bryter strömmen automatiskt innan batterierna blir helt urladdade så att man har ström nog för att starta motorn. Detta har fungerat utmärkt för min del! 

/Grovah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativ koppling som kan ha enklare skiljerelä...

post-22127-1394235967,3289_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...