Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst Jocke

Mercruiser 4.3 stannar !

Rekommendera Poster

Gäst Jocke

Hej. Har precis köpt en båt från -02 med Mercuiser 4.3 ESI. Motorn har dock en liten egenhet att den gärna vill stanna i mer kritiska lägen, typ när det är dax att lägga till. Har ingen större lust att ränna rakt in i en brygga, så jag undrar om någon kan tipsa om vad som kan vara galet. Motorn stannar ibland vid tomgång vid växlingsögonblicket. Motorn går helt OK i övrigt. Ingen ojämn gång etc. Har kollat tändstiftsgap och luftfilter. Helt OK. Rädda en brygga (och en båt) - ge mig ett tips! Många tack på förhand. /Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att växelvajern är feljusterad, så att brytaren som skall underlätta växlingen bryter för länge, den är rätt jobbig att justera, köp en verkstadshandbok och var nogran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jocke

Hej där. Tackar för svaret. Mycket troligt att växlingen måste justeras. Var ute idag och märkte att backväxel gärna låg kvar lite längre än önskat (dvs vid normalt neutralläge)... Finns en kort beskrivning på justeringen att tillgå? Annars, vilken manual och var hittar man bra manual till vettigt pris? Är det Seloc's? /Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon kort beskrivning finns nog inte, för det är ganska pilligt ( ca 10 sidor i verkstadshandboken ) som för övrigt säljs av Marinshopen för 340:- men det är den värd. OBS att det står i boken som behandlar drevet hur man justerar vävlarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mercruiser 4,3mpi har haft samma problem, uppdaterad programvara i motorstyrsystemet var det som hjälpte mig (längre story i annat inlägg)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...