Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
CaptainHowdy

Promblem med oljetrycksvakten

Rekommendera Poster

Hej

Bytte startmotor på min Vp 4.3 GL i höstas. Då var det en kabel som blev över. En kopplingsplint mindre på nya startmotorn. Provade utan den. Då verkade allt frid och fröjd. Kopplade in den nu i vår på samma som pluskabeln från batteriet. Då tjöt oljetryckslarmet såfort jag slog på strömen i båten. Skumt att den verkar hänga ihop med startmotorn.

Nu tänkte jag att jag skulle koppla om den så den går på tändningen på något vis. Borde väl inte vara någon fara att ha den urkopplad ett tag om man har koll på oljetrycket helatiden när man kör? Eller går larmet till andra saker med? Hoppas någon vet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men blev den tyst när du startat motorn??

Kolla om du har nr 15 på din tändning, den kontakten får el i första läget när du vrider på nyckeln, och fortsätter att ge el när motorn går, brukar vara där man kopplar in sötvattenpumpen till kylningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att oljetrycksvakten är en brytande kontakt, så den bryter när motorn går och den får tryck. Fast jag är inte säker. Har inte hittat den ännu. Ska kolla det där med plint 15. Annars får jag leta reda på något som får ström med tändningen som är bra att koppla på. Tackar för svaret sålänge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...