datpsu 3 Postad 9 Juni , 2009 Sålde båten idag. Känner en ångest redan Klarar man en sommar som landkrabba? Tveksamt! Nu börjar jakten på nytt. Frågan bara vad man ska köpa. Funderar kanske på en Yamarin i 6 meters klassen. Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2009 Blandat läge, tråkigt att vara utan båt, men trevligt att kunna sälja i nuvarande konjukturläge. Tips? Beror ju helt på vad du ska ha båten till. Jag såg en 15-20 meters alubåt på båtmässan för 3 år sedan som var perfekt för att ta med polarna en sväng runt Spetsbergen och bjuda på övernattning, drink och isbjörnsutsikt. Och jag har haft mycket trevligt i min gamla Crescent 535 HT kajkande runt i Trosa skärgård. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juni , 2009 Verkar som du haft en Aquador 23 HT. Stor och rymlig. Frågan är hur man sen vänjer sig med en 6 meters daycriser som inte har så stora ytor man kan röra sig på? Men en Yamarin 6420/64DC med t ex Yamaha F150 är ju en väldigt fin båt med suveräna sjöegenskaper. Blir nog inte besviken på en sån i första taget vad gäller sjöegenskaperna i alla fall. Den äldre Yamarin 6110 är ju också fin men saknar t ex kapellgarage som är bra att ha. /Bo Senast ändrad av bossee | 10 juni 2009 | 16:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Juni , 2009 Berätta varför du sålde, så kanske det är lättare att ge tips. Fast det verkar ju vara många som byter båt vartannat år, mest för att få omväxling. Gör du nästan bara dagsutflykter, så tycker jag att en bowrider (som Bossee har) verkar vara ett smart alternativ. Vill du övernatta, så är det kanske svårt att byta ned sig till en båt kring 6 meter. Det blir nog ofrånkomligt sämre bekvämlighet än i en båt kring 7 meter. Men om det är OK med tältkomfort så lockas jag av WA-båtar, ger mycket större rörlighet och flexibilitet än DC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 10 Juni , 2009 Vi insåg att övernattningarna blev färre och färre. Det blev mest att vi åkte ut och badade och grillade. Därefter hemåt. Frugan ska troligtvis börja plugga till höst. Så det var en kombination av dessa faktorer. Vi kapar lite kostnader, när inkomsterna minskar under ett år. Men någon typ av båt hoppas jag att det blir. Om inte nu så till nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 10 Juni , 2009 Ja, jag hade en Aquador 23 ht. Var i stort sett mycket nöjd med den. Jag tänkte mig en 6 meters utan krav på övernattning. Yamarin är ju fina. Samt att dom verkar ha bra sjöegenskaper. Bo! Du har ju stora kunskaper om Yamarin. Vilken skulle du välja av 6420 eller 64 DC? /Patric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juni , 2009 Hej, Först kanske det är bra att veta när 6420 resp 64 DC kom ut på marknaden. 6420 är alltså efterträdaren till 6110(som kom till 2000-2001 års säsong och tillverkades till 2003) och 6420 tillverkades 2004-2005. Första årgången på 6420 tror jag inte det fanns sidofönster (portlights) i krypinet men fanns senare (bild i 2005 års Yamarin katalog visar inga portligts). 64 DC kom 2006 och tillverkas fortfarande. Den fick en liten ansiktslyftning 2007 med andra stolar s k offshorestolar med ordentliga sidostöd och uppfällbar knädyna så kan kan stå-köra och lite ny carboninläggning i annan färg/stil. Innerbelysning med solcellsfläkt kom 2007 har jag för mig också. Ny ratt (Magellano) kom det 2007 också. 6420 och 64 DC har haft tvättställ/diskho och färskvattensystem (ca 45 liter) som extra utrustning man kan köpa till liksom liten bärbar gas spis, hamnkapell, transportpresenning, och bärbar kemisk toalett. 6420 kunde man köpa till köljärn också. Till 64 DC kunde man köpa till trimplan (Bennet 30 x 23 cm) och vindrutetorkare på passagerarsidan (standard dock på förarsidan). 6420 och 64 DC har samma skrov och överbyggnad/innerliner så där är det sig likt. All teak limmad mot durken på senare årgångar (kanske alla 6420 och definitivt alla 64 DC) från fabriken, på tidiga årgångar var teakskivor troligen bara skruvade fast som det var på många andra av Yamarins modeller med teak (vet av egen erfaranhet med lösa skivor på min 5820 som jag mödosamt fick limma fast med Sikaflex och plugga skruvhålen med teakplugg, ett jädra kletigt jobb). Kapellgarage fanns redan på 6420 så det var ingen nyhet på 64 DC. 2008 kom en del matnyttigheter på 64 DC: * För de som valde Yamaha (F150 absolut vanligaste motorn till 64 DC) var s k LAN instrument standard (många Yamaha motorer stödde dock detta redan nåt år innan). * Teflon reglagekablar för lågfriktion i kablaget när man gasar/växlar. * Luckorna till akterbänken öppningsbara med dynorna på plats (smalare sittdynor och ryggdynor). * Dynan på akterbänken babords sida delad i två delar med kardborreband. * Passage till badplattformen likt 76 DC/68DC. * Liten förvaringsväska i sunbrella tyg för för handbok och andra dokument. * 30% starkare gasfjädrar för luckorna. Har ej koll på ändringar till 2009 års säsong men om man kolar på Yamarins hemsida så verkar det ha tillkommit manuell länspump och ledningssats för babords vindrutetorkare färdiginstallerat och 4 fenderhållare(men det kanske kom redan 2008). Video 64 DC (med Yamaha F150 4-takt):http://www.yamarin.com/Portals/19/Video/64dc.wmv Video 6420 (med Yamaha VMax 250 HPDI 2-takt):http://www2.yamarin.com/static/img/6420.wmv Ja vad skall man välja? Ju nyare destå bättre verkar det som, men det är ju egentligen bara smådetaljer som sjiljer 6420 och 64 DC. Det viktigaste, skrovet, och i stort sett allt annat av betydelse är ju lika. Yamaha F150 passar ju som handen i handsken för en 6420/64DC så det skulle nog bli mitt förstahandsval som motor. Men en Yamaha F200 är förstås inte fel heller men behövs egentligen inte för normalt familjebruk. Runt 40 knop med Yamaha F150 räcker ju rätt fint. Skick oavsett 6420 eller 64 DC och plånbokens innehåll är väl kanske det som får fälla avgörandet? Jag skulle nog inte köpa en sprillans ny 64 DC då de är ganska dyra. Bättre med 2-3 år begagnad så värdeminskningen som är störst då har planat ut. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Juni , 2009 Du skriver att du bor i Stockholm, men det är stor skillnad på farvatten i olika delar av Stockholm. Från Djurgården farleden ut förbi Vaxholm -- min erfarenhet är att man vill ha minst 6 meter motorbåt, det är så mycket andra båtar som drar upp svall, som studsar mellan klipporna. Övrig innerskärgård -- För att åka ut och bada och grilla 2 personer räcker det med en 5 meters motorbåt. Välj en billig storsäljare som är lätt att bli av med när du vill byta båt nästa gång, t ex en Ryds 510 GTI eller 568 GTI. Lätt att hantera, lätt att bära iland allt man har med sig för att grilla. Ytterskärgården -- Beror på hur modiga du och frugan är. Men det verkar vettigt med mer skydd mot vind och vågstänk, alltså en DC eller HT. Finns ju massor att välja på, enbart hos Yamarin. Du vet ju redan fördelarna med att ha ett tak, t ex att kapellet inte är så stort och bökigt. Själv tycker jag att Yamarin 59HT är väldigt snygg. Har en trappa upp genom framrutan, även om öppningen är mindre än på din gamla 23HT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 11 Juni , 2009 Jag tackar för era tips! Bosse! Du är en klippa som kommer med såna detaljerade svar. En eloge till dig! Jag ska titta vidare på 6420/64 dc. Tycker om designen. Vill gärna ha en båt i 6-meters klassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 12 Juni , 2009 Hej 64 Dc blir nog en fin båt. Siter själv och funderar på ett byte till Dc. Den enda nackdelen med 64 dc:n är vikten 1100 kg plus motor. Har du inte körkort för tungt släp så får du harva runt med en 30 kärra. Hoppas att yamarin släpper en Dc variant av 61cc med en vikt mellan 800-850kg motor. Det är nog inte omöjligt att vi ser en sådan 2010. Vad tror doktor Bossee?? Har vi en 61 eller 62 dc i yamarins program nästa år? //Mac Senast ändrad av MaCro | 12 juni 2009 | 20:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Juni , 2009 Hej Mac, Om man kollar på Yamarins modellprogram så har de täckt in ganska bra nu upp till värstingen 76 DC/80 DC. Men de har en del trotjänare som har ersatts och som kan behöva ersättas till modernare utförande. 5910/59 CC ersattes av 61 CC i år (även om 59 CC fortfarande finns i modellprogrammet på Yamarins hemsida). 5940/59 Cabin är gammal i gårn och skulle nog behöva en ansiktslyftning eller kanske Yamarin tänker sig en hyttbåt med 61 CC skrovet som grund? Frågan är om Yamarin och marknaden ser ett behov av en daycruiser i gapet mellan deras 59 DC (5,73 m/720 kg torrvikt) och 64 DC (6,21 m/1100 kg torrvikt) eller en aningens större än 64 DC. Yamarin 61 CC har ju ett skrov som är 6,25 x 2,30 m/800 kg torrvikt. Men skrovet borde kunna vara en bra bas för vilken båttyp som helst, DC, HT, BR, Cabin. Problemet med att göra en lite större (el rättare sagt kompaktare) daycruiser som skall gå minst lika bra i sjön som 64 DC - det blir inte lätt eftersom 64 DC går så otroligt bra i sjön, men 61 CC fick ju väldigt fin kritik för sjöegenskaperna (inte helt oväntat) i Vi Båtägares test nyss så kanske 61 CC skrovet kan ge 64 DC skrovet en match ändå. Att med 61 CC skrovet som grund göra en ny DC el annan båttyp skulle säkert låta sig göras men vikten kan komma att rusa iväg i t ex ett daycruiser utförande så låg vikt för att kunna traila den på B-kort är nog svårt om de fortsätter på hittills inslagen linje med traditionellt tillverkade skrov och inte vacuminjicerat (som ger både lättare och starkare skrov). Yamarin använder ju bara Yamaha som sitt husfabrikat och det fattas nog en mellanmotor mellan Yamaha F115 och F150 tycker jag. Om Yamaha kommer med en 135 hk 4-taktare kan det nog komma nån ny modell från Yamarin som passar den motorn optimalt och där skulle 61 CC skrovet kunna passa fint tror jag för nya båttyper. Tror kanske andra båtar står på tur för ansiktslyftning. T ex 58 BR som saknar kapellgarage borde vara en het kandidat för det liksom 62 CC och 62 WA som har hängt med länge oförändrade och som kanske borde få en ansiktslyftning. Dock tror jag 64 DC med sina 6,21 x 2,48 m jämfört med 61 CC 6,25 x 2,30 m ligger för nära varandra i skrovstorlek för att Yamarin skulle satsa på en ny daycriser på 61 CC skrovet. Man vill undvika kanibalism mellan sina egna modeller helt enkelt. Däremot tror jag på en ny 61 Cabin baserad på 61 CC skrovet som ersättare el komplettering till 59 Cabin. Kanske även en HT baserad på 61 CC skrovet och eller en ny WA baserad på det nya skrovet (fast WA konceptet verkar lite ute för tillfället). Dock gissar jag Yamarin vilar lite på sina lagrar för tillfället (som många andra tillverkare)och försöker suga ur så mycket det går ur befintliga modeller. Det ekonomiska läget i allmänhet kanske gör det svårt att ta fram nya modeller närmsta tiden. Men förr el senare kommer det nya modeller, skall bli spännande att se vad det blir då. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 juni 2009 | 12:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 13 Juni , 2009 Hej Jag tror vi kommer se flera nya motornyheter från yamaha. bla. så tror jag att 150 hästaren kommer i ny tappning med variabla kamtider, VCT. Denna kommer nog finnas även i en sportvariant 175 eller 200hk. Den gamla 150hästaren kommer nog trimmas ner till 135. Detta öppnar dörren för massa intressanta båtalternativ i 6 metersklassen ex 62 dc. Apropå 64:an så tycker jag faktiskt att den kannibaliserar på 68:an. Jag tror inte att 68:an blivit vad yamarin hade tänkt sig. Folk nöjer sig med den mycket konkurrenskraftiga 64:an som finns till ett betydligt bättre pris. Jag tror det kan bli så att 64:an utgår och ersätts av ex 62 dc. Skrovet är ju 6,25m på 61cc. Lite offtopic nu, sorry Åter till tråden. Om jag skulle köpt nya båt idag så hade jag valt yamarin 64 dc. //Mac Senast ändrad av MaCro | 13 juni 2009 | 14:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser