Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
fred_e

Thermo 1400 - Hur fort ska bränslepumpen snurra?

Rekommendera Poster

Har en thermo 1400 som inte tänder. Skuvade loss den från båten och har den nu hemma i garaget för testkörning. Det första jag noterade var att jag inte kan se eller känna nåt som helst sug från bränslesugslangen. Det kaqn ju inte vara bra. När man sen tittar på bränslepumpen så sitter det ju en liten elmotor som via ett hjul verkar överföra kraften till bränsle pumpen. Detta hjul snurra extrem långsamt, säg 1/2 varv per sekund. Det kan ju inte vara ok. Hur snabbt ska det snurra? Vad kan vara fel på elmotorn? Kan det vara nåt annat? De två fläktarna är det bra drag i.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, motorn till pumpen ska snurra långsamt, så den är nog riktig, den påverkar ett gummimembran som pumpar fram bränslet, i mitt fall var det hål på membranet så den pumpade ej. Om man har genomskinlig sugslang kan man se nivån, den brukar stiga nån cm för varje pumpvarv. I mitt fall var det en Wallas men troligen lika i din...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. då är det väl inget fel på elmotorn det var ju bra.

Hur mycket suger det i slangen? Om man tex sätter den mot huden ett tag borde det ju kännas att det suger eller?

Läste i ett annat inlägg att backventil kulorna i pumpen kunde haka upp sig och att man kunde slå på den med en skiftnyckel eller nåt. Hur hårt vågar man slå? Eller ska man pilla isär den och rengöra med lite fotogen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

efter lite knackande på pumpen och efter att ha petat isär brännaren och böjt till glödtråden så fick jag igång min väemare. Den brinner fint och ger värme. Då uppstod nästa problem. Det läcker fotogen från bränslepumpen. Jag har en sån där membranpump och den har vad jag kan se tre ställen där det kan läcka.

1. Ingående anslutning (ser tät ut )

2. Utgående anslutning (ser tät ut)

3. Mellan membranet och sugdelen. (ser inte tätt ut)

Så förmodligen behöver membranet bytas. Vet nån var man får tag i rätt membran material så att man kan klippa till en lagom bit ochsätta dit? Eller kanske räcker det att skruva isär och lägga biltemas packningsmassa mellan delarna och trycka ihop?

Alla tips emottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag fortsätter min monolog.

Har testkört igen och sett att det läcker ur det lilla liufthålet på den sida membranet där det ska varenbart luft. Så problemet är alltså membranet även om man inte ser nåt hål i membranet så läcker det uppenbarligen. Har beställt nytt membran och ska montera och testa detta. Återkmmer med resultat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är nytt membran monterat och inget läckage. Allt snurrar och går och nu åker värmaren in i båten igen.

Problemet löst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...