fcinf 0 Postad 8 Juni , 2009 Hej Jag vet att det finns många som är duktiga på båtel härinne, och hoppas på lite hjälp. Jag har gått igenom många trådar här, men har fortfrande inte lyckats förstå hur detta fungerar. Så, någon här som kan ge en kort införing i ämnet landström? Jag tänker installera 2 1 batterier i båten (start förbruk), som jag vill kunna ladda med hjälp av landström. Du kan utgå ifrån att batterier är det enda jag har, och min definition av landström är att när kommer i hamn, så pluggar jag i en sladd vid bryggan, och så börjar mina batterier att ladda att jag kan ha ett eller två 220 V uttag inne i båten. 1. Vad behöver jag för utrustning? 2. Vad kostar det? 3. Ingår det en fast laddare i landström, eller är det så att man helt enkelt pluggar in en CTEK laddare (t.ex) till sitt 220V som man får in i båten? Kan den i så fall sitta monterad jämnt? Dvs. kan man ha ett system aom alltid är på plats, dvs att det enda man behöver göra är att plugga in landkabeln? 4. Landkabeln, skall den vara av någon speciell kvalitet, eller duger det med Claes Ohlsson för 300 spänn? 5. Måste installation göras av elektriker? Har säkert missat något som man behöver, i så fall påminn mig gärna Hälsn, Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 Juni , 2009 Enklast tänkbara *landström* är en 220V-kabelrulle frän land typ http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=76203 Då har du 220 volt ombord. Stoppa in batteriladdarens stickpropp i ett ledigt uttag så laddas batterierna. Koppla in några lampor i lediga propphål så har du ljus, en kupevärmare så har du värme. Eller så har du 220-volts-elpanel (med säkringar och jordfelsbrytare) och fast installation (kablage uttag) precis som hemma.. då ansluter du bara *båtens* fasta installation til *nätet* med en kabel (utomhusbruksgodkänd) med godkänt anslutningsdon. Laddaren kan oavsett sitta ansluten på batterierna *permanent*. *Fast* laddare ingår (enligt min definition) INTEi begreppet landström. Finns inget krav på elektriker vid fast installaiton i båt, Men vet man med sig att man inte har *nödig kännedom* ska man nog ändå ta hjälp av någon som begriper *el* annars kan det lätt bli farligt (personfara) eller dyrt (jord..korrosionsskador propeller/drev). --tror/tycker jag.. Senast ändrad av Gunnar_ | 08 juni 2009 | 22:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 8 Juni , 2009 Hej Vad det gäller nyinstallationer på 230V sidan av systemet krävs det nog mer än nödig kännedom. Förmodar att det inte finns en försäkring i världen som hjälper om det blir en elbrand och man har chansat lite när man kopplat kopplat. Gäller lite andra regler kring 230 V. Egentligen får man tillexempel inte dra en skarvsladd inifrån huset och ut på tex altanen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Juni , 2009 1. Vad behöver jag för utrustning? En 220 V kabel med vanlig stickpropp plus en adapter till de blåa runda campingkontakter som börjar bli vanliga i gästhamnar. En kortare kabel på 5-6 m om uttaget sitter på bryggan plus en utrullbar på 25 m om det är längre.Och en Jordfelsbrytare, ingen diskussion, billig livförsäkring! Sitter ofta med i fast monterade färdiga landströmscentraler. Men finns också lösa. Köp en! Steget över bara en kabel är en färdig landströmscentral plus ett landströmsintag som finns på biltema och båtfirmor, oftast billigare än man kan plocka ihop delarna själv. Lite mer pyssel med kabeldragning och håltagning. Landströmsintaget och andra eldetaljer ska sitta torrt, INTE där det blir blött typ i ankarboxen. 2. Vad kostar det? Bara en elkabel och en jordfelsbrytare? Inte mycket. Att göra en snyggare fast installation är fortfarande under några tusen. 3. Ingår det en fast laddare i landström, eller är det så att man helt enkelt pluggar in en CTEK laddare (t.ex) till sitt 220V som man får in i båten? Kan den i så fall sitta monterad jämnt? Dvs. kan man ha ett system aom alltid är på plats, dvs att det enda man behöver göra är att plugga in landkabeln? Om man tar sig omaket att göra en ordentlig fast installation så tycker jag man skruvar in en laddare också. Men det är absolut inget krav, det är din båt, du bestämmer! Och ja, den kan sitta inkopplad jämt. Och då nöjer man sig att ladda förbrukarbatteriet, startbatteriet får sitt från motorn när den går så det klarar sig. 4. Landkabeln, skall den vara av någon speciell kvalitet, eller duger det med Claes Ohlsson för 300 spänn? Duger med Classes. 3 x 1.5 kvadrat som tål de vanliga 10 A. Överkurs är 2.5 kvadrat som tål 16 A dvs även grövre elverktyg. En gummikabel är lite dyrare men smidigare när det är lite kyligare, men inte nödvändigt. 5. Måste installation göras av elektriker? Efter ett antal trådar och olika personer här på MG som letat i bestämmelser; nej faktiskt inte i båtar, förvånande nog! Bara på land.Men var j-vligt säker på vad du gör. Att det inte finns lagkrav på behörighet innebär inte att man slipper ansvar, som t ex vållande till kroppsskada eller värre. Det finns redaransvar. Senast ändrad av Anders_St | 08 juni 2009 | 23:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Juni , 2009 ...så skiter man i fast installation , så behövs ingen el-kunskap ! Allt blir bara ''plug and play''.. in med en stickpropp fram med ett uttag . -Varför krångla ? ( bästa tipset än så länge ,är en portabel jordfelsbrytare!!! kostar 100kr ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Juni , 2009 Fast installation i båt Ska utföras av Behörig elektriker, lite svårt att hitta fakta efter som sjöfartsverket bestämmelser gäller på sjön, men dessa pekar i sin tur på gällande elföreskrifter! Allt enligt inspektör på sjöfartsverket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 9 Juni , 2009 Ok, Kanske det ær tillræckligt med att kunna dra in en kabel och ladda batterierna direkt. Det enda jag behöver då är alltså ; landkabel (från Classe) jordfelsbrytare laddare (t.ex CTEK) som skruvas fast i båten och kopplas permanent på det ena batteriet Om jag har två parallellkopplade förbruksbatterier så kopplar jag bara laddaren på det ena batteriet? Kan man få någon typ av konflikt med laddaren från dieselmotorn? Galvanisk korrosion, kan det vara ett problem med denna lösningen? Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2009 Att man ska installera efter gällande föreskrifter är en sak. Man måste t ex använda flertrådig kabel som måste säkras på vissa sätt etc. (Använd INTE vanlig enkeltrådig installationskabel, vibrationerna i en båt gör att kabeln går av under första säsongen.) Men var står det uttryckligen (på samma sätt som i hus på land) att installationen MÅSTE utföras av behörig elektriker? Kan rota fram mina gamla länkar till Sjöfartfsverkets författningssamling senare ikväll. Rotade igenom dem ganska noga förra året. Att det är lite konstigt och kanske inte så lämpligt är en annan sak. Men det verkar inte vara olagligt strikt juridiskt. Eller har någon en länk till det dokument där detta står? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 9 Juni , 2009 Det funkar på detta vis att du får göra nästan vad som helst bara du har nödig kännedom men händer något så faller detta för då hadde du inte nödig kännedom klurigt va Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Juni , 2009 Elsäkerhetsverket, Behörighetskrav Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda. http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Hem-och-fritid/El-i-fritidsbatar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Juni , 2009 Om jag har två parallellkopplade förbruksbatterier så kopplar jag bara laddaren på det ena batteriet? Enkelt svar: JA. Komplicerat svar: koppla *i kors*, laddarens plus till ena batteriets plus, och laddarens minus till andra batteriets minus. Då minimerar man kabel-resistansernas inverkan på laddningen och båda batterierna laddas så bra som bara möjligt. Kan man få någon typ av konflikt med laddaren från dieselmotorn? Nej (du menar generatorn). Galvanisk korrosion, kan det vara ett problem med denna lösningen?Nja, laddaren är ju dubbelisolerad/ojordad så enda möjligheten är i så fall att strömmen kan rinna ut i alla fall..men då har du problemet även utan laddare ansluten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 9 Juni , 2009 Tack før ett kort och bra svar, Gunnar_ ! /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Juni , 2009 Fick texten mailad till mig förra året från sjöfartsverket når jag precis som du ifrågasatte detta. Skrivelsen var ny fom 2007 om jag inte mins helt fel. Har inte kvar mailet, men vill man ha ett koreckt svar kan man lämpligen vända sigtill sjöfartsverket. Finns dock fina system (tror att det är defa och C-tek ) med samma typ av anslutningar som till motorvärmarsystem i bilen, vet dock inte vad priset blir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Juni , 2009 Men precis som Gunnar skriver lite längre upp så finns det ju uttryckligen angivet i Elsäkerhetsverkets föreskrifter att det inte behövs behörighet för installation i fritidsbåtar. Se själv efter här: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Hem-och-fritid/El-i-fritidsbatar/ Elsäkerhetsverket är ju en myndighet under Näringsdep. som ger ut reglerna för vad som gäller. Sjöfartsverket hänvisar till vilka standards som gäller och i nästan alla fall till olika standards och direktiv som finns utgivna av elsäkerhetsverket. Men detta reglerar ju bara hur installationen skall vara utförd och om man gör som dom beskriver så kan man göra det utan att ha någon speciell behörighet. Sä någon behörighet behövs inte ! Eller finns det möjligen motsägelser i de olika direktiven..?? Per Senast ändrad av oceanis | 10 juni 2009 | 07:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunmalm 0 Postad 14 Juni , 2009 Visst finns det en massa regler och möjligheter men du har uppfattat det rätt. En kabel från land, jordfelsbrytare för din säkerhet, en laddare för 12 volt, klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser