Snoilsky 3 Postad 8 Juni , 2009 Lagade min wallas i våras. Funktionsmässigt är den bra och stabil men den låter för mycket. Det låter ungefär som att ett fläktblad slår i en kant. Innan jag bytte batteribank så lät den betydligt mindre. När jag bytte batterier till 2 nya 75Ah så började den låta värre samtidigt som att varvtalet på fläkten blev högre. Någon som har haft liknande problem? /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 Juni , 2009 Skruva av höljet och kolla ifall fläkten slår i någonstans. Pumpen kan låta rätt mycket, men det kan avhjälpas genom att man lägger lite skumgummi eller liggunderlag mellan pump och klämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 9 Juni , 2009 Tack Ska testa. Tror att det är fläkten då det smattrar med så hög frekvens. Pumpen låter mer som ett hjärta. /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Juni , 2009 Pumpen smattrar om den suger luft, men det övergår sen till det mer långsamma hjärtliknande ljudet när den får i sig bränsle. Har värmaren varit igång så den brinner när den smattrar? Annars kolla att det inte är så att slangen ligger ovanför bränslenivån i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 9 Juni , 2009 Den är igång (värmer) när det smattrar. Pumpen går att särskilja. Den har en lugnare frekvens och är inte störande på samma sätt. Ska försöka utreda vad det är ikväll. /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 9 Juni , 2009 på min gammla wallas är det oxid på fläktbladen som är gjorda i aluminium. detts i kombination med att lagerbussningarna är glap och kolen är slitna i motorn gör att den för ett härans vässen när man ska sova. låter ungefär som du beskrev men det är bara oblansen av oxiden och glapet i lagren som låter. /MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 10 Juni , 2009 Det där lät intressant. Glömde kolla när jag var nere i båten senast pga att jag installerade en tempgivare. Ska försöka kolla i kväll eller i morgon. /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser