Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Snoilsky

Wallas 180B låter för mycket

Rekommendera Poster

Lagade min wallas i våras. Funktionsmässigt är den bra och stabil men den låter för mycket. Det låter ungefär som att ett fläktblad slår i en kant. Innan jag bytte batteribank så lät den betydligt mindre. När jag bytte batterier till 2 nya 75Ah så började den låta värre samtidigt som att varvtalet på fläkten blev högre.

Någon som har haft liknande problem?

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva av höljet och kolla ifall fläkten slår i någonstans. Pumpen kan låta rätt mycket, men det kan avhjälpas genom att man lägger lite skumgummi eller liggunderlag mellan pump och klämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack

Ska testa. Tror att det är fläkten då det smattrar med så hög frekvens. Pumpen låter mer som ett hjärta.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpen smattrar om den suger luft, men det övergår sen till det mer långsamma hjärtliknande ljudet när den får i sig bränsle. Har värmaren varit igång så den brinner när den smattrar? Annars kolla att det inte är så att slangen ligger ovanför bränslenivån i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är igång (värmer) när det smattrar. Pumpen går att särskilja. Den har en lugnare frekvens och är inte störande på samma sätt. Ska försöka utreda vad det är ikväll.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på min gammla wallas är det oxid på fläktbladen som är gjorda i aluminium.

detts i kombination med att lagerbussningarna är glap och kolen är slitna i motorn

gör att den för ett härans vässen när man ska sova.

låter ungefär som du beskrev men det är bara oblansen av oxiden och glapet i lagren som låter.

/MVH Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där lät intressant. Glömde kolla när jag var nere i båten senast pga att jag installerade en tempgivare. Ska försöka kolla i kväll eller i morgon.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...