Tess 2 Postad 8 Juni , 2009 Hej. Har ett Mercruiser Alpha One gen II drev. Är det lämpligt att köra ens sakta med drevet i trailerläge, alltså med propellern strax under vattenytan? Med sakta menar jag tomgångsfart. Vad kan hända? Frågar med tanke på att man råkar komma in på väldigt grunt vatten. Undrar också hur stor skillnad det är på djupgången mellan upptrimmat och nedtrimmat drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Juni , 2009 Går alldeles utmärkt att traila upp drevet för att komma in på grunt vatten, dock måste vartalet ligga under 1000-1200 RPM, då drevet i denna positon inte får något stöd i sidled. Normalt med drevet fullt upptiltad så slår båt-botten i först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 9 Juni , 2009 OK, tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 22 Juni , 2009 En fundering till. Var sitter sjövattenintaget i drevet? Undrar så att jag vet hur högt upp jag kan ta drevet vid körning i sjön utan att kylningen upphör. Glömde kolla det innan sjösättning. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 22 Juni , 2009 Har du propellern under vattnet är det ingen fara det går inte att tilta upp drevet så mycket att intaget suger luft, sitter i nedre framkant på drevet. MVH Henke Senast ändrad av Henke70 | 22 juni 2009 | 13:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 22 Juni , 2009 Är det inte risk att knutkorsen tar stryk om man kör med trailerläge, fullt upptrimmat är väl lite lägre än trailer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 23 Juni , 2009 OK, tack för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser