Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Elpadino

Kylning

Rekommendera Poster

Hej!

Öppnade termostathuset på min md5b i vintras och såg att termostaten var totalt upprostad!

Bytte därför till en ny, och vid första längre turen fick jag larm om hög motortemp.

Kollade impellern och kokade då termostaten, allt var ok!

Bytte sedan hela termostathuset då jag tyckte det var väl åtgånget på insidan.

Nu vid första turen efter termostatshus bytet kom larmet igen!

När larmet kom stängde jag genast av motorn, men efter bara ca 1-3 min så var larmet släckt...

Kan det vara så att den larmar just vid termostatöppningen?
Nån som känner igen detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du har cirkulation i hela motorn. Som din beskrivning låter är det nog risk att någon kanal gojsat igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med dig någon trevlig som har en aning koll som bollplank. En skiss som visar cirkulationen talar om var man kan kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ingen koll på just din motor men om den är sötvattenkyld så räcker det inte med att impellern är bytt. Den pumpar bara sjövatten. Problemet kan ju också ligga hos cirkulationspumpen som skall pumpa runt glykolvattnet i motorn. Om din motor inte funkar så som jag just beskrivit dvs med en värmeväxlare osv. så glöm mitt inlägg...

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är sjövattenkyld! Tack ändå...

Kan larmet vara så tajt att den kan larma just när termostaten löser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara men termostatet har ju löst upp sig. Mycket annat löser upp sig före den. Det ligger nära till hands att tro att den motorn inte fått den vård som den behöver. Kan vara så att en ordentlig koll på hela motorns funktion inte skulle sitta fel. Enkelt att börja med: Hur mycket vatten och vilken temperatur har det när det kommer ut ur avgasröret? Prova utan termostat? Sen kan det vara så djävligt att en del av motorn går varm pga rostpropp medan resten kyls så var försiktig innan du vet vad det beror på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tilägga detta:

När larmet kom stängde jag genast av motorn, men efter bara ca 1-3 min så var larmet släckt... Då startade jag åter upp den och gick för full maskin med belastning i ca 15-20 min utan att larmet löste igen!

 

Kan något vara igensatt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kokade den nya termostaten sa du? Öppnade den vid 82 grader? Du har inte råkat fått en bil-termostat som öppnar vid 92 då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var en vp termostat och det stod 65, 70 eller 75 grader på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för öppningstemperatur på termostaten? Saltvatten blir väldigt aggresivt vid hög tempertur, därför används termostat som öppnar vid 55 - 65 ºC. Har du en som öppnar vid ca 90º så är det där felet är.

Det kan också vara rester av impellervingar i rören eller kanalerna som blockerar vattenflödet.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så brukar man till och med ha termostater som öppnar vid 42grader på de gamla yanmarmotorerna eftersom de annars skulle rosta sönder. Inte konstigt att din motor är jätterostig om du har kört med termostaten som brukar användas för söttvattenkylning.

Det kan även vara fel på temperaturmätaren eller givaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar det men har du kollat att det kommer ut vatten ur avgasröret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slog en kik i manualen för din motor. Det står att termostaten skall börja öppna vid 60 /-2 grader och vara fullt öppen vid 75.

Eftersom problemet med varningssignalen uppstod efter bytet av termostat så är det min gissning att det är den nya som spökar. Är du SÄKER på att det är rätt termostat till just denna motor?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror jag måste plocka av toppen och kolla kanalerna.

 

Rätt termostat, vatten kommer ur avgaserna.

Den larmar när termostaten löser ut första gången, slocknar vid tomgång 30 sek senare. Larmar igen om jag belastar hårt, och slocknar sedan igen vid tomgång.

Marschfart och därunder ingar problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog isär det yttre igen och termostaten var rätt med 60 grader, däremot vädigt mycket smuts i botten av motorn som jag rensade genom avtappningshålet samt ett mycket igensatt inmatningshål som rensades och nu går den som en klocka igen! Skrattande

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag fick problem med överhettning av min MD5:a i helgen. Efter att ha kört med den på marschfart i drygt 15 min började lampan för överhettning lysa och sömmertonen lös ut. Kontrollerade att kylvatten pumpades ut innan motorn stängdes av och seglade resten av turen för att sedan starta motorn igen 1,5h senare när det var dags att lägga till. Överhettningslampan tändes inte vid detta tillfälle trots att motorn vart igång i ca 10 min.

Motorn är relativt välservad genom åren, så vitt jag kan läsa mig till i båtens dokumentation, den har bland annat varit inne för genomgång och servats hos Drevia för 3 år sedan då man bland annat renoverade toppen. Själv har jag bytt matarpump, motorfästen, bälg samt nu nyligen haft sjövattenpumpen inne för ompackning eftersom den läckte.

Min fråga är om ni har någon idé om vad som kan göra att den överhettas? Mina teorier just nu är att antingen så har man inte monterat ihop pumpen korrekt när den servades, eller så är termostaten eller termostathuset kasst eller så är det helt enkelt igensatta kylkanaler i motorn. Tänker börja med att montera loss pumpen och kolla så att den lilla klacken inne i impellerhuset verkligen är på plats, min far noterade att pumpen gick att dra runt lite väl lätt när vi monterade tillbaks den efter service. Nästa steg borde väl vara att montera loss termostaten och kontrollera/byta den samt undersöka att hålet i termostathuset inte är sönderrostat. Och sista steget antar jag blir att försöka rengöra motorn ifrån skit? Detta moment är väl det jag har minst koll på just nu. Hur utför man något sådant?

Mvh,

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...