Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Blue2

Problem med vattentank

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med ljusbruna flagor som kommer från tappen/tanken när jag pumpar upp vatten i vasken. Hade samma problem förra året och rengjorde tanken så gott det gick men problemet kvarstår. Inget man blir sjuk av, i varje fall inte hittills men frugan tycker det ser äckligt ut och piper. Kan väl iof. hålla med henne. Finns det något som man kan hälla i tanken för att få bort flagorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad flagorna består av? Har du tittat i tanken och kan se att det är därifrån de kommer eller om det är från slangar och rör?

Själv skulle jag nog vilja köra klor genom tanken någon gång per år men det är lite svårt att försvara rent miljömässigt. Dosering till stora vattentankar och brunnar: 1 del Klorin till 400 delar vatten, t ex 2,5 dl till 100 liter. Fyll upp alla ledningar och låt stå ett dygn. Låt sedan vatten flöda genom kranarna/pumpen tills det är fritt från smak och lukt av klor. Dosering till små vattendunkar: 1 dl Klorin till 10 liter vatten. Låt verka 10 min och skölj ur.

Duobakt är ett alternativ men jag tror att det innehåller klor det med.

http://www.vikingyachting.se/tips/Duobakt.pdf

Vet inte om detta gör att du blir av med flagorna men erfarenhetsmässigt kan jag säga att klorin är bra mot beläggningar i toalett och dusch hemma :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte klorin låter så där jättebra. (

) Guld.
Jag skulle testa med citronsyra, oxså väldigt bra mot beläggningar.

/ Tomas

Senast ändrad av Tomas_Bjorkman | 08 juni 2009 | 11:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer formodligen från själva tanken men kan givetvis sitta i slangarna. Testar med Duobakt.

Tack för tipset

Blue2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft likartade problem men har ett kolfilter direkt efter tryckvattenpumpen. Det är således beläggning i slangarna. Efter mycket spolande försvinner flagorna så dom lossnar ganska lätt.

Om detta inte hjälper är plan B att göra ett rengöringsverktyg bestående av en dragfjäder till VPrör och en tuss tvättsvamp, eller en hörselpropp av skumgummityp, fäst till fjädern. Tussen dras eller skjuts genom slangen och beläggningen, som bör lossna lätt då slangen blötts upp invändigt, lossas mekaniskt.  Slangen bör kanske inte ha alltför snäva böjar för att det skall funka bra. Slangen kan sedan enkelt spolas ren.

Återstår sedan  ev varmvattenberedare, där får man nog använda rengöringsmedel på något sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...