Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Chronic

Problem Yamaha 85 hk.

Rekommendera Poster

Yamaha 85 hk, årsm runt -84

Min nyrenoverade motor ( honad, nya ringar, packningar osv )fungerar perfekt i någon halvtimme, sen början den tappa kraft på tomgångsvarv och uppåt.

Halv & full gas fungerar perfekt, när man går ner till trollingfart så låter det som att den inte tänder alla cyl ( en gissning )

När man sedan drar på så tvekar den, är allmänt svag och sedan hör man hur det liksom tänder till några ggr och båten får fart igen, väl i varv = inga problem. Detta tar kanske 15 sek.

Detta uppstår alltså när motorn blir varm. Översta tändstiftet är ganska sotigt & torrt, medans 2án & 3án är blöta.

Förgasarna är ultraljudstvättade och grundinställda enligt bok. Soppapumpen är nyrenoverad.

Instruktionsboken rekommenderar 4 % oljeinblandning under inkörningen, kan oljemängden göra att detta fenomen uppstår?

Tacksam för hjälp!

Senast ändrad av Chronic | 08 juni 2009 | 09:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Tändkablar tändhattar tändspole mm allt som har med höspänning att göra.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat att byta ettans tändspole, samt skiftat internt, utan resultat.

På luftburken sitter en dekal som berättar vilket tändstift som ska användas, och samtidigt visar ett överkorsat tändstiftsgap på 0.6 mm, och en förklarande bild med infon 1.0 mm.

Det rekommenderade stiftet har alltså ett standardgap på 0.6, som enligt detta klistermärke ska ökas till 1.0 mm. Vilket jag har gjort.

Någon som känner igen eller sett ngt liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat att byta stiften om inte gör det och låt dom orginalgapet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag tänkte göra det, men jag vill förtydliga att det är en officiell dekal med dessa ändringar, ingen hemgjord lapp.

Vet inte hur mycket man ska lita på den dock?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bytt stift, kör på 2% oljeinblandning och problemet med tvekande acc är kvar. Dessutom redan från kallstart numera.

Motorn startar lätt, går bra på tomgång, tänder på alla stift men tvekar 5-10 sek vid fullgas/halvgas från tomgång, kommer sedan med full kraft.

Försvårar vattenskidåkning antar jag, med flera problem, vad kan felet vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att den får för lite soppa, men om stiften är blöta får den ju för mycket..    Gick den bra innan renovering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej den krånglade tydligen på ett liknande sätt innan.

Kolv #1 gick i bitar, kanske pga bensinbrist eller ja, felaktig blandning.

Men lossar jag bensinslangen flödar det fint med bensin fram till förgasaren, och den är ultraljudstvättad.

Men fick tipset att duscha startgas i den vid gaspådrag, ska prova snarast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog bort luftburken och insåg att förgasare #3 flödade över och därmed var väl soppa/luft ration åt helvete på den cylindernFörvånad

Plockade isär förgasaren och kanske satt flottören fast, men

nu fungerar båten perfekt och går 5 knop snabbare och drar mindre soppa ( eftersom ingen soppa rinner rakt igenomObestämd)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...