Esteve 0 Postad 7 Juni , 2009 Köpte ett nytt batteri till båten idag (Exide Nautilus Combi 110Ah). Kopplade in en Ctek-laddare (Onyx, laddström 7A). Har väntat i sju timmar och batteriet är inte fulladdat ännu. Kan inte så mycket om batterier, men funder om detta är normalt. Har jag köpt ett batteri som stått på lager länge eller är det något annat fel på det? Ska man behöva börja med att ladda ett nytt batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Juni , 2009 Hej, Kolla att du har laddaren i rätt läge. Börjar den med lampa 1 (startläge) och sen går över via lampa 2 (bulkladdning) för att sen gå över till lampa 3 (absorption) för att till sist gå till lampa 4 (underhållsladdning)? Kolla att den inte råkar stå i felläge. Byt i så fall med Reset knappen så den går till startläge. Har själv en liknande laddare CETEK Multi XS 7000. Ladda sen över natten så borde det vara fulladat. /Bo Senast ändrad av bossee | 07 juni 2009 | 22:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 526 Postad 7 Juni , 2009 Inget svar på din fråga men... Vilken nivå indikerade laddaren att batteriet hade när du började? Vilken nivå indikerar den efter 7 timmar? Om den vid bägge tillfällena indikerar att batteriet är så gott som tomt tror jag det är fel på batteriet (förutsatt att laddaren är OK). Jag brukar alltid ladda mina batterier när de är nya. Det brukar dock inte ta speciellt lång tid innan de är fulla. Den sista biten tar dock alltid lite längre tid. Kan dock inte uttala mig om vad som är rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 7 Juni , 2009 Tack för svar. Laddaren startade på läge 1 men gick snabbt över till läge 2 (bulkladdning) och där är den kvar ännu. Den står inte i felläge. Senast ändrad av Esteve | 07 juni 2009 | 22:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 7 Juni , 2009 Ett helt urladdat batteri skall tydligen ta ca 2 dagar att ladda fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 7 Juni , 2009 7 timmar eller mer är inte onormalt för ett nytt 110 Ah batteri och C-tek 7000 laddare. Låt det ladda över natten så är det troligen klart i morgon! Nya batterier är inte laddade till 100% från tillverkaren!! Jag bytte nyligen batteri i Ducatin (motorcykel för dom som bara är på sjön) Det är ju inget stort batteri men det tog 18 timmar att ladda upp med min lilla C-tek Zafir som då visserligen i Mc läge bara laddar 0,5 A. Då fyllde jag syra själv där specifika vikten motsvarar fulladdat batteri men i verkligheten så är det fullt så riktigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 7 Juni , 2009 Jag är mycket misstänksam mot nya batterier, de kan ha stått hos säljaren utan laddning lång tid, köpte ett nyligen som laddaren aldrig indikerade fullt, åkte tillbaka med detta och fick ett annat som funkade ok, frågade om de underhållsladdade dom men det behövdes inte menade de, även fast flera batterier i hyllan hade tjockt dammlager på sej... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 8 Juni , 2009 Nu på morgonen var batteriet i alla fall fulladdat, så vilken slutsats drar man? Är allt som det ska eller är det värt att ta ett snack med återförsäljaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2009 Ett sånt batteri skulle jag vara uppmärksam på. Spar kvittot så att du kan reklamera batteriet om du ser att det inte ger sina 110Ah. Nästa gång du köper batteri av den leverantören som verkar ha dålig omsättning, mät spänningen. Du kan säker låna voltmeter av säljaren. 12,70V minst ska det vara. 12,5V=halvladdat vid 20 grader. Då kan batteriet vara sulfaterat och inte ge fullt. Batterier ska alltid förvaras fulladdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 8 Juni , 2009 Förstod jag dig rätt? 12,5V=halvladdat vid 20 grader. Då kan batteriet vara sulfaterat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 Juni , 2009 Du köpte ett nytt batteri säger du..vad ska du ha det till ? Enligt Tudor (som är Exide) http://www.tudor.se/Sv/start/sidor/nautica.htm så:Nautica Combi är tekniskt sett ett renodlat startbatteri men med tillägg av bärhandtag och avluftningsslang. Test: 10A ström (2 * 55W standard bilglödlampor motsvarar c.a 9A) i 4 timmar, polspänningen ska överstiga 12V (se bifogad bild på urladdningskurva för mina Biltema 100A) med belastningen på. Senast ändrad av Gunnar_ | 08 juni 2009 | 19:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2009 Troligen inga problem men du bör göra ett urladdningsprov och genast ladda upp det igen. Kan du påvisa att du inte får ut 110Ah kan du vifta med kvittot och be om ett annat. Skaffa också en multimeter. Den kommer du att ha nytta av. Egentligen ska man inte göra en djupurladdning (den försämrar batteriet) så du skulle kunna nöja dig att ladda ur till 50%. Men om du då ser att batteriet verkar kasst, t.ex att spänningen efter 50Ah har sjunkit betydligt under 12,5V, t.ex 12,3V kan du ladda upp på nytt och sedan ladda ur 100% då det ändå ska bytas. Tänk på att mätningen av spänningen ska göras då belastningen avbrutits och det gått minst en timme. Kör på Gunnars modell med bilglödlamor. Ett startbatteri kan ha lite högre spänning när det är fulladdat. Jag har märkt att vårt startbatteri håller 12,87V och batteribanken med fritidsbatterier håller 12,78V fulladdade. Är det start du ska ha det till? Annars sålde säljaren fel typ till dig så då kan du nog byta det ändå så slipper du krångla med att testa med urladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 8 Juni , 2009 Åf sålde batteriet som ett fritidsbatteri och på etiketten som satt fast på batteriet stod det fritidsbatteri. Nu blir man ju lite betänksam. Har initialt tänkt använda det som både start- och förbrukningsbatteri, men tanken är att snart montera ett till batteri med relä eller strömbrytare emellan, så i förlängningen kanske det kan passa ganska bra att använda detta batteri som start batteri. Eller vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser