Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Runk3n

Renovera plastbåt. Tips, råd, tankar och ideer

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ganska nyligt köpr mig en lite större plastbåt som jag ska renovera under sommaren. Har renoverat flera mindre plast ekor så jag är inte helt främmande inför själva plastnings biten. Efter som jag bara har erfarenheter av små fiske ekor som bara har haft kravet att vara tät så börjar jag undra massor av saker som förut har varit ovesäntliga.

Det som ska göras på båten är att laga 2 kross skador, 2 mindre sprikor, förstärka relingen, byta och förstärka akterspegel och allt trä innuti båten så som durk, konsollen där pulpeten sitter osv.

Hur stor inverkan har ojämnheter i skrovet? Finns det något man kan grunda hela båten med som man sedan kan slipa ner till en jämn ytan om nu detta är nödvändigt? Är det något spec man ska tänka på?

Är mycket tacksam för alla svar! Jag är grön på båtar längre än mitt fiskspö så jag är hemskt dålig på alla båt termer. Kommer säkert med fler frågor när jag har plastat klart och ska börja med inredningen och motor. Men var sak har sin tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har själv renoverat en mindra motorbåt i vinter. Kolla länk för mer info. En sak är säker. Det tog mer tid och kraft än vad jag kunde tänka mig. Men nu är det bara några timmar kvar till sjösättning. Lägg gärna upp lite bilder på Din renovering. Lycka till

/ Micke

Min renovering : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249269

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul projekt! Det är något liknande jag har börjat på med...:) klart att det tar mer tid än vad man tror så är det ju med allt här i världen...:P Innan du måla, spackla då hela båten? eller la du på någon typ slipgrund och slipa ner? Det kommer bilder bara jag sätter igång på riktigt, har bara slipat ner alla gamla lager med färg och bedömt skicket på skrovet än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...