Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
MariahRich

Historien om min mercruiser 3,0 från 2005

Rekommendera Poster

En ny säsong startade i påskas med ren och fin båt som startade utan problem efter vintern.

Flera turer hann det bli innan det förra helgen började jävlas för mig. När jag var på väg in för att lägga till efter en timmes körning började motorn plötsligt puttra och skaka konstigt. Varvet gick ner lågt och det var svårt att få det att fungera som det brukar, alltså inga vibrationer eller konstiga ljud. Tänkte för mig själv att det var säkert för att jag kört långt så den var varm. Förgasarmotorer brukar ju vara lite knepiga så......

När motorn var kall och vi ätit upp maten på skärgårdskrogen var det dags att åka igen. Symtomet satt i och det var riktigt svårt att ta sig därifrån. Men så fort man körde över 2000 varv var det som en klocka igen...... tills det var dags att lägga till igen på egen brygga, då började puttrandet och skaket igen. Fick tipset att det var tomgångsskruven som skulle ställas in.

Idag började operation fixa motorn. med manualen i högsta hugg varmkörde jag motorn och började experimentera med skruven, men hittade aldrig ett läge där den gick som den skulle. Tog då av flamdämparen för att se om strålarna från pumpen såg bra ut,det gjorde de, men va var det för svarta saker som låg på spjälen?

Vänder och tittar ner i flamdämparen och ser sprickor på insidan, sprickor som knappt är synliga från ovansidan men som syns väl nunär man vänt på den. De svarta prickarna var plast från flamdämparen som lossnat. SCARY SCARY.

Snabbt som sjutton börjar rengöringen av den plast som går att få tag på utifrån, gick åt en hel del tops för att få bort allt, men rent blev det. Gjorde rent insidan av flamdämparen från smuts såg till att allt löst var borta. Hittade en bricka som täckte det spruckna runt bulten på insidan och provade igen. Körde motorn varm igen och efter 5-10 minuter på 2000 varm drog jag ner igen till tomgång och varvtalet sjönk igen men inte lika brutalt som innan. nu kunde jag justera med tomgångsskruven tills jag fick ett bra ljud och varvtal, runt 700. Lite gas och ner igen justera....... Lite gas och ner igen justera till jag fick samma varje gång......Blir väl kanske lite finjustering nästa gång......

Summering, smuts i förgasaren. Bör även tillägga att jag körde med förgasarrengöring i tanken under hela processen. Nu verkar det borta iaf .......Men en ny flamdämpare blir det iaf, hoppas den inte är för dyr.

Hoppas mina erfarenheter kan hjälpa nån därute.....

 



Senast ändrad av MariahRich | 07 juni 2009 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...