Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
motorknasen

Mercury 20 Hk impeller och termostat

Rekommendera Poster

Hej har en Mecury 20 Hk från 1987 tror jag.

Jag har servat motorn bytt impeller m,m när jag drog igång motorn så kom det inte nå´ t vatten ur skallerstålen, isär med skiten igen tänkte att jag missat med vatten röret men så var inte fallet, ok tänkte, jag bort med termostaten, nu sprutar det vatten ur skvallerstrålen.

Hur funkar termostaterna på dessa motorer, ska det inte alltid komma vatten ur skvallerröret? eller kommer det först när motorn nå´ t visst temp? Är det bara att köpa ny termostat & packning eller? vad ska det kosta att köpa? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det komer bara kylvatten ur kylvatten kontrollen när thermostaten öppnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Byt termostaten, det var nog dags nu ändå med tanke på motorns ålder (om nu inte termostaten bytts för inte så länge sen).

Provkörde du med spolmuff på land eller i sjön?

Prova i tunna eller i sjön nästa gång så borde du få skavallertråle.

Bytte du packningar mm när du bytte impellern dvs köpte du och bytte en impeller kit?

Termostaden skall öppna vid 3 grader högre än temperatur som brukar stå stämplat på termostaten. Man kan prova i en kastrull med vatten på spisen med termostaten i en ståltråd att den öppnar vid tänkt temperatur och öppnar sen helt samt sen stänger när det kallnar.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 07 juni 2009 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar alltså att det inte ska komma nå´ t vatten förrän termostaten öppnar.

Då kan jag koka temostaten och se om den öppnar vågar inte köra motorn för varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt det kommer inget kylvatten ur kontrollen tills thermostaten öppnar,det kan ta några minuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Impeller och termostat byttes för tre eller fyra år sedan. och jag bytte bara impeller idag. körde med spolmuff på land och det kom inget vatten, men det kom ju fullt när jag tog bort termostaten och körde utan termostat.

Jag gör så att jag kokar termostaten och ser om den rör sig. gör den det testar jag motorn i morgon och kör lite längre. funkar det inte då blir det ny termostat. Tack för svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

onödigt jobb sätt dit thermostaten o kör 100% att den fungerar,vanligt påstående på de motorer som har detta system från 6-25hp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...