Steve-o 0 Postad 7 Juni , 2009 Hejsan! Är nybliven båtägare och medlem här på sidan och har lite funderingar angående min motor. Jag har ju läst endel om trim eller rättare sagt att endel motorer är strypta redan vid försäljning. Jag hittar ingen info om just dom här gamla asen går att pilla upp lite i effekt eller vad man ska göra för att de ska gå lite fortare:) båten som finns i ägo är en flipper 400 kg tung. någon som kan hjälpa mej? Trevlig kväll! //Steve-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Juni , 2009 Det finns visserligen vissa mindre utombordare som är strypta så det bara är ett plocka bort en restriktor i insuget men i regel är det på de större utombordarna ordnat så att det behövs bytas dyra delar för at få upp hk på två i och för sig till det yttre lika utombordare t ex låt säga en 90 och 115 hk. Det är bättre du lägger krutet på att få den motor du har att gå optimalt som den är. Viktigast är optimal propeller och monteringshöjden av motorn och att du använder eltrim (om du har) aktivt så båten går så lätt som möjligt i vattnet. Allt under förutsättning att motorn i övrigt går som den ska. Utombordare går ju redan som det är på höga varv och att trimma den om det nu skulle gå leder nog bara till förtida död. En utombordare lever ett rätt hårt liv redan som otrimmad. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steve-o 0 Postad 7 Juni , 2009 tack så mycket för svaret Bo! det är bra så man vet vad man bör göra och inte bör göra:) motorn verkar gå bra och jämnt den servades för en relativt stor peng av förra ägaren förra sommar/hösten där jag fick papper dessutom på att mycket var bytt:) vad ska man leta efter för proppe då? //Steve-o Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser