Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
hjalmarepiraten

Jag behöver råd inför plastbåtsrenovering...

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en ny båt som jag tänkte renovera från grunden under sommaren. Det är en äldre Uttern 690 som skall fixas iordning. Men jag har några frågor som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

1. Jag tänkte måla om all plast invändigt. Vad behövs för underarbete och vilken färg skall jag använda? Vilka märken finns och var kan man köpa dem?

2. Bensintanken är orginal (1982). Bör man byta ut den om man köper en ny motor?

3. Hur stor utombordare bör man ha för rimlig bensinförbrukning och hyfsat bra fart?

4. Den har gått i Stockholms skärgård och är full med havstulpaner. Slipar man bort dem innan man bottenmålar den igen?

5. Hur får man lättast träinredningen att se bra ut? Måste man slipa bort all gammal lack eller kan man bara rugga upp den innan man lackar om den?

Blir riktigt glad om någon kan hjälpa mig med en eller ett par av dessa frågor. Tack på förhand.

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1: För minimalt med arbete ta sandpapper för de grövsta utsticken och sen scotch brite så ytan blir lite uppruggad, gör sen rent med med aceton så det blir fettfritt och lägg sen på ny top coat (gelcoat med parafinlösning i så den torkar). Håll dig till samma kulör som innan så täcker det bättre.

2: Tror inte du behöver byta tank men det är omöjligt att veta förrän du inspekterat in- och utsidan. Går den att lyfta ur? Bör nog göras ren invändigt om möjligt.

3: Eftersom båten är ganska stor och tung (ca 1300 kg utan motor) är 115 hk inga problem men tänk på att båten troligen inte kommar ett gå så stadigt på fullgas åtminstone i medsjö då den inte är gjord för att gå så mycket fortare än ca 25 knop. Men med större motor får du behagligare gång på marshfart runt 18-20 knop. Upp mot 130 hk är nog ingen störe fara heller om man kör med huvet.

4: Finns barnacle remover du kan prova med först. Slipa sen ner gamla bottenmålningen och gruna därefter med grundfärg så nya bottenförgen sen får fäste. Måla sen med bottenfärg som fungerar i de vatten du rör dig med båten. Kolla på Internationals och Hempels hemsidor.

5: Det beror på om den verkligen är lackad eller ej. Jag hade en gång en HT båt med träinredning som var lite ful i ytan. Jag tog helt enkelt Internationals teak restorerer och skrubba med lite vatten och den blev nästan som ny. Sen tog jag teakolja och det blev faktiskt riktigt bra. Skall du ha superfinish kanske slipa ner är det bästa och sen lägga på t ex Owatrol D1 och D2 olja, det brukar bli kanon.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 juni 2009 | 11:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!  Praktiskt båtägande håller på med en artikel serie som heter Ombygget där man har renoverat en ht-båt från grunden, gå in på deras hemsida och kolla på tips för din renovering.

Mvh Grpledarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tackar. Jag följer artikeln kring ombygget. Men det känns ändock som man vill få ytterligare råd.

/Hjälmarepiraten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...