Rikard79 0 Postad 7 Juni , 2009 Hej jag har nyligen köpt en Runnö 19 med en 70 hk Utombordare det är så att när man öser på fullt så vill hon kränga rätt bra med vågorna och det känns som att den överplanar lite men ej säker. Hon planar ut och varvar sen när den planat ur helt så börjar det kränga och rycka i båten. Så då är frågan ska jag ställa ut motorn ett hack och testa igen eller han ny några andra tipps? Det sitter även såna där extra breda blad på motorn. Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 7 Juni , 2009 Kolla den här tråden. Tror det är samma symptom och borde vara samma åtgärd (ta bort vingarna/bladen/hydrofoilsen) och testa. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=238726 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Juni , 2009 Runnö 19 är en bra förstabåt men man ska vara väldigt klar på att den gillar inte sjögång. Jag hade en 80 hk Murkla på min Runnö och den överplanade inte. Men däremot så gillade den inte sjö akterifrån. Trimplan är nästan ett måste då båten lägger sig kraftigt på sidan även vid svag sidvind. Men prova att ställa ut motorn ett hack, du borde se om båten doppar fören när du kör fullt. I så fall hjälper det att ställa ut motorn. Vilken hastighet har du när båten börjar kränga. Sedan är fena på motorn inget att rekomendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Juni , 2009 Hej ja den börjar kränga vid en ca 18-20 knop och det med sidvinden har jag fått känna av och helt plötsligt va det som man sällde ner en 300 kg vikt på barbord sida hehe. Ja jag får testa med att ställa ut den och ta bot vingarna och se hur hon går då för det känns som den kan ge några knop till bara man får upp nosen lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Juni , 2009 tack ska titta där med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Juni , 2009 Lite bilder på min Runnö http://web.telia.com/~u11101231/ finns under fliken gamla båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 Juni , 2009 Har hört flera som haft problem med gamla Runnöbåtar. De verkar inte vara särskilt bra byggda. Det behövs inga större vågor eller hastigheter för att det ska knaka och braka rätt duktigt. Jag skulle börja med att se så du inte har massor av vatten mellan skroven. En inte alltför ovanlig anledning till konstigt uppträdande i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Juni , 2009 Det är inget dubbelskrov i Runnö 19. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 Juni , 2009 Ok! Min farsa hade en Runnö 22 förut. Värre pråm har jag aldrig kört. Den kunde lägga sig från ena sidan till den andra på spegelblankt hav. Rätt som det var dök fören helt oförklarligt rakt ned som värsta stridsbåt 90 under hård inbromsning..., trots jämn gas i Runnön. Spännande sjöegenskaper om man säger så... Körde man över en våg lät det som båten skulle gå av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Juni , 2009 Hej har redan tittat på dina bilder och fått lite ider Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Juni , 2009 jaja man får väll se det som så att båen va väldigt billig i alla fall så den får väll kränga lite då Trevlig båt annars tycker jag med gott om utrymme Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Juni , 2009 Om man bortser från dom ganska kassa sjöegenskaperna så får man mycket båt för pengarna. Dock så finns det en del riktiga vrak av dessa båtar då dom såldes som halvfabrikat, dvs klåpare som byggt ihop dom. Jag hade min i många år och som en båt för runt 3 personer i några dagar på sjön passar den ypperligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 Juni , 2009 Ja, det är väl som vanligt. Man får det man betalar för. Jag antar att det finns en anledning till att exempelvis en Flipper 620 kostar ungefär dubbelt så mycket. Även om skrovets utformning beträffande v-vinkel och annat lämnar en del övrigt att önska så är den åtminstone välbyggd. Något man kanske inte kan säga om en Runnö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Juni , 2009 Ja det e ju så man får vad man betalar för men tänk då dom som köper sin runnö för si så där 40-50 tusen det kan inte va kul alls. Men vi e 2 st som ska sola och bada i lilla Hjälmaren och kanske natt över nån gång så den får duga nått år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 Juni , 2009 Okej! Det låter som du fått din Runnö rätt billigt? Får man vara nyfiken och fråga vad du betalade? Mycket av värdet utgörs väl ofta av motorn på de här båtarna antar jag. Säg att en Runnö 22 med en motor från tidigt 90-tal står i mellan 50-70 tkr och en Flipper 620 står att finna för det dubbla. Men det är väl som du säger - stävar man ut lite långsamt med en sådan här båt är det väl måhända mycket båt för pengarna. Det är nog svårt att hitta större billigare plastbåt för mindre pengar. Utrymmena är ju bra. I Runnö 22 finns det ju dessutom akterruff och ett soldäck ovanpå. Sedan att sjöegenskaperna är så pass kassa att båten lämpar sig bättre i att tuffa runt på tomgång med får man kanske leva med. Som familjebåt kan den kanske vara okej i alla fall? Sjöegenskaperna torde ju i vart fall inte vara sämre än en sådan där badanka? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Juni , 2009 Ja det får man va nyfiken och fråga hehe. Jag gav 19.000kr för båten med en Evinrude 70 hk från 87 som stått inne i 10 år. Och det tycker i alla fall jag är ett bra pris om man tittar på dom anndra Runnö 19 Senast ändrad av Rikard79 | 08 juni 2009 | 17:36 Senast ändrad av Rikard79 | 08 juni 2009 | 17:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 8 Juni , 2009 Det låter som ett pangpris tycker jag! :-) För de pengarna får man vara glad för att den flyter och går framåt, men den har alltså lika märkliga sjöegenskapar som farsans gamla Runnö 22? J_vla skumma skrov på de där båtarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 8 Juni , 2009 Ja jag tycker den flyger och far så fort det är lite sidvind att den kör ner nosen lite då och då men det e ju inte så illa att det inte går att framföra henne eller att det skulle va en sjö fara men det e jobbigt när man e van vid större båtar som inte ens reagerar på lite större vågor och vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser