Gixxer 0 Postad 7 Juni , 2009 Jga har byggt en vatten jet båt av en gammal styrpulpets båt. Vatten jet från en Kavaski 1300 vattenskoter, motor från Suzuki 750 gxr 150hp i hopkopplad med kedja. Har fått allt att fungera men jetten tuffar fram i max 2-3knop. Har börjat fundera om jad har gjort en tavla så jet aggretgatet går baklänges. Hoppas på forumet på lite hjälp. 1 Vilket håll ska den rotera? 2 är aggregatet från en vattenskoter för litet för att driva en 4,7m styrpulpet? 3 En långsökt tanke är att kopplingen på motorn slirar att den helt enkelt hopplingen inte klarar driva jett aggregatet. Hoppas på svar annars får jag återställa båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 7 Juni , 2009 Du ser på bladen i jetten vilket håll den sla rotera. Orkar motorn varva upp när du är i vattnet? Vilket varvtal har du på axeln in i jetten? Du har inte tänkt fel och fått en utväxling med kedjan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gixxer 0 Postad 7 Juni , 2009 Lite osäker på hur man ser det på bladen? Inga problem med varven ca 11000 utväxling utväxling 1.120 axel varv se ovan utväxling mellan dreven och kedjan 1-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 8 Juni , 2009 Är jetstrålens utlopp ovan vattenytan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inni 0 Postad 8 Juni , 2009 Utlopp ca 25cm under vattennivå. Fundera forfarande på rotations riktning eller så slirar drevet på axeln ska kolla i kväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 8 Juni , 2009 Kan du inte skicka med en bild ? Blir ju nyfiken på ditt projekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gixxer 0 Postad 8 Juni , 2009 Bifogar bild o hoppas någon har något bra svar. Kollade axeln den slirade ej rotations rikningen ser rätt ut dvs medurs om man tittar från fören sett. Senast ändrad av Gixxer | 08 juni 2009 | 20:13 Senast ändrad av Gixxer | 08 juni 2009 | 20:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 9 Juni , 2009 Fräckt Hoppas du hittar en lösning snart.... ser ut att kunna bli roliga turer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inni 0 Postad 15 Juni , 2009 Ny drev på gång motorn har jag bytt till 17kugg(15) och jet axel har jag beställt ett 11kugg(15) misstänker att utväxlingen var lite felaktig. Har kanske gjort en tavla när jag växlade drog spaken åt fell håll. Ska ta med mig hjälp till nästa test omgång så man kan känna om det är tryck i strålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser