Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Motiva

E tec 300 vs Verado 300

Rekommendera Poster

Hej på er!

Hjälp mig, jag är villrådig.

Väntar på en Anytec 750 SPD.. Är det någon som vet hur denna går för övrigt!

Nu till Motorvalet.. Jag vet att E tec är billigare både med inköp och service mm.

Hur går den mot en fyrtaktare?

Hur är kvallen på Evinrude, några erfarenheter?

Ska man köpa en fyrtaktare eller en modern tvåtaktare..

Hjälp mig reda ut begreppen tack..

Tack på förhand / Anytec väntan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det elektriska reglaget och servon är underbart på Veradon! Ett annat stort är tystheten och den vibrationsfria gången... (Ja jag har en Verado...och är partisk!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hade nog valt Veradon. Kommer nog ge lite mer krut med kompressorn i Veradon. Ger nog högre andrahandsvärde också.

Men Yamaha F250 (den senaste) räcker också gott och väl på en Anytec 750 SPD. Yamaha F250 har också numera eletriskt fly by wire gas/växelreglage.

Nyaste Anytec 750 är ju även godkänd för Yamaha's värsting F300 el F350 - de har också elektroniskt gas/växelreglage. Gick ju rätt bra för Anytec 750 SPD i roslagsloppet häromåret, tror de vann 2007 sin klass (Verado 275 hk med Bravo 1, 22P, fyrbladig prop och max hissad motor, snittfart 50,79 knop, toppfart 53,2 knop). Senare tror jag de provat lyckan  med Yamaha med F350 i roslagsloppet men jag vet ej placeringen.
Jag har lite info på Anytec 750 SPD och Yamaha F250 samt Verado 275 som jag kan maila dig så kan du bilda dig en uppfatting vad som kan vara bra.

Din lyckost... Anytec 750 SPD är mångas drömbåt, men ack så dyr...
Men helt rätt om man vill åka fort, bekvämt och minimalt med underhåll på själva båten (underhåll på motorn blir förstås en dyr historia men kanske inte så jättedyrt ändå). Trailerbar med personbil om man har E-kort då aluminiumbåtar är lätta även i den här storleken.
Försäkringen kan bli avskräckande om du hänger på 300 hk. Tror 250 hk därför kan bli billigare med försäkring (kolla upp).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 07 juni 2009 | 15:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller försäkring så kan jag rekomendera Försäkrings produktion. Bra premie på snabba båtar med utombordare. Vet dock inget om hur de hanterar en ev. skada har aldrig behövt använda min försäkring

www.forsakringsproduktion.se

Försäkring 

Senast ändrad av All_to_slow | 07 juni 2009 | 13:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min röst faller på E-tec:en..

Lite mer lull-lull på veradon - vilket du oxå får betala mer än 20 000kr för. Prestanda kan jag tro är likvärdigt, E-tec har fördel av tvåtakts vridet och veradon är kompressormatad. Dock tycker jag att ljudet och karaktären i e-tec:en är helt oslagbart.. Riktigt lätt och go motor och på en båt som anytec vill man ha en så lätt motor som möjligt.

Sen slipper du lägga tusentals kronor på service varje år om du väljer 2-taktaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Veradon väger 50kg mer, kompressor fyrtakt= många delar som skall servas kan gå sönder.

Skulle nog också ta en E-TEC ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verado har ju i tester visat att de drar oerhört mycket bränsle då man närmar sig fullgas, speciellt de effektstarkare varianterna.

Generellt sett är fyrtaktarna lite tyngre, lite tystare medan moderna tvåtaktare (insprutade) är rappare och lättare. Förbrukningen i de tester jag läser (och det är många) skiljer inte nämnvärt.

Någon typ av elektriskt reglage är att föredra även om det innebär ett högre pris. Evinrude har det på sina V6-modeller 2010 (om det är tillval eller standard vet jag inte). Ärligt talat är ju dagens vajerreglage fullständigt vedervärdiga, jag skulle själv gärna betala 20000 extra för ett elektriskt reglage. Har inte provat själv med åkt med en Verado med elreglage som fungerade utmärkt.

Min röst faller på Evinrude E tec enligt argumenten: rapp, lätt, kompakt, förbrukning, värde för pengarna samt att de enligt min erfarenhet är välbyggda (mycket rostfritt, bra kontaktdon etc.).

Mvh Johan

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...