Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
MikaelC

Bella 570/571 C, Örnvik 566 MC eller liknande?

Rekommendera Poster

Hej!
Någon som har erfarenhet av dessa båtar som kan dela med sig av för och nackdelar? Vi är i köpartagen..

Tack på förhand Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Grannen hade en Bella 570C hyttbåt i några år. Han håller till på västkusten med båt. Hade 60 hk på den. Han tröttna på den och köpte en Uttern S55 med Mercury 115 hk 4-takt. Vet han klaga på att Bellan hade lite stötig gång och vindkänslig med sin höga hytt. Lite varmt med hytt fina sommardagar också. Ca 75-90 hk är nog lagom på den.

Örnvik 566 MC har väl lite lågt tak vill jag minnas så är du lång kanske det kan bli irriterande. Ca 90 hk är nog lagom på den.

Vilka motorer hänger det på de båtar du kollat på?

Var skall du åka med båten?

Om du är ute efter en hyttbåt som har riktigt bra sjöegenskaper så kolla på en Yamarin 5940 (numera 59 Cabin), den har även möjlighet till yttre styrplats (dock ovanligt på begmarknaden skulle jag tro). Med 115 hk går den mycket bra.
Video:
http://www.yamarin.com/Portals/19/Video/yamarin 59C.wmv
http://www2.yamarin.com/static/img/5940.wmv
Mer info: http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=1734

Andra säkra kort är t ex Finnmaster 6100 med 115 hk.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo,

Tusen tack för ditt svar!

När det gäller Örnviken tror jag nog vi klarar den låga takhöjden. Vi har fått åla oss in i en liten HT båt i 25 år (trio III, 490 lång) så vi är vana ;-) Men tack för påpekandet. Hm. Bellan verkar inte optimal utifrån vad du skriver.

På den aktuella Bellan sitter en Yamaha F80 från 2003 (http://www.blocket.se/stockholm/BELLA_571_C__99_YAMAHA_80_HT_4_TAKT__03_21138740.htm?ca=11&w=2). Finns en Örnvik med Evinrude e-tech 75hp 2005 30 gångtimmar (http://www.blocket.se/stockholm/Ornvik_566_MC_21500757.htm?ca=11&w=2) och en med en Honda F90 från 2002 för samma pris (http://www.blocket.se/stockholm/Ornvik_566_20989539.htm?ca=11&w=2). Funderade lite mer på Evinruden då den är nyare, men den är ju klenare.. Någon åsikt om tillförlitligheten på dessa motorer? Har hört att tidiga fyrtaktare med förgasare är sämre, och min faster hade en Honda f30 som strulade mycket.

Var vi skall åka:

Jo, vi ska åka i snitt 4 vuxna med packning till sommarstugan i alla väder från mars till okt-nov. På väg ut korsar vi Mysingen i Sthlms skärgård det det lätt blir hög sjö med framförallt branta vågor. Hitills har vi vid mycket vind klarat detta genom att åka i snigelfart och följa med vågorna upp och ner. Jag och min pappa provade en MV 5400 MC i förra veckan, men tycktde den var för liten. Dessutom var nosen så låg att vi är tveksamma till att man kan krypköra den i hög sjö. Om det blåser 10-15 sekundmeter känns det inte som ett alternativ att blåsa på i 20 knop för att hålla uppe fören. Men moderna båtar kanske klarar det. Vi har ingen erfarehet av båtar nyare än -65!

Annars har vi inga krav på att man ska kunna övernatta i båten, utan den kommer användas som transportbåt och eventuellt att pilka torsk från någon gång.

Tack för tipsen om Yamarinen! De ligger högre i pris, och vår gräns är kring 150 000, även om vi nog kan sträcka oss uppåt lite. 200 000 är dock för mycket. Finns exempelvis en Yamarin 5800 Big catch (föregångaren till 5940) med yamaha f100 från 2000 för 178 000 till salu. (http://www.blocket.se/stockholm/Yamarin_5800_Big_Catch_21346353.htm?ca=11&w=1&last=1). Min pappa var dock lite orolig för att man sitter så långt fram i båten, och att det därför skulle bli stötigt. Såg bra ut på filmerna du länkade till!

Vet du, eller någon, om Yamarin 5800/5940/59C sjögångegenskaper skiljer sig mycket från Örnvik 566/575 MC?

Finnmastern verkar superfin, drömbåt! Men de vi hittat är lite väl dyra. Från 250 000 och uppåt :-(

Oj, svaret blev långt, hoppas du/ni orkat läsa hela. Tack igen, det betyder mycket att få hjälp på det här sättet!

/Mikael


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bella 571 1999 med Yamaha F80 från 2003:
Såg väl OK ut. Hydralstyrning, det var bra. Motorn har förgasare. Nyare F80 har elektronisk bränsleinsprutning (EFI), kom 2005 tror jag på F80.
Tycker priset var lite högt.
Det var för övrigt samma årsmodell på båten som min granne hade (fast han hade en Mercury 60 hk 2-takt). Som sagt lite plattbottnad och skulle väl inte vara mitt förstahandval
i de vatten ni far omkring på. Lite vassare skrov skulle ni vinna på.

Örnvik 566 1998 med Honda BF90 2002:
Svårt att se skicket med bara en bild. Honda BF90 har förgasare. 2006 el 2007 tror jag det var den nya BF90 med EFI kom. Vet ej om priset är vettigt, beror ju på skick och hur motorn servats varje år osv.

Örnvik 566 1998 med Evinrude E-Tec 75 hk 2005:
Kan kanske vara ett alternativ, dock 3-cylidrig motor så kanske inte lika mjuk gång som de 4-cylindriga Yamaha F80 och Honda BF90. Men det är ju en modern 2-taktare med direkt bränsleinsprutning så den är snål och miljövänlig. Skicket på båten svårt att se på bilden.
75 hk kanske är i minsta laget men fungerar nog ganska OK på en sån båt.

Funderar på om en båt med öppen för som de båtar du kollat på hittills är det rätta att ha i de vatten och årstider du skall åka i. Själv skulle jag nog föredra en båt med stängd för när det blåser på och går höga vågor. Jag har visserligen själv en båt med öppen för (en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt) men jag är sällan ute i nåt större oväder. men jag skulle definitivt inte vilja ha fören översköljd av en stor våg. Det är visserligen självläns i min båt men nånting i mig säger mig att det är inte bra med typ en kubikmeter vatten i fören som skall rinna undan.

Yamarin 5800 1999 med Yamaha F100 2000:
Den har bäst sjöegenskaper av de båtar du funderar på i övrigt, det törs jag nästan påstå.
100 hk är lagom på den båten men den tål 115 hk utan problem. Yamaha F100 2000 har förgasare (kom med EFI 2005 vill jag minnas).
Står att båten är lite repig, kolla upp hur djupt reporna går, smårepor poleras ganska lätt bort och då är det inget att haka upp sig på.
Tror inte det är hydralstyrning i båten utan vanlig kabelstyrning men har du tur kan det vara hydralstyrning, kolla.
En ägare - kan ibland vara en fördel (men det kan ju vara en slarver och då...).
Gubbkörd - kan vara en nackdel för motorn för en utombordare skall varvas ur emellanåt och det mår den bara bra av, speciellt 4-taktare.
Bra att den ej har teak för det är bara en massa underhåll me det (snyggt men som sagt jobb att hålla snyggt).
Har mer el mindre stängd för även om den har en liten grop i fören.
Priset är kanske lite högt med tanke på båten och motorns ålder men tänk på att just Yamarin har bra rykte (bra sjöegenskaper, bra kvalitet) så de ligger lite högre i pris än andra. Det har blivit så att Yamarin är lite av det fabrikat andra tillverkare mäter sig med (Yamarin brukar spöa de andra fabrikaten i test efter test i båttidningarnas tester främst vad gäller sjöegenskaper men även vad gäller kvalitet).
Men visst kan man grisa till en Yamarin och den bli körd i botten om man inte sköter om den.

Yamaha anses väl av många som ett fabrikat i övre segmentet både vad gäller kvalitet och prestanda. Hur länge en 4-taktare håller är det ingen som vet än. Men en F100 från 2000 har många år kvar och överlever förmodligen Ert innahav av båten. Den har förgasare och det är väl en akilleshäl men servar ni varje höst och jobbar förebyggande med allt underhåll så tror jag det blir få problem med motorn.
Kolla att kamremmen byttes efter 5 år för då var det dags. En ganska dyr sak på ca 5000 kr. Impeller byter jag vart 3:e år men de brukar hålla lite längre än så men har det ej bytts på den Yamaha F100 från 2000 så är det definitivt dags nu.
Har ju själv Yamaha, nu inne på 7 säsongen, och det har varit ett bekymmerslöst ägande. Bytte kamrem förra året (och impeller) så en sån storservice inkl vanlig service blev dyr (ca 8 tkr).

Mvh
Bo



Senast ändrad av bossee | 08 juni 2009 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,

Fantastiskt, du är en guldgruva :-)

 

Har läst vad du skrivit noga och dina kommentarer kommer definitivt göra det enklare för oss att hitta bästa möjliga båt för ändamålet.

 

Några frågor och kommentarer som dykt:

-Är det stor skillnad mellan hydralstyrning och kabelstyrning? På nuvarade båten är det vajerstyrning och block från båda håll till motorn, misstänker att båda ovanstående alternativ är bättre än det i alla fall!

 

-Vi har helt klart funderat på båt med slutet fördäck, men nackdelen vi kännt är att det blir svårare att fiska med en sådan båt. Men det är ju en avvägning man kan fundera mer på.. När det gäller slutna båtar har vi som krav att man ska kunna gå in via fören. Tittade från början på Uttern 520 och 5500 HT, och har nu förstått att Finnmaster 6100 också är öppningsbara i fronten (lite dyr dock som sagt) men har hitills inte hittat fler lämpliga modeller.

 

-Någon uppfattning om hur Ryds 600 AC är och lämplig motorstorlek? Eller Scantic 580, TG 5900, sea star 600?

 

-Tips på hur man ser att en båt är hårt körd? Synliga sprickor eller?

 

-Förrsten om någon av ägarna till de tidigare diskuterade båtarna läser detta får ni gärna försvara era båtar :-) Inte meningen att göra någon upprörd.

 

Hälsningar Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Är det stor skillnad mellan hydralstyrning och kabelstyrning? På nuvarade båten är det vajerstyrning och block från båda håll till motorn, misstänker att båda ovanstående alternativ är bättre än det i alla fall!

Hej,
Den äldre typen kabelstyrning funkar OK men när du släpper ratten så vandrar båten i sidled mer el mindre. Den nyare typen av kabelstyrning som kallas No Feedback, t ex Teleflex NFB, är nästan lika bra som hydralstyrning (kom ca år 2002 nåt sånt - den är ganska exakt och man kan släppa ratten och båten fortsättter på den kurs den hade när du släppte ratten dvs där fungerar den som hydralstyrning. Men hydralstyrning är bäst det kommer man inte ifrån, lätt och precis styrning men det finns förstås olika kvalitet. Teleflex BayStar och SeaStar är exempel två vanligt förekommande modeller på hydralstyrning. Haka inte upp dig för mycket på detta, se det så att sitter hydralstyrning på är det en bonus.

 

-Vi har helt klart funderat på båt med slutet fördäck, men nackdelen vi kännt är att det blir svårare att fiska med en sådan båt. Men det är ju en avvägning man kan fundera mer på.. När det gäller slutna båtar har vi som krav att man ska kunna gå in via fören. Tittade från början på Uttern 520 och 5500 HT, och har nu förstått att Finnmaster 6100 också är öppningsbara i fronten (lite dyr dock som sagt) men har hitills inte hittat fler lämpliga modeller.


Går väl bra att fiska från akterdäck också. Men det är klart det är bättre om fler skall vifta med spön om man är en bit ifrån varandra. Om du inte skall ute i de värsta yrvädren så är det nog ingen fara med öppen för. Ville dock varna lite för det så ni är medvetna om det potentiella problemet med översköljning av vågor.
Tycker nu tänker helt rätt,  båten skall vara lätt att komma i och ur från fören, gärna från aktern också förstås. Vet ej hur ganmla ni är men ju äldre desto viktigare med enkel entré i båten.
 

-Någon uppfattning om hur Ryds 600 AC är och lämplig motorstorlek? Eller Scantic 580, TG 5900, sea star 600?

 
Ryds 600 AC, det blir lite äldre båt då, troligen 2-taktare med förgasare om inte motor bytts. Hur är det med utrymmet bakom hytten - kan man gå el vistas där? Ser ut som man får hålla sig i hytten och i fören. Kanske kan vara nåt att kika närmare på. Rätt stor i alla fall.

Scantic 580 - vet inget om den båten.

TG 5900 - en fin båt. TG gör bra båtar med lättdriva skrov. Definitivt värt att kolla närmare på. Lite mindre hytt förstås.
Kolla den här: http://www.webbo.dyndns.org/tg/index.htm
Inte dåligt med prylar som finns i den båten...

SeaStar 600 (XR) - en fin båt också, dock lite oroligt akterdäck (skyddet runt motorbrunnen) som man inte gärna släpper ut barn på. Tyst hytt, stadig gång, bra höjd i hytten, höga fribord, bred, bra lastyta föröver. Med en 90 hk utombordare går den fina fisken. En sån båt skulle jag definitivt kolla närmare på.
 

-Tips på hur man ser att en båt är hårt körd? Synliga sprickor eller?

Ja, det kan vara sprickor i gelcoaten, lösa/glappa prylar i båten, inredning som sitter mer el mindre löst/snett osv. Kolla tankens infästning (en del tankar sitter i flytskum, andra med spännband mot gummimatta t ex). Kolla att skrovet är rakt utan bulor/vågigt på undersidan. Kolla motorbrunnen så ej sprickor runt motorinfästning där bultar sitter el annars runt motorbrunnen.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen! Nu har vi nog fått så mycket hjälp vi kan få :-)

Missade tyvärr en fin Yamarin 5800 för bra pris, men vi tittar vidare!

Meddelar vad det i slutändan blir för något.

/Mikael

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev till sist Örnviken 566 MC med e-tech 75 från 2005 för vad vi tyckte var ett godtagbart pris. Den har nog inte riktigt lika vassa sjöegenskaper som Yamarin 5800, men planeringen med ett större fördäck passade våra ändamål bättre samt att den var billigare.

Båten går bra hitills, man märket att det hänt lite i båtvärlden sedan -65 som förra båten är ifrån! Men tyvärr är stryningen extremt trög trots att vi plockat isär, smort och fettat in. Funderar på att byta till hydralstyrning, och startade en ny tråd i ämnet:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=295420

Dessutom tycker jag den lutar en del vid relativt lite snebelastning, så ska nog överväga att montera trimplan!

Tack för hjälpen än en gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Grattis till nya båt! Måste upplevas som ett rejält lyft frn den Trio III ni hade innan.
Är nog klokt att sätta på hydralstyrning eller NFB 4.2 kabelstyrning. Trimplan är också en bra sak. Bra med motorn som är såpass ny, då är det mindre risk för krångel ang den biten.
Hoppas ni får en fin sommar med mycket båtåkande!

/Bo



Senast ändrad av bossee | 18 juni 2009 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...