Zaphir 57 Postad 7 Juni , 2009 hej har en ardic som jag tyvärr kört alldeles för lite efter att ha läst en del inlägg har jag förstått att man skall köra värmaren med jämna mellanrum för att den skall funka ordentligt. problemet som uppstod är att den går igång startar värmen efter några minuter och värmen kommer som den skall. men efter en stund ryker det som ett gammalt kolkraftverk ur skorsten och sen stänger den av sig helt. då väntar jag en stund och återställer termostaten och kör igång den igen....funkar nån halvtimme eller 45 minuter och ryker oc stannar igen. manualen va ju inte mycket till hjälp vad gäller t ex service och underhåll mm blir mycket tacksam för hjälp om någon kan nåt om detta mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Juni , 2009 Har du läst denna manualen? Den är iaf utförligare än den tryckta jag har till min. Företaget ifråga är dessutom tillräckligt serviceminded för att snabbt (fick svar efter bara ett par timmar, ca 23.30 på kvällen haha) svara på frågor via mail. Har just plockat isär min för att byta veke och det hade jag inte fixat utan ovan länkade manual Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 7 Juni , 2009 jo den manualen har jag men det står mest om monteringen och inte så mycket om underhåll. håller på att leta på nätet nu så jag har hittat en sprängskiss iaf. ska kolla på lite utländska forum liknande detta. måste väl finnas båt o datanördar där ute nånstans. tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 9 Juni , 2009 Jag har en ardic värmare som betedde sig likadant som din. Värmaren hade inte körts så ofta i båten av tidigare ägaren. Jag skruvade i sär pumpen och strömsatte den och märkte att den inte gick som den skulle. Efter lite pillande på membran axeln så började den att arbeta. Satte tillbaka pumpen och igång med värmaren och den fungerade utmärkt. Det var tre år sedan och den funkar lika bra än nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 10 Juni , 2009 det låter alldeles förträffligt ska kolla sprängskissen och sätta igång i helgen tackar hjärtligt för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sjobusen69 0 Postad 5 Juni , 2011 fick du till den ? har samma problem .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 6 Juni , 2011 jo, jag fick till den förra sommaren. skulle ha skrivit förut men glömt det...sorry på kretskortet för min ardic finns en ställskruv för justering av bränslet som jag sänkte lite och vips så slutade skorstenen bete sig som en 70-talsfabrik jag behöver bara kolla så att den står rätt i temperaturen med hjälp av bruksanv. tack för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser